Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Perquè el nom fa la cosa, som escola bressol

    Rosa Planes i Aina Cabaunovembre 12, 20203 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les treballadores que ens dediquem a la petita infància ja fa temps que reivindiquem la correcta utilització del nom dels espais dedicats a l’atenció dels infants més petits de la societat. Tot i el temps que portem intentant-ho, no ho aconseguim. Som Escoles Bressol i/o Llars d’infants, no pas guarderies. Si potser fa ja uns 20 anys que fem aquesta reivindicació, ara des de fa no tant temps se n’ha afegit una altra: la gent del carrer ha decidit anomenar els grups d’edat que formen part d’aquests espais com a P0, P1, P2.

    Per què no ens serveixen ni el nom amb el qual ens anomenen ni el nom amb el qual defineixen els grups? Doncs perquè el nom fa la cosa, i qui utilitza aquests termes que no ens mereixen, no ho fa des d’un punt de vista professional, pedagògic o de coneixement de la nostra feina. Ho fa per mimetisme, sense pensar quin és el nostre sentit de ser i de fer.

    Quan els usuaris adults de les nostres escoles utilitzen aquesta terminologia, ens dol, però quan ho fan companys/es de professió d’altres etapes educatives, periodistes de premsa escrita o audiovisual, ens fa molt de mal.

    En primer lloc, les guarderies (antigament) es plantejaven com a una solució quan les famílies no podien estar amb el seu infant perquè treballaven. Era un lloc on els duien i els cuidaven, atenent les seves necessitats bàsiques. Ja ho diu la mateixa paraula, els infants es “guardaven” allà.

    Actualment, l’acció educativa de les escoles bressol gira al voltant de les necessitats bàsiques dels infants, dotant aquest moment de cura d’un sentit pedagògic i possibilitat d’aprenentatge, damunt del qual hi ha una gran línia pedagògica pròpia, regulada i acceptada, amb una gran i constant reflexió al darrere. Aquest aspecte, com molts d’altres, queden recollits en el projecte educatiu que cada escola es fa seu, treballant conjuntament tot un equip de persones especialitzades en aquest sector d’edat.

    Les educadores no guardem a ningú. El que fem és educar i acompanyar el procés de desenvolupament de competències dels infants. No ens dediquem a la transmissió de continguts ni de conceptes perquè els infants els assimilin i els aprenguin com es fa en etapes educatives posteriors, doncs a l’etapa 0-3 s’aprèn d’una altra manera. Preparem entorns enriquidors amb propostes suggerents que despertin la curiositat dels infants, que els ajudin a conèixer i entendre com funciona el món que els envolta, com relacionar-se, com descobrir, com comunicar-se a través dels diferents llenguatges i a ser persones competents i autònomes. També els acompanyem en la gestió de les emocions que conflueixen fruit de les interaccions i relacions que s’estableixen dins del grup.

    Per acabar, a l’Escola Bressol els grups d’edat es divideixen en Lactants, Caminants i Grans, en cap cas en P0, P1 i P2. No som pre-res, no preparem els infants pel següent cicle educatiu, tenim entitat pròpia.

    Amb aquest escrit volem reivindicar l’ús correcte del nom dels espais on acollim els infants i us animem a canviar els vells costums. Ja veieu com n’és d’important el llenguatge i com una paraula pot menystenir o dignificar una professió tan necessària i important.

    Ens voleu acompanyar en aquesta lluita?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Marina Marroquí: “Els adolescents estan construint el seu desig sexual sobre la base de la pornografia”
    Next Article
    Actualitat
    Trobades virtuals per seguir fent el que sempre fèiem
    Rosa Planes i Aina Cabau

    Related Posts

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}