Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Llibreta, llapis i goma

    Jordi Badiellanovembre 26, 20153 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Encara avui, una imatge tòpica de l’escola és la de d’una llibreta, un llapis i una goma. Són estris que, pràcticament, ja han desaparegut d’altres establiments on també eren habituals. Però, malgrat tot, bé podrien ser peces del motor del progrés educatiu.

    De fet, podríem veure la llibreta com un espai on es desenvolupa l’educació. No és d’ara, és de sempre que les llibretes es poden transitar amb els alumnes per portar-los a indrets que mai haurien sospitat. Però avui més que ahir, aquesta estratègia didàctica és un recurs extraordinari que ens està portant a girar la pedagogia com si fos un mitjò: avui la llibreta és un espai gairebé ilimitat, ple d’estímuls i, sobretot, real.

    El llapis és el material que ens permet donar forma a l’educació: concentra els continguts i els dissemina per la llibreta a plaer del mestre, que en tot moment ha de decidir què, quan i com els subministra a l’alumne. El llapis es deixa la vida a la llibreta, i mestre i alumne haurien d’estar a l’alçada de la lliçó.

    Finalment, la goma fa possible el mètode de l’assaig i l’error. La possibilitat que una vegada i una altra la màgia de l’educació comenci de bell nou.

    Podem dir-ne llibreta, llapis i goma, de les peces del motor del progrés de l’educació, o cercar-ne símils tecnològics si perseguim un escenari més contemporani.

    En la societat de començaments de segle XXI, llegir llibres, veure pel·lícules o conèixer l’actualitat ha fet un gir coperniquià. Aquest canvi, que afecta també altres àmbits domèstics, com ara la compra de productes o bé la comunicació amb les empreses, entitats i institucions, posem per cas, no afecta, encara, la producció, tot i la digitalització dels processos, però hem de pensar que això també arribarà, potser ben aviat.

    En l’àmbit educatiu del primer món, la implantació de les tecnologies de la informació i la comunicació, de l’aprenentatge i el coneixement, de l’apoderament i la participació està sent més tímida del que calia esperar, tot i que els nens i els joves hi viuen immersos. Però, malgrat la lentitud, aquest és un viatge sense bitllet de tornada i, encara no generalitzades les actuals, noves tecnologies se sumen a les anteriors i demanen pas. És només una qüestió de temps la incorporació en la societat -i en l’educació-, de les tecnologies inalàmbriques, del seguiment del moviment ocular, de la realitat virtual o de la immersió.

    A l’escola, deixarem de veure, per viure? El pas de la llibreta, el llapis i la goma a la pantalla és transitori. A la porta de les aules està trucant la realitat virtual. I avui que ja la sentim com un apèndix de la vida real, la realitat virtual és un espai ple de possibilitats en l’àmbit de l’educació. Ara bé, sospito que la societat del coneixement, vertiginosa i exhuberant, no exigeix gaire més que qualsevol altre temps passat: l’ensenyar delectant, que fa 2.000 anys ja aconsellava Horaci. I, això, tots sabem de qui depèn.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els EUA enterren la llei que ha sublevat el sector educatiu durant més d’una dècada
    Next Article
    Actualitat
    Premis per aprendre a ser més humans
    Jordi Badiella
    • X (Twitter)

    Filòleg i professor de secundària a l'escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop.

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}