Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    I si repensem entre tots com hauria de ser el retorn a les aules?

    Carla Dabaujuny 10, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els canvis, ja siguin educatius, tecnològics, econòmics… creen la necessitat d’adaptar-se contínuament a noves situacions i demandes que el mateix mercat reclama. Actualment estem en una situació molt excepcional. No es vivia una pandèmia des de la grip espanyola del 1918, per la qual cosa no podem adaptar les mateixes mesures; bàsicament perquè no estem en les mateixes circumstàncies i la societat tampoc té res a veure.

    Aquesta pandèmia ha produït alteracions en les condicions de l’entorn, i això repercuteix directament en la forma com les organitzacions hem i haurem de reaccionar per actuar i readaptar-nos a aquesta nova realitat. És aquí quan vull destacar la pregunta inicial: i si repensem entre TOTS com hauria de ser el retorn a les aules? O fins i tot podem anar més enllà, i preguntar-nos, i si repensem entre TOTS com hauria de ser la nova realitat educativa i deixar l’educació de l’era industrial d’una vegada per totes?

    En primer lloc, TOTS en majúscula. Molt important que tothom pugui formar part d’aquest canvi, d’aquesta reflexió; bàsicament, perquè ens afecta a tots. Com més partícips se senten les persones, més s’involucren cognitivament i emocionalment. Cal fer un procés col·laboratiu i horitzontal per aglutinar els objectius de la comunitat. Si actuem tots a una, en xarxa, aconseguirem readaptar-nos a aquesta nova realitat. Aquest punt va molt lligat amb un article de la Mireia Civís a l’ara.cat de fa unes setmanes. Molt interessant i que convida a una reflexió més profunda.

    La Covid19 ha donat molt males notícies, hi ha hagut moltes famílies que han perdut un familiar, molta gent separada dels seus estimats durant massa temps, i sobretot, molta por i inquietud. Però també ens ha brindat un temps per reflexionar. Després de la sacsejada que ha provocat a totes les comunitats (sanitària, educativa, empresarial…) ha obert els ulls a moltes persones, almenys parlo per mi. La importància de les petites coses. Des de les croquetes de l’àvia que no m’ha pogut fer perquè no hi he pogut anar a dinar, fins a tenir contacte amb la natura més que mai. Això engloba moltes coses: el gust, el tacte, la vista, l’olfacte i l’oïda. Què en penseu?

    Però, si jo, que tinc 27 anys, he trobat a faltar els meus 5 sentits a allò que estaven acostumats, com estan els nens? Com estan els adolescents? Jo no sóc mare, però sóc mestra. No he parat de pensar ni un moment sobre com estaran les 20 girafes de la classe on sóc tutora, i en tots i cada un dels infants que han patit aquest confinament.

    Ara seré brusca amb el que diré. Segurament, en algun moment, em tiraré pedres al meu terrat. Però no per això he de deixar de dir el que en penso. Educativament no hem estat a l’altura. És cert que ningú sabia com afectava el coronavirus i van creure convenient tancar els infants a casa. Però algú es va plantejar com s’ho muntarien les famílies? Els mestres hem fet de youtubers, videoconferenciants, hem enviat feinetes, etc. però els que posaven els vídeos, els que preparaven les tauletes per la trucada i els que han hagut d’estar al costat dels nens fent els deures no han estat els mestres, han estat els pares. I si ho mirem des d’un altre punt de vista, els pares han tingut una oportunitat per descobrir els seus fills. Un altre aspecte a reflexionar.

    Aquí hi ha molta gent que em diria: “Oh clar, doncs ves-hi tu a l’escola a quedar-te amb els nens dels pares que han teletreballat”. O bé: “Això és problema dels polítics, són ells els incompetents”. Ara no és per salvar el coll a ningú, però els polítics no trepitgen les aules, ells no saben què és estar a primera línia en una classe. Llavors, per què des de fa anys i panys es reclama al Govern que disminueixin les ràtios, que augmentin el nombre de docents als centres educatius, que es replantegin el currículum educatiu, que es repensi l’avaluació, etc. Ha de venir una pandèmia mundial per prendre la decisió de posar més mestres i baixar les ràtios per infant? És molt greu.

    Per tant, què us sembla si som més holocràtics i en comptes de fer pensar a un cervell, pensem tots plegats per anar tots a una? I si acompanyem de veritat a totes les famílies i infants del territori? Tothom, o pràcticament tothom, ha sortit de la seva zona de confort. Aprofitem-ho.

    Per pensar-hi.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Els fills seran sempre nostres
    Next Article L’emergència educativa: protegir el dret a l’educació en contextos de crisi
    Carla Dabau

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}