Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    I tu, ja t’has apuntat a Lecxit?

    Mari Rierafebrer 11, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest començament de curs, uns quants nois i noies ens demanàvem explicacions de perquè ells no eren a la llista de Lecxit (programa de lectura per a l’èxit educatiu, impulsat per la fundació Jaume Bofill). Alguns alumnes havien participat el curs passat i altres n’havien sentit a parlar. Davant d’aquest fet, juntament amb el professorat, ens vàrem preguntar per quin motiu uns nens i nenes als quals no els agrada llegir i que se senten bloquejats davant d’un text, volen quedar-se una hora més després de la jornada escolar per fer una activitat de lectura.

    La resposta va ser unànime: el noi/a se sent escoltat, acompanyat per una persona que li dedica el seu temps, que li respecta el seu ritme, els seus gustos i les seves mancances. En cap moment se li exigeix, només se l’acompanya.

    Un altre punt que vàrem trobar altament motivador és que sovint se li proposen activitats de grup.  La lectura passa de ser un exercici mecànic i individual a una activitat social, on troben històries compartides amb altres companys, amb persones voluntàries, amb pares i mares, fins i tot amb les associacions del poble. Així és com des del programa, a més de llegir, hem pogut posar lletra a un conte, inventar i cantar cançons de festa major, presentar recitals, trobar-nos amb la història dels nostres avantpassats, apropar-nos a les novetats i a un munt de llibres, variats, diferents i per tots els gustos des de la biblioteca municipal…, moltes propostes de la vida diària on està implicada la lectura.

    Quan hem valorat, amb els professors i pares, els canvis que han trobat amb els nens i nenes després del seu pas pel programa, han destacat petites millores en la motivació, la comprensió, la correcció; però, en definitiva, el canvi substancial l’han trobat en la millora de l’autoestima. Aquesta seguretat de poder, de saber que «jo sóc capaç, jo puc llegir, jo puc comprendre» és el que produeix el miracle, és el que permet començar a treballar.

    I dins d’aquest univers no podem oblidar la feina dels voluntaris que són el pal de paller d’aquest projecte, els qui el fan possible i permeten que la idea es materialitzi. Aquestes persones de diferents edats i diferents motivacions, que creuen en la filosofia de Lecxit, que entenen aquest acompanyament com una oportunitat pels infants i que desprenen comprensió, imaginació i empatia; persones disposades a dedicar part del seu temps a un infant.

    Totes juntes formem l’equip Lecxit. Tot i la potència del plantejament de la tutorització 1×1 (1 adult per 1 nen o nena), entenem que la nostra tasca es desenvolupa dins d’un equip que treballa per aconseguir uns objectius comuns.

    Les persones que participem, algunes jubilades i altres en actiu, ens manifestem apassionades per  la lectura i pel contacte amb els nens i nenes. Ens sentim recompensades en sentir-nos útils, en saber que aquest temps que li dediquem a un nen o nena és important pel seu creixement, en poder seguir i assaborir cadascun dels seus progressos i en deixar-nos emocionar per la mirada innocent, entre admiració i sorpresa, del nostre infant.

    Els darrers anys s’han incorporat com a mentors/es els nois i noies d’educació secundària dins del programa aprenentatge i servei del seu pla d’estudis. Ha sigut com una entrada d’aire fresc. La proximitat d’edat fa que connectin ràpidament, ja que els seus interessos no estan massa allunyats i de seguida s’estableixen complicitats.

    Alguns d’aquests nois i noies, en el seu dia, van ser alumnes Lecxit i guarden un bon record del seu pas pel programa. A la sessió de formació se’ls va preguntar per la seva experiència com alumnes i ens van confirmar que havia sigut per ells molt positiva. A la mateixa sessió, un d’ells va dir espontàniament: «Jo faré molt bé de mentor perquè sé com ho feia la Marina»

    En una d’aquestes sessions, on treballem  plegats dos o tres mentors amb els nostres nens/es després d’haver explicat una història, vàrem fer una lectura en veu alta. Davant de la bona realització per part d’un alumne, tot seguit li vaig preguntar: i tu, perquè penses que t’ha sortit tan bé? El noi ràpidament va contestar: «Perquè coneixia la història». I és que comprendre la lectura, és comprendre la vida.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Lecxit opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Carta als qui han signat a cegues les al·legacions contra el decret d’admissió
    Next Article
    Actualitat
    “La base està en acceptar que no tots els aprenentatges tenen lloc a les aules”
    Mari Riera

    Related Posts

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}