Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La indústria militar s’infiltra a l’educació

    Enrique Díezjuliol 15, 20195 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Acció de protesta de la Campanya Desmilitaritzem l'Educació davant l'estand de l'exèrcit al Saló de l'Ensenyament
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    M’acaba d’arribar un correu electrònic, remès per la Secretaria General de la Universidad de León, promocionant els Premis de Defensa 2019 de l’Exèrcit. Cada poc temps, m’arriben emails que anuncien i difonen els esdeveniments de la Càtedra militar de l’Exèrcit que tenim “encastada” a la nostra Universitat, com a d’altres tantes universitats de la nostra geografia.

    Aquests premis de l’exèrcit estan dotats amb 48.000 euros, quan hi ha centres educatius que funcionen amb prou feines amb 17.000 i s’ha retallat tant en pressupostos educatius com en personal docent o en materials escolars fins a límits escandalosos. Premien investigacions d’universitats i centres docents que contribueixin a “la cultura de defensa”, treballs sobre “temes relacionats amb la seguretat i la defensa”, fotografies que “contribueixin a difondre i impulsar l’estima pels valors militars”. La modalitat “docència” està destinada a reconèixer “persones o entitats de caràcter docent, o vinculades amb l’ensenyament en tots els seus nivells, que s’hagin destacat per la seva activitat orientada a la promoció de la difusió dels temes relacionats amb la defensa en l’àmbit educatiu, especialment a través de l’execució de projectes curriculars a les diferents etapes educatives”.

    Una carta que va guanyar una de les edicions d’aquests premis comença així: “T’escric per demanar-te disculpes i, alhora, donar-te les gràcies. Disculpes per si alguna vegada he tingut una mala visió de la teva feina, de la teva valentia i de la teva dedicació, per tenir por a confiar en algú que mata i mor per defensar el seu país…”; segueix amb un argument patriòtic i acaba: “Per finalitzar, vull donar-te les gràcies. Gràcies per despertar en mi un sentiment patriòtic, per no tenir por de dir que sóc espanyola. Gràcies per ensenyar-me a estimar una bandera, un país i una professió com la teva. Gràcies per defensar el meu país i la meva gent i per fer que em senti segura i orgullosa del vostre treball”.

    Aquests premis s’uneixen a tot un projecte sistemàtic i organitzat d’infiltració del discurs militar a l’educació: concursos literaris escolars militars, en estreta col·laboració amb les Àrees de Reclutament de cada província del Ministeri de Defensa; formació militar als docents a través de tallers i cursos, per tal que l’esperit patriòtic i la defensa “formin part de l’educació dels nostres joves”; creació de l’Escola Militar de Ciències de l’Educació; campaments anuals de nois per exercitar les virtuts bèl·liques; manuals d’exaltació patriòtica; places de toros que acullen milers d’escolars per veure “exhibicions i desfilades d’armes i efectius, i fins i tot simulacres de detenció, amb explosius inclosos”; càtedres militars i d’investigació militar a les Universitats públiques…

    El capitalisme neoliberal pretén utilitzar l’educació com un sistema d’adoctrinament en la seva ideologia d’una forma constant, subtil i difusa. És com el conte de la granota que bull a la cassola lentament, perquè no és conscient que l’aigua puja de temperatura lenta però inexorablement, fins que mor bullida. No cal retrocedir molt en el temps per adonar-nos que el capitalisme segueix propalant que per construir la pau cal armar la guerra. Donald Trump anunciava, al març de 2017, l’increment més gran en la despesa de defensa dels Estats Units, “per tornar a guanyar guerres”.

    Espanya no li va a la saga. El deute del Ministeri de Defensa per la compra de material militar a les empreses productores d’armes es converteix en dèficit públic: 20.642 M € entre 1996-2016 i amb compromisos per més de 26.000 M € fins 2025. Amb aquest deute urgent el Govern espanyol necessita estendre una ideologia que fomenti la imatge de necessitat d’unes “forces armades” imprescindibles per a “garantir la seguretat”.

    És ben sabut que “per convèncer has de crear una necessitat”. I és aquí on la socialdemocràcia, que pretén gestionar un suposat “capitalisme de rostre humà”, va introduir en el currículum escolar, amb la Llei Orgànica de l’Educació (LOE), la concepció de la Defensa “com un compromís cívic i solidari” en l’assignatura d’Educació per a la Ciutadania i els Drets Humans.

    Si prepares la guerra, l’acabaràs provocant en un lloc o un altre, en una espiral sense fi que necessita alimentar la por, els conflictes i el terrorisme per poder “donar sortida” a la producció de la indústria militar. De fet, sembla que és un dels “negocis” actuals més pròsper i sobre el qual hi ha molt interès en què no desaparegui.

    Mentre es proclama educar per a la cooperació, la cura ecològica i sostenible, la solidaritat, la interculturalitat, la convivència o la resolució dels conflictes pacífica a l’escola i la universitat, es finança i promociona l’educació patriòtica militar a les aules.

    Tot això contradiu radicalment el que fa anys que intenten fer generacions de professors i professores que ajuden al seu alumnat, des d’infantil fins a la Universitat, a entendre que la vida valuosa, la vida feliç, la vida a la qual aspirem els éssers humans és aquella que promou la pau, l’entesa, la solidaritat, l’ajuda mútua. Difícilment es pot desenvolupar així en els nostres centres educatius l’educació per a la pau, com apareix en els projectes educatius de centre, o dissenyar plans de mediació i programes de convivència i resolució pacífica de conflictes o celebrar el 30 de gener Dia de Escolar de la Pau i la Noviolència.

    Certament, la llibertat d’expressió és un dret ineludible, però l’adoctrinament en valors contraris al que hem acordat mundialment a la carta dels drets humans sembla que hauria d’estar fora de lloc en una societat del segle XXI. Per això, ens hem de comprometre a cada centre educatiu a proclamar-nos com “espais d’educació i investigació per a la pau i la desmilitarització”, lliures de formació militar, i exigir simultàniament als nostres responsables polítics que legislin en aquest sentit per tal de desmilitaritzar l’educació .

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    indústria militar opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    La innovació docent a la universitat, és possible?
    Next Article
    Actualitat
    La Fapac denuncia mala planificació, tancament de línies i opacitat en procés de preinscripció
    Enrique Díez
    • X (Twitter)

    Assagista i professor titular de la Facultat d'Educació a la Universidad de León. Doctor en Ciències de l'Educació. Llicenciat en Filosofia.

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}