Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Pantalles i infants: una reflexió sobre l’impacte en els més petits i la prohibició dels mòbils a les escoles

    Rosa Garcia Rouraoctubre 15, 20243 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Cavall de Cartró
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En l’era digital, les pantalles s’han convertit en una part integral de la vida quotidiana. Des de telèfons intel·ligents fins a tauletes i televisors, els nens i nenes estan exposats a una varietat de dispositius des de molt petits. Aquesta realitat planteja una sèrie de qüestions sobre l’impacte que poden tenir aquests aparells, especialment en els primers anys de vida. A més, ara, amb la recent prohibició dels telèfons mòbils a les escoles catalanes, el debat sobre els riscos d’aquesta tecnologia ha agafat una nova dimensió.

    En aquest sentit, ens trobem davant d’un moment crucial per reflexionar: com podem protegir les generacions futures dels efectes potencialment perjudicials d’una exposició excessiva i descontrolada a les pantalles?  

    La utilització prolongada de les pantalles pot inferir en el desenvolupament cognitiu, físic i del llenguatge

    Com sabem, els primers anys de vida són crucials per al desenvolupament cognitiu i del llenguatge i, de fet, ja n’hi ha diversos estudis que demostren que la utilització prolongada de les pantalles pot interferir en aquest procés. En concret, es confirma que aquells infants que passen més de dues hores diàries davant d’una pantalla, poden experimentar retards en el llenguatge i en les habilitats cognitives, així com tenir més dificultats per reconèixer i respondre a les emocions. Això pot afectar negativament la seva capacitat per establir relacions socials saludables.

    Alhora, l’exposició prolongada a pantalles està associada amb riscos físics. L’obesitat infantil, la fatiga ocular i l’augment de casos de miopia són conseqüències directament lligades a la manca d’activitat física que acompanya sovint l’ús excessiu de dispositius electrònics.

    Prohibició dels mòbils a les escoles: necessitat o mesura dràstica?

    En resposta a aquests efectes negatius, moltes escoles han començat a implementar polítiques per limitar l’ús de dispositius mòbils. Aquesta mesura té com a objectiu fomentar un entorn educatiu més saludable i centrat en l’aprenentatge. La prohibició dels mòbils a les escoles no només busca reduir les distraccions durant les classes, sinó també promoure la interacció social i el joc actiu.

    La inhabilitació dels mòbils a les escoles i la preocupació pel seu ús en infants de 0 a 3 anys estan estretament relacionades. Per això, limitar el seu consum des de la primera infància fins a l’adolescència pot ajudar a garantir que es desenvolupin habilitats socials, emocionals i cognitives de manera adequada.

    Cal trobar un equilibri

    És evident que les pantalles ofereixen molts beneficis, incloent-hi oportunitats educatives i de comunicació. No obstant això, és crucial establir límits clars i estrictes que assegurin que la tecnologia no substitueix activitats clau com el joc físic, la lectura o les interaccions socials reals.

    En aquest context, els pares, mares i els equips educatius han de treballar conjuntament per assegurar un punt intermedi adequat entre l’ús de la tecnologia i altres activitats que contribueixi el desenvolupament integral i saludable. La prohibició dels mòbils a les escoles ja esdevé un punt d’inflexió, una primera passa per garantir que les noves generacions creixin sanes i preparades per a un futur cada cop més tecnològic i equilibrat, però s’ha de complementar amb altres esforços per reduir-ne, des de casa, la seva exposició en els primers anys de vida.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió petita infància tecnologia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Teatre, memòria i perspectiva de gènere, en la programació artística de la Universitat de València
    Next Article
    Entrevista
    Walter Garcia-Fontes: «La segregació escolar, que la LEC volia solucionar, ha empitjorat força en aquests 15 anys»
    Rosa Garcia Roura

    Educadora infantil i membre de l'equip de Comunicació i Innovació pedagògica de Cavall de Cartró

    Related Posts

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.