Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Missatge a una mestra: aplicació crítica de les noves tecnologies

    Pere Solà Gussinyernovembre 2, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Una amiga mestra informava via Twitter dies enrere d’una acció per a incorporar la tecnologia mòbil a les classes[1]. Ben provocativament, li vaig enviar aquest missatge: “Dilema, debat: dominar la tecnologia o que la tecnologia ens domini, ens controli, ens robotitzi i ens aprimi la llibertat”.

    De fet, ja fa anys que estem amb aquest fecund debat. Les noves tecnologies sempre s’han anat incorporant als processos d’ensenyament, des de les tauletes de cera fins als mòbils i les tauletes digitals o altres enginys informàtics, passant al llarg de la història per la invenció portentosa de la impremta i la possibilitat de reproduir en sèrie textos i imatges (dibuixos gravats)!

    Naturalment que “viure d’esquena a la tecnologia és contraproduent per avançar”. Cal que totes –quan dic totes és totes– les aules comptin amb recursos de noves tecnologies digitals actualitzats i que tots els docents tinguin l’oportunitat de formar-s’hi.

    Estem immersos en un món hipertecnològic. Hem d’entomar aquesta pressió consumista tecnològica –amb enormes interessos econòmics al darrera–, sí, però críticament. I per a això hem de tenir molt en compte el gruix de les experiències d’alumnes i mestres. Certament, “tot té els seus riscos, no només la tecnologia. No se’n pot fer demagògia. Cal tenir clar l’ús” –de la tecnologia digital en aquest cas–.

    Des de veus vinculades a lobbies com la Fundació Mobile World Capital Barcelona [2], se’ns proposa, com una autèntica “revolució del sistema educatiu” una “reformulació de la manera d’ensenyar”, que implica no tan sols “que els alumnes puguin utilitzar smartphones i tauletes a les aules, sinó també que els professors tinguin a la seva disposició eines més versàtils a l’hora d’impartir els continguts, al marge de la ben coneguda pissarra, els llibres de text o el projector”.

    Totalment d’acord que s’ha de treballar per a un ús dels avanços tecnològics “que garanteixi la qualitat de la vida”. Ara bé: totes les masses piquen. Trec d’un compte d’un tuitaire amant de les tecnologies digitals una recomanació: a infants i adolescents no se’ls han de proposar mai programes de violència online ni de pornografia. De videojocs en poden fer ús –mitja hora al dia– a partir dels 13 anys. Dispositius portàtils: cap fins als 13 anys –des d’aquesta edat, en poden fer ús dues hores màxim al dia–…

    En el fons, es tracta de dominar la tecnologia o que la tecnologia ens domini, ens controli, ens robotitzi i ens aprimi la llibertat.

    El rovell de l’ou, el quid de la qüestió, és si les noves tecnologies digitals poden agreujar els problemes que ha de resoldre l’educació, bo i creant-ne de nous, o bé poden ajudar a resoldre’ls. Anem a pams: l’escola ha d’ajudar l’infant a entendre el món –tecnològic– que l’envolta, a no ser víctima d’ell.

    L’entorn digital permet un accés molt fàcil a tota mena d’informacions, moltes d’elles espúries, mer soroll, si no pura escombraria. La funció pedagògica és acompanyar l’infant a fer bona tria.

    L’entorn digital hiper-consumista empeny a executar, aplicar, no a crear ni a entendre el perquè dels programes. La funció pedagògica és ajudar a crear i a entendre el perquè dels programes.

    L’entorn digital fa anar molt depressa: es volen –es proposen– resultats immediats, no hi ha espai per a la reflexió ni per al debat crític. La funció pedagògica és fer reflexionar i enfortir el sentit crític i el pensament i voluntat lliures.

    L’entorn digital, mogut per grans interessos econòmics i polítics, crea una bretxa digital entre els que saben i els que no, entre unes elits que dominen les tecnologies i cuinen la informació, i uns súbdits més o menys subtilment manipulats. La funció pedagògica és revertir aquest fet i fer de la comunicació digital un auxiliar de la democràcia, creant una veritable república escolar.

    En definitiva, les noves tecnologies digitals són una eina. Una eina que s’ha de posar al servei del projecte educatiu. Vaja, aquest és el meu punt de vista.

    —

    [1] [ article Cristina Hernández 30.09.2015, sobre el programa educatiu Toolbox mSchoools de la Fundació Mobile World Capital Barcelona: http: // mwcb.at/ 1j0rXps]. La Fundació Mobile World Capital Barcelona, formada el 13 març 2012, té al seu patronat, entre altres organismes, la Fira de Barcelona i GSMA – entitat que representa els interessos de més de 800 operadores i més de 200 empreses de l'”ecosistema mòbil” de tot el món.

    [2] Veure l’anterior referència.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Bretxa digital Mobile World Capital mòbils mschools opinió Projecte educatiu TIC Twitter
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els col·laboradors de l’IOC cobren de moment el 70% del que se’ls deu
    Next Article
    Actualitat
    Antoni Castellà abandona la secretaria d’Universitats
    Pere Solà Gussinyer

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}