Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Malabaristes de l’educació! La setena onada

    Ignasi Bau Giménezfebrer 14, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Beep, beep… avís de correu: “El meu fill és positiu, què he de fer?”, diu la mare. I jo penso: és diumenge a la tarda i és el 5è correu… però no és de Primària… Reporto a Salut (RECO), obro Traçacovid, intento actualitzar dades, però no em deixa. Rellegeixo el protocol amb els canvis dels últims dies. Confino o no confino!? Es faran TAR els immunitzats; els no immunitzats 7 dies a casa… pauta de vacunació completa. Reviso llistes: aquest ha passat la covid, aquí no tenim cap informació… aquest pot venir, aquesta altra no, i concloc: serem la meitat a casa i la meitat a l’escola, per tant: activem protocol híbrid! Envio whatsapp al grup de coordinadors i profes d’ESO (em maleiran!) perquè tothom tingui a punt els enllaços per a les connexions. I, fet i fet, ja quasi és l’hora de sopar d’un plàcid diumenge… (m’acaba d’avisar un professor, que va començar divendres passat, substituint a una professora, que també és positiu; més els tres de la setmana passada…) Docents? Coordinadors? Directors?… Mags? Malabaristes de l’educació!

    Per un moment he pensat que era un somni, però només fa dues setmanes que ens trobàvem en una situació caòtica i plena de dubtes…

    Onada rere onada anem nedant, remant, flotant… Fins quan? Dèiem que l’arribada sobtada de la pandèmia ens havia de fer reflexionar sobre el ritme trepidant en el que estàvem immersos i que no podia ser. Però, i ara?

    Hem arribat a ser més de 135.000 confinats entre alumnes, equips docents i no docents… Ritme frenètic, substitucions, canvis d’horaris, preocupació per no poder complir amb la programació establerta, continguts… D’acord, però, i tot allò que no es veu però que va creixent de manera, sembla, imparable? Com estem tractant l’impacte emocional d’aquesta situació canviant i diferent en cada un dels nostres nens i nenes, dels nostres joves? Cada vegada més estudis amb mostres més àmplies ho corroboren: increment dels intents de suïcidi, auto-lesions, tancament en un mateix, angoixes, pors, fòbies, aïllament, desmotivació, depressió…

    I tot allò que no es veu però que va creixent de manera imparable? Com estem tractant l’impacte emocional d’aquesta situació canviant i diferent en cada un dels nostres nens i nenes, dels nostres joves?

    Diuen que hem passat el pic de la sisena onada i que ja va de baixada, però que ja podem anar pensant en una quarta dosi i en una 7a onada. Bufff!

    És clar que hi hem de pensar, perquè l’èxit es fonamenta en una bona planificació, en un treball de prevenció i hem de ser conscients i capaços d’obtenir les eines, de donar les pautes i les estratègies als equips docents, a les famílies, a la societat en general, per tal de pal·liar aquest impacte emocional que ens està minant, per dins i per fora, sense pressa, però sense pausa, implacable. I dic hem, perquè si algú vol anar sol i pel seu compte, amb una ànsia d’èxit efímer, és perdre el temps. Fem servir el sentit comú, i fem que siguin certs el dret fonamental de l’educació, el 4t objectiu de desenvolupament sostenible 2030 (ODS), etc.

    Cal que parlem, posem les cartes sobre la taula, que posem en valor l’expertesa de tots els implicats.

    Cal que des de la Pedagogia i des dels pedagogs/gues i psicopedagogs/gues, conjuntament amb els equips docents de les escoles, les AFA, les regidories d’educació dels Ajuntaments, les associacions d’escoles (independentment de la titularitat: pública, concertada o privada!), el Departament d’Educació, etc., dissenyem plans d’actuació imminents perquè aquesta setena onada no ens ofegui, sinó que sigui la primera de la qual en sortim guanyadors, remant tots cap a la mateixa direcció: desestimar models educatius obsolets, partir de models pràctics i que facin que l’aprenentatge sigui vivencial, que desperti la curiositat, que fomenti l’esperit indagador, que la pròpia experiència ens porti a veure i evidenciï la importància de totes i cada una de les àrees de coneixement, que el treball per projectes sigui una realitat i que, sobretot, tinguem cura de l’individu, de la persona, del seu estat anímic i emocional perquè ens enorgullim d’estar fent una bona feina, la de guies i acompanyants.

    Deixem l’egoisme a banda i aprofitem l’avinentesa de l’oportunitat que ens brinda aquesta situació adversa però que ha remogut tots els ciments socials, econòmics, sanitaris i educatius! És la nostra responsabilitat cultivar el futur dels nostres alumnes, dels nostres fills i filles, dels nostres joves i adolescents, perquè per gaudir d’un bon fruit futur, hem de començar a llaurar ARA!

    Permeteu-me que acabi citant Gandhi: «La felicitat és quan el que penses, el que dius i el que fas estan en harmonia». Us imagineu fer-ho junts!?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    emergència educativa opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    «Fer o entendre les matemàtiques no depèn ni del gènere, ni de la raça ni de la religió»
    Next Article
    Actualitat
    El 65% de catalans rebutja la segregació escolar per motiu d’origen o de renda
    Ignasi Bau Giménez

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}