Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’experiència es transmet

    Josep Maria Turuguet Salgadosetembre 22, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    Una escola ideal aconsegueix en els seus alumnes la saviesa pròpia de cada edat, la qual surt no només de molta informació i coneixement, sinó de la digestió reposada de les quantitats necessàries d’informació i coneixement. Crec que d’aquesta saviesa pròpia de cada edat en diem maduresa.

    Hi ha una saviesa dels 7 anys com n’hi ha una dels 14 i dels 25. De fet, és la manera equilibrada d’administrar la pròpia inserció en la cultura humana i s’assoleix, com he dit abans, amb una estranya metàfora: digerint. Ningú no pot digerir per tu.

    Tothom aprèn a gestionar les seves digestions i crec que d’això en diem experiències. Les experiències reals deixen pòsit. Qui visita París i només és capaç de dir que era «molt maco», ni ha menjat ni ha digerit. No ha visitat París, en realitat. Qui llegeix un llibre i no estableix relacions amb tot el que coneix i alguna preocupació seva, no llegeix en realitat. Els bons mestres, per tant, són els que visiten París i troben un món de relacions i de connexions. Els que llegeixen llibres i els poden connectar amb la seva feina d’expandir la cultura cap al futur. Gent curulla d’experiències i capaç de generar experiències en els altres només amb paraules i interaccions triades i emotives. Les experiències es transmeten i són les peces de la saviesa, que és la destil·lació d’informacions i coneixements. Crec que si no s’arriba a la saviesa, no s’ha educat en realitat.

    Quina escola pot construir i comunicar aquestes savieses?

    Diria que una escola amb mestres madurs en el sentit que he descrit. Mestres que exemplifiquin la societat madura, formada per individus que sàpiguen mesurar els desitjos, calcular els costos i els beneficis comuns. Mestres disposats a fer sacrificis que siguin raonables i capaços de fer esforços quan siguin necessaris i ordenats per la mesura. Mestres serens capaços de mirar al món amb sobrietat i amplitud, de trobar solucions imaginatives i d’entendre el més just per a tots els humans. Mestres amb informacions i coneixements ben connectats de manera que constitueixin saviesa i capaços d’encomanar als alumnes el gust per establir connexions entre les coses del món.

    Dit d’una altra manera, penso que el més important que transmet l’escola és experiència humana. Hauríem de pensar si no parlem massa d’informació, de continguts i massa poc d’interconnexions en el saber i amb el món interior. Tot ha de fer pensar en tot i els mestres que ho facin amb naturalitat seran els millors comunicadors d’experiències.

    Hom diria que l’experiència és un coneixement personal i intransferible, però proposo que no és així, sinó que hi ha una gran base d’experiència comuna, humana, transferible pel senzill fet d’haver conegut el món. S’incorporen grans experiències humanes llegint bones novel·les o mirant atentament imatges significatives. Perquè l’experiència és bàsicament connectar-nos amb el tot. D’experiència se n’obté dels sentits i del pensament, de les paraules i decanta en emocions. Una bona lectura pot provocar més experiències que deu lliçons de Geografia. I la Geografia és necessària per a la bona lectura. No cal ser una enciclopèdia per portar a sobre el gruix de l’experiència humana. Només cal acostumar-se a experimentar, a establir connexions, a guardar i treure records en el moment oportú, a inserir-se en una xarxa de diàleg i coneixement. El text escolar és la biblioteca llegida i discutida entre tots.

    Crec sincerament que necessitem mestres capaços de transmetre experiència humana. Temo, lamentablement, que anem escassos d’ells. Crec, de fet, que som una societat culturalment escassa o potser desequilibrada en aquest aspecte. No solament a Espanya, a Europa i…

    Els mestres han de representar la solvència amb la qual se suposa que els adults gestionem el món perquè els nens vulguin emular-la. Que triem i garbellem els nostres mestres hauria de ser motiu d’orgull i emulació, i no de crítica. Em pregunto només si les Escoles de Mestres que trien i garbellen formen després amb visió de món experta i oberta, en xarxa docent. Tranquils però exigents. O només si treballen amb projecte i el compleixen.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Idees, experiències i reflexions per una setmana de lluita generacional contra l’escalfament global
    Next Article
    Actualitat
    Ni ximples, ni bojos ni salvatges: són menors amb trastorn del dèficit d’atenció
    Josep Maria Turuguet Salgado

    Mestre de primària jubilat del CEIP Salvador Espriu de Badalona i membre de la Societat Catalana de Pedagogia (IEC)

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}