Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ‘Madame Curie’ i ‘La lliçó d’alemany’

    Jaume Celadesembre 23, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    ‘Madame Curie’

    A Maria Salomea Sklodowski, científica que va rebre dos premis Nobel i que va ser la primera dona que va impartir classes a la universitat de París, se la coneix amb el cognom del seu marit, científic també amb qui va compartir un dels premis Nobel.

    La pel·lícula Madame Curie està dirigida per Marjane Satrapi, autora de Persèpolis, obra molt recomanable en versió còmic o en versió pel·lícula.

    En aquest biopic de la cèlebre investigadora, una de les dones més influents de la història, a més de saber algunes de les seves vivències més privades, aquelles que escrivim amb lletra petita, ens mostra tres aspectes que la fan una pel·lícula molt interessant per ser debatuda amb adolescents.

    El primer és percebre els prejudicis d’aquella època que encara cuegen per posar pals a les rodes d’una dona brillant. Dona i científica esdevé un binomi impossible que Curie fa miques i acaba passant la mà per la cara  a tots els homes de ciència de l’època. El segon és veure com la xenofòbia, la judeofòbia, les falses notícies, la reducció d’un ésser humà ple de matisos a un element únic per poder-la apartar del debat sobre el mon no és una cosa d’ara, fa molts segles que s’arrossega i Madame Curie és una prova molt difícil de refutar. El tercer element és el debat sobre si la investigació científica ha de tenir límits. Dels descobriments del matrimoni hem de recordar que estan a la base de moltes investigacions que han salvat vides al costat d’altres que han  permès la creació de la bomba atòmica. La  mateixa Curie va morir víctima dels seus importantíssims descobriments.

    L’actriu Rosamund Pike dóna vida a aquesta dona amb tan relleu, amb sobrietat i bon ofici. I com a curiositat: una de les actrius del moment, parlo d’Anya Taylor-Joy –que podeu veure a la sèrie Gambito de Dama o a la pel·lícula Emma– es converteix en la filla del matrimoni Curie, la qual amb el seu marit també van rebre el premi Nobel uns anys més tard que els seus pares. De vegades els plats s’assemblen a les olles.


    ‘La lliçó d’alemany’

    La lliçó d’alemany està basada en una novel·la de l’escriptor Siegfred Lenz i dirigida per Christian Schwochow.

    Comença amb un noi que està tancat en un reformatori i ha d’escriure una text sobre “Les alegries del deure”. No li surt ni una paraula i l’aïllen fins que escrigui el que se li ha demanat. En la soledat de l’habitació i tancat a pany i clau comença a escriure la història de la seva infantesa i narra la relació que va establir amb la seva família, sobretot amb un pare autoritari que era el cap de la policia de la zona on viuen. I explica també la relació amb el seu oncle, un pintor a qui el règim alemany ha prohibit que pinti perquè consideren que és un pintor amb una obra malaltissa. Pare i cunyat son dos grans amics fins que el pare decideix seguir fil per randa el deure que l’imposa el govern i la violència es va apoderant de la relació i el noi sempre es troba al bell mig de la situació.

    És una història molt interessant perquè analitza el sentit del deure i el sentiment de culpa. Molt ben dirigida, molt ben interpretada, amb uns silencis de les dones que parlen amb la mirada i un paisatge inoblidable, un personatge humit, fred com només ho poden ser les zones pantanoses situades al costat de la platja. Un descobriment de final d’any, el que he fet amb aquesta pel·lícula que ja tinc ganes de tornar a veure.

    Quan vaig sortir del cine vaig anar a la llibreria a comprar-me el llibre. La relació cine i literatura sempre m’enriqueix. Les belles arts empenyen a conèixer-se entre sí, a saludar-se i a conviure amb tu per sempre més.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cinema opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Aquest Nadal no juguem amb les emocions, acompanyem-les!
    Next Article
    Actualitat
    El missatge de Nadal de les escoles: repartim salut, força i alegria
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}