Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La universitat perd finançament públic i també fons privats

    Daniel Sánchez Caballerojuliol 8, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Wert, Ángel Gurría i Ana Patricia Botín (presidenta del CyD), en la presentació.
    Wert, Ángel Gurría i Ana Patricia Botín (presidenta del CyD), en la presentació.

    Aquest és un article publicat a eldiario.es

    La universitat espanyola es dessagna. Des que va començar la crisi ha anat veient com el seu pressupost es reduïa any a any. A la fi del curs 2012-2013 ja havia retrocedit als nivells de 2008, segons l’últim informe presentat sobre la matèria, elaborat per la Fundació Conocimiento y Desarrollo (CYD) sobre la contribució de les universitats al desenvolupament econòmic i social d’Espanya.

    L’estudi corrobora que els recursos públics de les universitats espanyoles han caigut un 13,1% entre 2009 i 2012, xifra que altres informes eleven lleugerament ampliant també els anys que es tenen en compte. En nombres bruts són més de 1.300 milions d’euros els que s’han perdut en aquests tres anys de finançament (de 10.100 milions d’euros a 8.700 milions). El ministre d’Educació, José Ignacio Wert, que va participar en la presentació de l’informe CYD, va oferir la seva anàlisi del sector: “El model és insostenible”, va afirmar.

    Per això Educació vol fer una reforma universitària i canviar, entre altres coses, el model de finançament. Argumenta el ministeri que no es pot mantenir el mateix sistema en un entorn canviant, els mateixos recursos per a més alumnes cada vegada. “La col·laboració del Govern i la universitat espanyola ha de tenir present l’entorn de canvi en què estem immersos i intentar fer-lo compatible amb l’esforç dels últims anys”, va sostenir Wert aquest dilluns.

    Nueva imagen (44)

    Segons ha afirmat en alguna ocasió la seva número dos, Montserrat Gomendio, parteix de la idea d’Educació que és incrementar el finançament privat de la universitat, que actualment tot just arriba al 5% dels pressupostos universitaris. No obstant això, l’informe CYD assenyala que les empreses van començar a retirar-se de les universitats quan li van veure les orelles al llop.

    En una espècie de competició amb l’administració per veure qui treia més fons, entre 2008 i 2012 el finançament empresarial de l’R+D en l’ensenyament superior va retrocedir fins a gairebé nivells de 2006. La gràfica que mostra la captació de recursos d’R+D+i amb empreses i altres entitats té el mateix perfil que l’anterior: pic el 2008 (700 milions d’euros) i caiguda fins a 2011 en aquest cas (uns 550 milions, similar també al 2006). Les empreses col·laboradores amb la universitat han baixat un 11% i els ingressos s’han reduït un 14%.

    “Una situació insòlita i inèdita”

    Per a Martí Parellada, coordinador de l’informe CYD, la situació resulta “insòlita i inèdita a Espanya”. Parellada va defensar que no es pot “seguir amb la política de reducció de recursos públics a les universitats espanyoles. Si pensem que són un element clar per millorar la situació en el mitjà i llarg termini, no és raonable que no es prioritzi en el pressupost”, va assenyalar. En aquesta mateixa línia es van manifestar els rectors de les universitats fa uns mesos, quan van exigir que es reverteixin les retallades si és cert que la situació econòmica està millorant, tal com afirma el Govern.

    Un dels element més clars d’aquestes retallades és la pujada de les taxes universitàries en els últims dos anys, de fins al 100% segons la comunitat autònoma i el nivell d’experimentalitat del grau. El CYD sosté que aquest fet “ha influït en la reducció del nombre d’estudiants universitaris en el curs 2012-2013”, quan es van matricular a les universitats un 1% menys d’estudiants que el curs anterior. Wert va matisar aquesta qüestió dilluns. Si bé és cert que hi ha menys universitaris (un 1% menys), “de 2010 a 2013 hi ha hagut una reducció d’un 8% d’aquest grup d’edat”, va argumentar, “de manera que la taxa d’accés ha augmentat de forma sostinguda i estable”.

    Igual de cert és que mentre el nombre total d’universitaris està pràcticament estancat -encara que siguin més en relació al total-, el d’alumnes que s’apunten a un cicle formatiu de grau superior ha pujat un 50% en sis anys per assolir un 22,7 % de l’alumnat de l’educació superior, segons el CYD. El seu responsable atribueix a la pujada de taxes o l'”empitjorament” de les expectatives de trobar un lloc de treball d’acord amb la formació obtinguda aquest canvi de tendència. Gairebé un de cada tres titulats treballava el 2012 en una feina que requeria una menor qualificació.

    Qualitat per quantitat

    Entre les conclusions que ofereix el CYD destaca que la universitat està perdent excel·lència com a conseqüència sobretot de la caiguda en el finançament. L’estudi alerta que s’està substituint qualitat per quantitat. Mentre el volum de publicacions manté una tendència a l’alça, amb més de 70.000 el 2012 (l’11% de les emeses a Europa Occidental i un 3,15% del total mundial), “continua la disminució ininterrompuda del pes que tenen els autors espanyols (lideratge) i cau el nombre de publicacions entre el 10% de les més citades a nivell mundial (excel·lència)”, ha assenyalat Paradella.

    El secretari general de l’OCDE, Ángel Gurría, va incidir especialment en aquest aspecte durant la presentació de l’informe. “La qualitat de l’educació superior a Espanya encara dista molt de la d’altres països del seu entorn”, ha afirmat. Gurría es va recolzar en dades com les que va oferir la prova PIAAC de competències en adults, que situava el nivell de competències dels adults espanyols a l’una amb el dels estudiants de secundària japonesos.

    L’informe CYD tracta de concloure en positiu. Destaca que “els experts enquestats en el Baròmetre del CYD d’aquest any van valorar amb un petit repunt una sèrie de tendències significatives detectades en la contribució de les universitats al desenvolupament econòmic i social d’Espanya després d’una caiguda en el nivell de millora des de 2007” .

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Grans paraules
    Next Article
    Actualitat
    L’Univers Internet dels adolescents
    Daniel Sánchez Caballero

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}