El dia 15 de maig es va presentar, a través d’un webinar, el Programa de Millora i Transformació de centres de la direcció general de Planificació, Ordenació i Centres de la Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca de les Illes Balears. Aquest nou Programa és resultat de la integració de dos programes ja existents des de fa uns anys: el Programa de Millora Contínua de centres i els Plans d’Innovació Pedagògica, que en conjunt englobaven 116 centres de primària i secundària organitzats en xarxes.
La presentació del nou programa anava destinada a aquests 116 centres, per tal que en coneguessin els objectius, així com per resoldre dubtes i obrir un període per a la inscripció. Assistiren a la presentació telemàtica 283 membres d’equips directius i professors dels 116 centres, dels quals 109 s’han inscrit al nou programa (el 36% dels 302 centres existents entre CEIP i IES).
El propòsit del programa és acompanyar els centres educatius en el canvi, facilitant unes eines i un mètode de treball que permetin la seva millora i la transformació educativa, de manera progressiva i sostenible en el temps.
Els centres s’organitzaran en xarxes que es trobaran sis vegades durant el curs, en sessions dinamitzades pels assessors del programa amb tècniques de facilitació, amb l’objectiu d’acompanyar-los en la gestió del canvi per la transformació, orientada a un marc de referència educatiu a l’altura dels reptes del segle XXI.
Aquesta presentació fou la cloenda d’un procés que es va iniciar el curs 2015-2016, quan la direcció general de Planificació, Ordenació i Centres es va proposar capgirar el Programa de Gestió de Qualitat i Millora Contínua, basat aleshores en els requisits de la Norma ISO, i fer-lo esdevenir un programa coherent amb el repte de replantejar el propòsit de l’educació i l’organització de l’aprenentatge des d’una visió holística, tal com proposa l’informe de la Unesco “Repensar l’educació”.
En aquest procés han tingut especial rellevància dues estratègies: l’evolució de les eines del Programa de Gestió de Qualitat i Millora Contínua, per tal d’enfocar-les als aspectes pedagògics, i la convocatòria durant 3 anys seguits de Plans d’Innovació Pedagògica.
Pel que fa a l’evolució de les eines de gestió, cal destacar la creació d’una eina d’autoavaluació dels centres per part del departament d’Inspecció Educativa que, juntament amb les altres eines de gestió i millora, enfocades al lideratge pedagògic i la dinamització d’equips, s’ha tornat el referent dels centres del Programa. En aquest procés d’evolució de les eines de gestió, ha estat clau comptar amb l’assessoria dels companys de Kadinet del Departament d’Educació de Navarra i amb Alberto Arriazu, director de l’IES Navarro Villoslada de Pamplona.
D’altra banda, la Conselleria era ben conscient que, des de feia força anys, s’havien dut a terme moltes transformacions als centres, que havien canviat les metodologies d’aula, l’organització escolar i l’avaluació, per donar resposta a un propòsit educatiu renovat. La convocatòria dels Plans d’Innovació Pedagògica va fer aflorar aquests centres i va facilitar la consolidació d’aquestes iniciatives.
Les esmentades iniciatives s’han dut endavant al llarg de la legislatura 2015-2019, i durant aquest curs 2019-2020 s’ha concretat la intenció inicial de comptar amb un únic programa que, partint de la convicció que els centres són la unitat de canvi, aconsegueixi afrontar els reptes que té l’educació.
Des del començament es va tenir molt present que s’havia de comptar amb l’expertesa de professionals de l’educació que a Catalunya ja estaven contribuint al canvi de mirada. Així, a tall d’exemple, hem comptat amb Xavier Chavarria per aportar la seva experiència en el projecte APEI (Avaluació Professional entre iguals), que nosaltres vàrem traslladar al conjunt dels 58 centres dels Plans d’Innovació Pedagògica; amb Maria Ojuel, que va assessorar els centres en avaluació formativa i competencial, durant tot el curs 2017-2018; o amb Pepe Menéndez que, juntament amb Lluís Tarin, varen assessorar directors de les nostres xarxes en lideratge en processos de canvi durant el curs 2018-2019.
Dit això, i atès que la nostra intenció era redefinir les nostres xarxes de centres, des d’un bon principi vàrem fer un seguiment acurat del desenvolupament de l’experiència d’Escola Nova 21. El fet és que, atès que aquest programa acabava a final de 2019, la Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca de les Illes Balears ha tingut en compte el coneixement generat pel programa en la definició i implantació del Programa de Millora i Transformació de centres públics.
Per acabar, just destacar que aquest Programa de Millora i Transformació de centres públics és una iniciativa més, entre altres, que han desenvolupat els serveis de la Conselleria i que, per donar cohesió al conjunt, s’ha creat un equip transversal de les diferents direccions generals amb l’objectiu, per al final de la legislatura 2019-2023, d’haver deixat les bases fermes per la transformació del sistema, sempre al costat de la iniciativa i complicitat dels centres docents, atès que són la unitat de canvi.