Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ‘Las niñas’ i ‘Antebellum’

    Jaume Celasetembre 24, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    ‘Las niñas’

    Esplèndid debut de la directora Pilar Palomero. L’inici i el tancament donen el sentit de la pel·lícula. Un classe de nenes d’una escola de monges de Saragossa està cantant, però la directora els diu que només belluguin la boca, com si cantessin per dins. Després indica a quatre o cinc nenes que elles no han de fer sentir la seva veu el dia que la cançó trobi el seu públic. I d’això va la pel·lícula: del camí que fa la Cèlia per fer sentir, malgrat tot, la seva veu, la seva singularitat i assumir-la plenament.

    Las niñas és la història d’una nena d’uns onze anys que comença a deixar la pell de criatura per endinsar-se en el món canviant, sorprenent, de vegades dolorós, de l’adolescència i que pretén descobrir què va passar amb el seu pare. La Cèlia viu amb la seva mare, una dona jove que està tot el dia treballant i que no es decideix a explicar què va passar amb el pare de la seva filla i amb la seva família. De fet, mai ho sabrem del tot, però ens ho podem imaginar. La informació que rep la nena és la mateixa que rebem els espectadors.

    És una història molt ben explicada, un univers femení –només dos personatges masculins, el capellà i un noiet amb qui dues de les protagonistes tenen una divertida conversa en una discoteca– que descobreix tot allò que s’enceta a l’adolescència, moment de grans amistats, de grans complicitats, de secrets compartits, de vestits que s’han de canviar, de pentinats nous, de mirades encuriosides als anuncis de preservatius i tot en un  marc d’una Espanya que està a punt de celebrar els jocs olímpics però que encara manté una estructura d’escola religiosa opressiva, on el sexe només té sentit si es practica dins del matrimoni i on les preguntes més interessants no es poden  formular.

    Una bellíssima història que és un retrat femení molt creïble que ens fa tanta falta. No cal dir que les interpretacions de les nenes són sublims, perfectes, d’una naturalitat envejable.


    ‘Antebellum’

    La segregació racial és un dels temes més tractats pel setè art. Recentment podem veure Déjame entrar o Infiltrado en el KKKlan. I per poc que busquem podem trobar obres mestres que mostren les conseqüències i les causes de la ignomínia que va ser l’esclavitud i amb punts de vista diferents, oposats o no però sempre complementaris i, per tant, enriquidors.

    No és fàcil, doncs, parlar d’aquesta part de la història i ser original, però Antebellum, dels directors Gerard Bush i Christopher Renz, ens regala una magnífica història explicada d’una manera sorprenent i que et fa mantenir tota l’estona l’atenció perquè quan vas veient les imatges comences a percebre que hi ha coses que no lliguen, escenes que et fan ballar el cap i que trenquen amb el realisme que domina la història.

    Estem davant d’una pel·lícula que algú ha catalogat de terror. Crec, però, que va més enllà. No podem oblidar que el passat es manté present, com ens recorda la cèlebre frase de Faulkner i que encapçala els crèdits de la pel·lícula. Es parla del passat però el passat es fa viu en el present, dolorós present i si no ho veiem així només cal que llegim el diari per saber que la segregació racial és un tema de gran actualitat, com ho és, amb un rostre nou, el nazisme.

    Val molt la pena anar a veure aquesta obra primerenca dels dos directors i ser conscients que hi ha etapes de la nostra història que tornen i tornen.

    L’ús del mòbil, i  no us avanço res més, ens fa sospitar que alguna cosa no és el que sembla, però que és pitjor justament perquè s’inscriu en el nostre dia a dia.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cinema opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    “Ens hem preparat per un increment de positius a les escoles els propers dies”
    Next Article
    Opinió
    Només faltava la Fiscalia!
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}