Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    «Si a casa ningú entén res del que t’expliquen a l’escola, el camí el fas sol»

    Víctor Saura

    Sobre las competències bàsiques a Catalunya. Què està passant?

    Francesc Imbernon

    Professionals de 50 centres educatius demanen estabilitzar els equips socials a escoles i instituts

    Ana Basanta

    L’Ajuntament de Barcelona deixa sense feina més de 250 mestres d’Escoles Bressol Municipals

    Alba Moreno Fontclara

    La Facultat d’Educació de la UB se suma a la petició d’una investigació sobre Ramon Flecha

    Pablo Gutiérrez de Álamo
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Infants i concursos: un binomi desafortunat

    Opinió
    Infants i concursos: un binomi desafortunat

    Elisabet Abeyàgener 6, 20203 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    De vegades són responsables d’empreses públiques o privades, d’institucions diverses, de biblioteques, d’ajuntaments i fins i tot d’escoles. I així ens trobem amb una gran quantitat de concursos destinats als infants. Els més nombrosos són els de dibuix: dibuixa la teva mare, dibuixa els teus somnis, dibuixa la teva mascota, fes una postal de Nadal… Tot això segons la festa que s’acosta o segons els interessos de l’entitat organitzadora.

    També trobem molts concursos d’escriptura per triar el millor conte, el millor micro-relat o la millor poesia. També hi ha els concursos de lectura en veu alta, de recitació i declamació. També els destinats a petits cuiners on se’ls demana fer un pastís o una amanida o un entrepà “divertit”.

    A més a més de tot això hi ha els concursos de pintura, de pintura ràpida, de punts de llibre, de fotografia, de teatre, de tocar instruments, de cançons, de vídeos, de playback, de cartells, de fer objectes amb material per reciclar…

    Qui organitza aquests concursos suposo que hi posa bones intencions i ganes de fer participar els infants. De vegades les exposicions prèvies o posteriors als concursos són ben interessants perquè s’hi poden veure treballs bells i atractius. Però, ens hem aturat a pensar què suposa per als infants participar en un concurs, per al qui guanya i per al qui no guanya? Tant per als uns com per als altres hi ha conseqüències relatives a l’autoestima, a l’autoimatge, a la valoració de l’esforç, al sentit de la justícia… que poden tenir un llarg recorregut. Molta de gent pensa que així és la vida i que està bé que els petits s’hi avesin com més aviat millor però, de veritat que els volem educar per a un món competitiu? No seria millor educar per a la col·laboració i la cooperació? No seria millor idear activitats participatives que promoguin el treball en equip i el joc en comú?

    A una de les escoles públiques de Mallorca on he treballat, el claustre havia pres un acord per unanimitat que deia: “Aquesta escola no participa en concursos”. Així, quan arribava l’anunci de qualsevol concurs, se n’anava directament a la paperera. Amb aquesta mesura tan senzilla varen crear una consciència crítica entre les famílies, l’ajuntament i les associacions del poble i  els concursos varen deixar de tenir presència en aquell entorn. Varen esser substituïts per activitats sense guanyadors ni perdedors, per exposicions sense premis i per jocs no competitius. Crec que és un exemple a imitar.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    “Qui falla en comprensió lectora, falla en gairebé tot”
    Next Article
    Opinió
    ARTS + ODS (una experiència per unir creació i mirada crítica)
    Elisabet Abeyà
    • X (Twitter)

    Psicòloga i escriptora, ha estat mestra d'escola pública a Mallorca, sobretot a educació infantil i primària. Actualment està jubilada i continua escrivint contes i traduint

    Related Posts

    Opinió
    Respectar el que cadascú decideix

    juliol 18, 2025

    Opinió
    Davant l’odi que creix, educació antifeixista

    juliol 17, 2025

    Opinió
    Per un embat republicà cap a una escola nova

    juliol 16, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}