Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La Xarxa Vives: 20 anys de cooperació entre les universitats de parla catalana

    João Françaoctubre 31, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Acte de reconeixement als rectors fundadors de la Xarxa Vives d'Universitats / Xarxa Vives
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El passat dimecres va fer 20 anys del naixement a Morella de la Xarxa Vives d’universitats, l’entitat que vincula les institucions acadèmiques dels territoris de parla catalana. 13 universitats van posar en marxa la iniciativa que ara aplega a 21 centres de quatre estats diferents: Espanya -amb universitats de Catalunya, País Valencià i Illes Balears, Andorra, França -amb la Universitat de Perpinya- i Itàlia -amb la Universitat de Sàsser, referent a l’Alguer.

    “Són 21 universitats que tenen un eix vertebrador que és la llengua i la cultura catalana com a pròpia, però treballa tots els aspectes propis de la universitat: docència, recerca o transferència”, explica Joan Viñas, vicepresident de la Xarxa Vives. Viñas remarca que “no només és una xarxa vinculada a qüestions de llengua i cultura; en principi hi ha molt poca diferència entre aquesta i altres xarxes d’universitats des d’un punt de vista d’un projecte de recerca”.

    Les activitats de la xarxa són molt diverses. Des de l’organització de cursos d’estiu a la coproducció d’un programa televisió de divulgació -el Campus 33, que es va emetre entre 2003 i 2006-, però un molt destacat és el de reforçar la recerca. “En un moment com aquest d’escassedat de recursos, grups de diverses universitats de la Xarxa treballen conjuntament per accedir a recursos de projectes europeus de recerca, per exemple”, explica Viñas.

    Tot i això, el vicepresident remarca que “sí que som sensibles i defensem allà on calgui la nostra llengua i cultura, i al ser de diferents territoris això ens dóna diferents capacitats de poder actuar”. “Allà on és atacat o polititzat un aspecte científic com és la llengua, nosaltres volem posar-hi seny científic,perquè això no ha de ser polititzat”, assegura.

    En un moment en què les organitzacions en defensa de la llengua pateixen per la situació del català al Principat, però molt especialment al País Valencià i les Illes Balears, “estem jugant un paper molt important i ens l’agraeixen les universitats, perquè a vegades en estar aïllades agraeixen el suport d’altres”, diu Viñas. Per tot això, la Xarxa Vives rep enguany el Guardó Extraordinari de la nit d’Escola Valenciana.

    Facilitar l’ús acadèmic de la llengua

    Una de les iniciatives més recents de l’entitat és el XarxaMOOC, un MOOC (curs online massiu i obert) dedicat al llenguatge especialitzat en llengua catalana, impulsat per la Xarxa i coordinat des de la Universitat d’Alacant, que ostentava la presidència de la Xarxa quan es va impulsar i partia d’una bona experiència amb els MOOCs.

    “Ens vam plantejar fer un curs enfocat únicament a l’alumnat Erasmus, però després vam veure que això ho limitava molt i el que defineix un MOOC és que sigui massiu”, explica Robert Escolano, responsable pel curs. Per això van decidir fer un projecte per a un públic més ampli i amb uns objectius més concrets, perquè van considerar que ja hi havia prou recursos disponibles per l’aprenentatge del català. Així van apostar per centrar els continguts en el llenguatge especialitzat, que pot ser útil també per estudiants que provenen dels territoris on és present la xarxa, i el MOOC consta de mòduls dedicats a diverses matèries.

    Escolano considera que la terminologia “es treballa molt” dins de l’àmbit de la Xarxa Vives, però el curs ofereix eines molt obertes. “Cada universitat a través del servei de llengües vehicula aquesta informació de la manera que considera més efectiva, a través de la publicació de glossaris o de terminologia a la web, així que el curs no se centrava tant en cobrir una sèrie de mancances de la universitat sinó dels estudiants”, explica.

    Tot i que en alguns àmbits -com és el cas del dret- no predomini el català, el coordinador de XarxaMOOC celebra que “la normalització de la terminologia dins de l’àmbit acadèmic en català està bastant avançada i tenim institucions com el Termcat que fan una tasca excepcional que no té comparatiu a Europa”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Alguer Andorra Catalunya Nord Illes Balears país valencià Perpinyà Universitat d'Alacant Xarxa Vives
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    ‘Dos días, una noche’
    Next Article Malala i el Nobel: l’educació és un poder prohibit per a moltes nenes i dones
    João França
    • Website
    • X (Twitter)

    Periodista. Ex-redactor en cap de Catalunya Plural

    Related Posts

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}