Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La ILP per una educació pública es presenta en societat

    Pau Rodrígueznovembre 21, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    La sala plena per la presentació de la ILP per una educació pública
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La seu central de la Universitat de Barcelona va ser l’escenari ahir de la presentació en societat de la Iniciativa Legislativa Popular (ILP) per elaborar una nova llei educativa. Una norma que garanteixi una escola pública, laica, popular, coeducadora i inclusiva, aspectes tots ells que, segons els col·lectius i docents que la impulsen, no es donen plenament en en marc de l’actual llei d’educació, del 2009.

    Amb un grapat de les 50.000 signatures ja recollides, necessàries perquè el Parlament de Catalunya admeti almenys debatre sobre la proposta, i amb un termini encara de més de dos mesos per aconseguir totes les firmes, els promotors de la ILP van organitzar una presentació oberta a la UB per explicar el projecte, que va néixer el juny del 2013 en una assemblea groga del Maresme. “Vam entendre que calia passar de la protesta a la proposta”, recorda Empar Navarro -professora d’un Institut de Nou Barris i una de les ponents ahir-, fent referència al cicle de reivindicacions de més de dos anys contra les retallades pressupostàries en educació.

    “Hem de treure l’educació de mans privades”

    La presentació va comptar amb la intervenció de diversos docents, inclús d’algunes famílies d’escoles afectades per barracots i per amenaces de tancaments. Entre tots van anar desgranant els diferents aspectes de la proposta de llei, però als inicis l’acte es va centrar sobretot en la vessant econòmica i en la reivindicació d’una educació pública allunyada dels interessos d’empreses privades i de les dinàmiques de retallades fruit de la crisi actual. Els culpables en van ser el periodista Antonio Baños i el pastisser i economista Josep Manel Busqueta, que van elaborar un discurs alertant que l’educació s’ha convertit en “un nou mercat per al capital financer”.

    “El capitalisme ha fet de la vida un mercat: la mort, el cos, la vellesa, la intimtat, l’oci, el coneixment… i també l’educació”, assenyalava Baños. Aquesta voluntat de fer negoci, segons el periodista, a més del propi lucre, comporta també conseqüències perilloses per una societat com és “la reproducció de les elits, que accedeixen als millors centres” i “un formateig”, que segons Baños consisteix en fer pensar des de ben petits que allò privat preval per sobre d’allò públic. “Hem de treure l’educació de les mans privades”, sentenciava.

    De fet, la ILP és trencadora en aquest aspecte, ja que aposta per una xarxa de centres educatius, des de l’escola bressol fins la universitat, que siguin de titularitat pública. El que proposa és un procés de “desconcertació” de les escoles concertades, que en un termini d’uns anys haurien d’escollir entre convertir-se en privades -amb diners únicament privats- o públiques.

    “Som probablement l’única generació que, sent filla de classe treballadora, hem tingut accés a la universitat”, constatava Busqueta, que va emmarcar la seva intervenció en l’actual cicle de crisi. “La gestió d’una societat endeutada, entregada al rescat dels poderosos, ens ha conduït a un escenari de retallades, de despossessions en forma de privatitzacions i d’autoritarisme”, assenyalava. La reducció de més d’un 20% del pressupost en Ensenyament n’és un exemple, segons Busqueta, que considera la ILP com una acció de “resistència per demanar allò obvi: una educació pública, universal i de qualitat”.

    Més inversió, més democràcia

    La ILP concreta demandes que no consten a l’actual Llei d’Educació de Catalunya, i en reitera d’altres que, segons els seus promotors, no es compleixen malgrat constar al text. Una de les novetats de la iniciativa legislativa és que fixa un finançament mínim per al sistema educatiu “d’acord amb la importància que té l’educació”: el 5,4% del PIB, en consonància amb la mitjana europea -a Catalunya és del 4%.

    També recupera conceptes com la “recuperació de la democràcia” als centres educatius o el reforç de l’autonomia de centres, que segons els promotors fins ara ha significat poc més que donar més poder als directors d’escoles i instituts a través del decret de plantilles.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ILP d'educació ILP educativa
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Hilda Farfante: “Compte amb l’educació perquè Espanya està acostumada a fer salts enrere”
    Next Article
    Actualitat
    Un centenar de famílies reclama reparació pel cost de les escoles catalanes en el franquisme
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}