Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    M’agraden els mestres

    Jordi Badiellasetembre 2, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    https://animoto.com/play/OON08S2mtjSmB8sn3xbrMg

    M’agradaria ser com ells i:

    1. Crear expectatives en els alumnes i estar-ne a l’altura.
    2. Reflexionar sistemàticament sobre l’ofici per millorar-ne l’art.
    3. Posar en comú els errors i els encerts amb els col·legues.
    4. Llegir llibres per a nens i joves i parlar-ne amb els alumnes.
    5. Formar-me cada dia en la universitat de la vida.
    6. Desconfiar de l’intrusisme filantròpic.
    7. Treballar en una escola que s’adapti a tots els alumnes.
    8. Reservar temps per no ser mestre per tal de ser-ho millor.
    9. Suportar una veu esquinçada pel pas dels anys.
    10. Ser bo, en un sentit ampli.

    Hi ha un mestre que pressenteixo que reunia la majoria d’aquestes condicions. No el vaig arribar a conèixer. L’intuïa en l’escriptori vell, amb quatre llibres ben apilats, sempre els mateixos llibres gastats, al mateix lloc, just al costat de la pissarra que veia de biaix des d’una finestra del pis on visc i que cada dia reflectia el pas inexorable del temps a l’angle superior dret. Aquella data escrita amb cal·ligrafia anglesa.

    Mai l’havia vist i especulava entre els veïns de l’edifici contigu qui d’ells deuria de ser. I un dia va aparèixer, ben bé com sempre l’havia imaginat: prim, vell, amb uns quants cabells, no gaires, curts i blancs. El primer que vaig veure fou un braç que es va desenfocar quan vaig fixar-me en aquella mà que féu anar fugaçment un esborrador per damunt d’un número i tot seguit en dibuixà un altre al damunt. Recordo que vestia la roba deslluïda que li feia falta per no alterar el clixé que, veí espieta, m’havia fet d’ell.

    La serenitat que desprenia el seu rostre em va acabar de convèncer de trobar-me davant d’algú ben familiar. “Tu?” –vaig pensar– i va acaronar l’escriptori, quasi imperceptiblement, abans d’esmunyir-se del meu camp de visió. No vaig veure’l mai més, i no va ser fins molt després que en aquell pis s’hi traslladessin altres persones que vaig adonar-me com de difícil em seria recordar aquell home amb unes quantes paraules.

    En podrien ser més de 10, els motius que el meu exveí mestre m’inspira. M’aturo aquí. Ja en són prou i, a més, a qualsevol cosa que pensem, s’hi ha d’afegir tot allò que ja teníem pensat. Vull dir que en això d’ajudar a créixer la canalla, hom no està mai sol i cadascú tiba de la filosofia que més li convé. Per exemple de Tales, que ens va ensenyar que abans de preocupar-nos de les coses del cel, hem de saber veure allò que tenim davant dels nassos.

    I Quiló, que va fer un llarg viatge per conèixer Esparta i, una vegada allí, es va adonar que havia de començar per conèixer-se a si mateix.

    I Heràclit, que ens va fer veure que tot passa tan de pressa que no podem banyar-nos dues vegades en el mateix riu.

    I Pítac de Mitilene, que va recomanar que molestem el nostre veí cada dia perquè així no ens sabrà tan greu quan ell ens molesti a nosaltres.

    I Pitàgores, que ens va convidar a fer-nos tres preguntes diàriament: “Avui, què he fet bé?”, “Avui, què he fet malament?” i “Avui, què he deixat de fer?”

    I encara en podríem afegir més: allò de Confuci sobre el fet que el fer és més educatiu que l’escoltar, o allò de Sòcrates sobre la tirania dels joves. Però, com deia Hipòcrates i va escriure Ausiàs March “La vida és curta i l’art és llarg”, i la quitxalla ja truca a la porta, i cal esmolar les eines: tenir a punt el propòsit, escalfar el motor de la inducció, desvetllar els estímuls de la creació, alimentar l’entusiasme, mesurar l’equilibri, preparar-se per a la frustració, conrear l’optimisme i cercar la satisfacció que proporciona l’ofici. Perquè, com deia, m’agraden els mestres, sobretot perquè, els coneguin o no, actuen d’acord amb els bons pensaments de la humanitat.


    Els dibuixos del vídeo els va fer la meva filla quan tenia set anys

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Programa Baobab: fer de Barcelona un campament d’estiu per defensar el dret a l’educació en el lleure
    Next Article
    Entrevista
    “Hem de ser flexibles i introduir sempre que puguem projectes d’Aprenentatge i Servei a l’aula”
    Jordi Badiella
    • X (Twitter)

    Filòleg i professor de secundària a l'escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop.

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}