Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La por al canvi

    César Cidraquefebrer 5, 20153 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    César Cidraque és acompanyador personal i fundador del Projecte Acope

    Per què ens resistim als canvis? A què tenim por? Els temors típics o primaris que no es consideren com a patologies estan molt presents a les nostres vides. Són aquelles angoixes davant determinats riscos. Resistències enfront algunes situacions. Però, fins a quin punt aquestes situacions que ens causen temor són reals? Quin paper juga la nostra interpretació de la realitat?

    Els éssers humans refusem el dolor. Tot el que empírica o socialment sigui considerat possible causa de dolor ens genera aversió. La por és un dels nostres principals mecanismes de supervivència. Una de les principals amenaces per les comunitats primitives les representava l’estranger, l’estrany. Per les mateixes raons de seguretat, hem atribuït tradicionalment el qualificatiu de perillós a tot allò que ens ha semblat diferent o desconegut. Avui dia, encara preservem en certa mesura aquesta herència protectora que, segurament, ens ha protegit de molts perills. Quantes vegades hem sentit als pares dir: ‘No obris la porta a ningú.’ ‘No parlis amb desconeguts.’ ‘El carrer és perillós.’ ‘Vés amb compte.’

    Ens fa por el que no coneixem, ens fa sentir insegurs. Els nens tenen por de l’obscuritat perquè no veuen el que succeeix, perquè desconeixen. La seva ment és capaç de transformar una forma o un soroll en qualsevol ésser monstruós. Però si deixem una petita llum encesa, dormen tranquil·lament i, amb el temps, passen a prescindir d’aquest element extern. Un procés tan simple de maduració i adaptació que no sempre aconseguim replicar en altres situacions de la vida adulta.

    Totes les persones tenim necessitat de seguretat física i emocional, sentim buits i malestars però a la vegada ens és difícil emprendre accions que ens treguin d’aquesta zona de còmoda incomoditat, de resignació, de culpabilització del que és extern. Seguim buscant la llumeta de la làmpada per sentir-nos segurs.

    Però aquesta llum que busquem no està a l’exterior, està dins nostre. Existeix un camí on assumeixes la responsabilitat total dels teus actes i agafes les regnes de la teva vida deixant de culpar a tot i tothom d’allò que no t’agrada. Un camí on el teu benestar passa a dependre del que fas i del que pots controlar, és a dir, dels teus actes. No hi ha lloc per les excuses, per les victòries del passat o per les metes d’un futur incert. No hi ha lloc per les justificacions, si et trobes malament i no fas res passes a ser còmplice dels teus sentiments desagradables. Es tracta de viure en consciència del present, de l’ara i aquí, fent el que fem amb esforç, passió, humilitat, alegria i optimisme. Conscients de la nostra imperfecció, en creixement continu, competint contra un mateix per compartir millor amb els altres.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Com detectar l’alumnat amb capacitats altes
    Next Article
    Actualitat
    La ràpida expansió de la FP dual obliga a apuntalar-ne la qualitat
    César Cidraque

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}