Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Neix RETO, una plataforma educativa col·laborativa per fomentar la justícia global

    Claudia Frontinoabril 11, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    RETO | © Agència Talaia
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    RETO (Recursos Educatius de Tecnologia Oberta) per a la Justícia Global neix amb l’objectiu de fer incidència sobre la necessitat d’utilitzar tecnologies obertes en l’àmbit educatiu i compartir materials sobre educació per la justícia global, fomentant la cocreació, autoedició i modificació dels recursos de forma col·laborativa entre docents, persones d’entitats o a títol personal.

    Aquesta iniciativa està impulsada per EduAlter i Creart, entitats que treballen per fomentar l’enfocament crític i transformador en els diferents àmbits educatius, siguin formals, no formals o informals.

    Aprendre sobre justícia global de forma col·laborativa

    “A RETO pots crear, compartir i consultar unitats didàctiques i activitats, i també adaptar-les a diferents contextos educatius, és un espai dinàmic on interactuar, aprendre i col·laborar”, explica Clara Massip, d’EduAlter. Tots els materials de la plataforma estan estructurats al voltant dels sis eixos d’Educació per a la Justícia Global i es poden consultar o fer servir duplicant-los i adaptant-los per crear versions adequades a les necessitats de cada docent o centre educatiu.

    Els continguts penjats a RETO estan pensats també perquè siguin compatibles amb el currículum d’educació bàsica. “Això ajuda a la feina de docents, que poden fer ús dels materials d’EpJG en les seves programacions d’aula, ja que la plataforma permet vincular les activitats i unitats didàctiques disponibles a les diferents àrees, matèries i competències del currículum”, afegeix Massip.

    Les organitzacions de justícia global treballen per a erradicar un ampli ventall d’injustícies globals. És per això que a RETO es fomenta la creació i difusió de continguts crítics i transformadors sobre diferents eixos temàtics com les relacions de poder, els drets humans i la governança, la justícia econòmica i social, la perspectiva feminista, la pau i la noviolència, la interculturalitat crítica, i la justícia ambiental.

    Més enllà de centrar-se en l’educació per a la justícia global, hi ha tres eixos transversals i operatius dins de la plataforma que són el feminisme, la interculturalitat i la sobirania digital. Aquestes tres visions estan integrades dins de plataforma i van apareixent durant el procés de crear i publicar una activitat o unitat didàctica. “Cada usuària ha de respondre a certes preguntes relacionades amb aquests temes quan publica continguts. Això fa que tothom es qüestioni com es treballen els enfocaments de gènere, d’interculturalitat i de sobirania digital i que els materials contemplin aquests components de justícia global”, comenta el coordinador Mariano Flores.

    A més, a RETO es poden pujar continguts en diferents idiomes, amb la idea que hi hagi activitats i unitats didàctiques pensades en el context de realitats locals i que donin resposta a problemàtiques globals.

    Eina transversal, oberta i intuïtiva

    “EduAlter va néixer com una xarxa de recursos fa uns 25 anys, just en el moment que es començava a fer ús generalitzat d’Internet. Llavors es va crear una plataforma més estàtica, on difoníem fitxes bibliogràfiques de recursos, i materials didàctics en format html o pdf. Tot ha evolucionat i hem detectat que aquests recursos s’havien d’anar actualitzant i reformulant. Amb aquest esperit, i empeses per la demanda de recursos educatius digitals que es va generar amb la Covid-19, vam creure necessari crear aquesta plataforma per alliberar i compartir continguts”, explica Flores.

    Tenint en compte que el professorat no té per què saber de tots els temes, RETO facilita, a més de materials i activitats per aplicar amb l’alumnat, també recursos complementaris perquè les persones usuàries es puguin formar sobre diverses qüestions relacionades amb la justícia global. “Volem evitar que aquests temes es tractin a l’aula només quan hi hagi professorat motivat amb alguna causa, volem que sigui una cosa més transversal”, assegura Massip.

    En l’àmbit educatiu hi ha una necessitat d’espais per compartir coneixements i materials, però sovint es cobreix a través de serveis que ofereixen grans empreses tecnològiques com Google o altres plataformes d’ús privatiu. Segons Massip, RETO busca donar resposta a aquestes necessitats en un entorn obert i intuïtiu. “Volem fer incidència, sensibilització i crear comunitat fora de les big tech”.

    RETO és possible gràcies al desenvolupament tècnic de la plataforma per part del grup de recerca en tecnologies educatives – TIDE de la Universitat Pompeu Fabra, i al finançament de l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament – ACCD de la Generalitat de Catalunya.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    justícia social recursos didàctics tecnologies
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleLa caponera de Cusmají, una acció solidària de la Floresta amb Nicaragua
    Next Article
    Entrevista
    Jordi Nomen: “Educar és ensenyar a pensar, a sentir, a conviure i a decidir”
    Claudia Frontino

    Related Posts

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025

    Actualitat
    Harvard planta cara a Trump: quan la universitat és l’esperança democràtica

    abril 28, 2025

    Actualitat
    Universitats catalanes en defensa de la democràcia arran dels atacs de Trump contra la llibertat acadèmica

    abril 23, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.