Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Les 5 claus de les proves de Sisè de Primària: mala expressió escrita, menys fracàs…

    Pau Rodríguezjuny 15, 20153 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    La Bea fa activitats a classe amb la vetlladora / ENRIC CATALÀ (arxiu)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El departament d’Ensenyament, un curs més, ha publicat els resultats de les proves externes de Sisè de Primària, que serveixen per diagnosticar el nivell en matemàtiques i llengües de la fornada que encara l’any següent l’etapa de l’ESO. La puntació mitjana de les competències consolida un estancament en els resultats, tot i que per sobre dels 70 punts -sobre 100-, xifres que la Generalitat considera entre “correctes” i “òptimes”. La consellera Rigau ha destacat que s’han reduït el nombre d’alumnes que obtenien mals resultats, però no tot són bones notícies: l’expressió en llengua escrita segueix sent una creu per als escolars catalans.

    A continuació sintetitzem els resultats de les proves de Sisè en set titulars clau.

    1. Menys alumnes suspenen. “La lluita contra el fracàs és la lluita contra les desigualtats”, proclamava Rigau, satisfeta perquè en els darrers anys s’ha aconseguit reduir significativament el nombre d’alumnes que, en acabar la Primària, no assoleixen les competències bàsiques. En català, castellà i matemàtiques, els que suspenen són menys del 15%, la xifra que la Unió Europea recomana que no se sobrepassi -en anglès suspenen el 16,4%-. Aquests percentatges s’elevaven molt per sobre del 20% l’any 2009.

    2. Les auditories pedagògiques donen els seus fruits. L’any passat ja va quedar clar que les escoles que havien estat objecte d’auditories pedagògiques -és a dir, que la Generalitat les havia col·locat sota observació pels seus mals resultats- han millorat. Aquest curs consoliden l’augment, que en dos anys ha estat d’uns 10 punts (de 53 a 63 en català; 58 a 66 en castellà; 52 a 63 en anglès, i 59 a 72 en matemàtiques), tot i que en la majoria de casos encara no arriben als 70 marcats per la Generalitat. És curiós, però, que el principal augment l’experimentessin el curs passat, quan els centres van ser posats sota observació, i no en l’actual, quan se’ls ha aplicat les mesures.

    3. Expressió escrita, l’assignatura pendent. Ja en les proves de Quart d’ESO quedava clar que l’expressió escrita, en aquest cas en anglès, era una assignatura pendent. Doncs bé, a Primària no només en anglès s’obtenen mals resultats -un 65 de puntuació mitjana-, sinó que també en català i castellà -67,9 i 66,4, respectivament-. Per solucionar aquest dèficit, que es concentra principalment en l’àmbit de la morfosintaxi, Ensenyament ha anunciat un programa, Ara escric, que es posarà en marxa el curs vinent.

    4. La geometria remonta. És l’altra llacuna en acabar l’ESO, quan el 43% dels alumnes presenten un nivell baix en geometria. Però sembla que a Primària es recondueixen els resultats. D’una puntació de 76,5 l’any 2013 s’ha arribat en l’actualitat a 79,9.

    5. L’anglès, la matèria més desigual. És una constant. A grans trets, els alumnes catalans obtenen un resultat mitjà de 74,5 punts en anglès, gens menyspreable. Però un cop d’ull als resultats en funció de la tipologia dels centres revela que, en escoles d’entorns pobres, són quasi un de cada tres els alumnes que suspenen i un 13% els de nivell alt, mentre que en els entorns riscs, un 40% obté un nivell alt. És una diferència molt més pronunciada que en la resta d’assignatures.

    Bonus: En la roda de premsa per donar compte dels resultats, Rigau també s’ha pronunciat sobre el futur de les proves de Sisè, amenaçades l’any vinent per la implantació dels tests externs que preveu la LOMCE en aquest mateix curs. Per frenar-ho, la Generalitat demanarà una reunió amb els nous governs autonòmics que ja no estan en mans del PP.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La Generalitat demana una reunió amb els nous governs autonòmics per frenar la LOMCE
    Next Article
    Entrevista
    Jordi Cots: “Sovint som més exigents amb els infants que amb els adults”
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024

    Opinió
    La formació del professorat de secundària, tan necessària com menystinguda

    octubre 8, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.