Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Projecte intergeneracional ‘Aprenem Junts’ a Maials

    Olga Parés-Susana Eresjuliol 19, 20186 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Participants en el projecte 'Aprenem junts'
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’establiment de relacions positives entre diferents generacions genera beneficis importants per a tothom. El contacte i la interrelació entre les generacions produeix més benestar i incrementa la qualitat de vida tant d’uns com dels altres.

    Diversos estudis mostren que les relacions intergeneracionals entre infants/joves i persones grans es millora l’aprenentatge i la motivació dels infants, l’autoestima de les persones grans i la comprensió i el respecte entre les diferents generacions. I també es contribueix a una visibilitat més gran i a generar una imatge positiva de les persones grans en la societat. A més, el contacte i la interrelació entre les generacions produeix més benestar i incrementa la qualitat de vida tant d’uns com dels altres.

    També afavoreix que es puguin establir vincles d’amistat, i se’ls dóna l’oportunitat per a que puguin intercanviar coneixements. Per exemple, els més grans als més petits, experiències de la vida i els més petits al més grans, noves tecnologies. Amb tot això el que es busca és que els nens i nenes entrin en  contacte amb gent gran, donant-se suport mútuament, mentre s’intercanvien experiències.

    Amb aquests objectius des de les direccions del Centre de serveis El Tossal  i de l’Escola Otogesa de Maials ja fa temps que impulsem intercanvis intergeneracionals i col·laborem en l’organització conjunta de diferents activitats. Aprofitem festes assenyalades com Nadal o Sant Jordi per organitzar una cantada de nadales o elaborar roses i punts de llibre, i també hem organitzat altres activitats en altres moments com alguna exhibició de gimnàstica.

    Durant el curs 2017-2018 , infants, padrins i mestres també vam organitzar un taller de postals de Nadal. Ens vam agrupar en petits grups de treball per elaborar les postals, que després vam enviar a un concurs de targetes de Nadal que van organitzar diferents centres per a gent gran d’arreu de Catalunya. Vam passar dues tardes molt entretingudes treballant de forma cooperativa, infants i padrins.

    A partir d’aquestes activitats alguns alumnes de l’escola ens plantejaven a les direccions dels centres, l’interès per aprendre a fer les manualitats que es fan al centre de serveis. I  d’aquí sorgeix la iniciativa que a continuació us presentem.

    Projecte intergeneracional ‘Aprenem junts’

    Durada del projecte:

    El vàrem iniciar al mes de febrer fins al mes de juny de 2018.

    Com l’hem gestionat:

    Les direccions del dos centres vam buscar les persones que volien participar a l’activitat intergeneracional. I amb el llistat de les persones vam fer propostes d’activitats i vam preguntar als participants les seves preferències pel que es volia portar a terme. Hi han participat 11 infants i 11 padrins.

    Què hem fet:

    Hem pintat catifes amb reixa amb aquarel·les i llapissos de colors, i a l’hort del Centre de serveis hi hem plantat tomàquets, cebes, enciams…

    Quan ho hem fet:

    Durant el curs escolar , els alumnes de l’Escola Otogesa de Maials els dimecres alterns tenen lliure la tarda. Són aquestes tardes, de 15.30h a 16.30h, que hem aprofitat per trobar-nos i compartir activitats.

    Objectius:

    1. Fomentar l’intercanvi intergeneracional

    La societat ha experimentat un canvi molt gran des que els nostres padrins eren petits. Els canvis socials i també medicobiològics han aconseguit que en aquests moments les persones grans, els padrins. cada vegada visquin més temps i ho facin amb major qualitat de vida.

    L’estructura familiar ha canviat. Molts nens i nenes tenen els avis lluny i no poden tenir contacte amb ells. I moltes persones grans viuen soles i/o acudeixen a recursos socials com són residències, centres de dia, centres de serveis… Des d’aquests recursos es veu la importància d’atansar aquestes dues generacions per tal de generar sentiments positius entre ambdues parts, una experiència beneficiosa per a tothom.

    2. Augmentar autoestima

    Vam poder comprovar que les trobades intergeneracionals  augmenten el sentiment d’autoestima en la gent gran perquè se sent valorada. La majoria de la gent gran té la idea  preconcebuda  de que no pot  fer coses noves i quan se sent escoltada i comprova que pot fer coses noves, disminueix el sentiment de no servir per res, i també la sensació de depressió i d’infravaloració que senten moltes persones grans.

    Amb els infants, els padrins aporten als nens un vincle segur i estable que els ajuda a construir una identitat i una personalitat equilibrada que els permet tenir un millor concepte i estima d’ells mateixos. Els padrins també ensenyen bons models de relació i socialització, ja que amb ells, els infants aprenen a estar amb altres persones fora de la llar paterna/materna.

    3. Generar històries de vida

    La relació intergeneracional permet generar històries noves. Històries que en un futur seran recordades per uns i altres, i que contribueixen a crear un sentiment d’envellir activament. Aquest sentiment d’envellir activament és el que Erikson va denominar generativitat,  és a dir, la capacitat de continuar generant en la vellesa, en la jubilació. Així, existeix una simbiosi fonamental entre padrins i nens que els impulsa, a tots, cap a una millor qualitat de vida.

    Recursos

    Humans: Una professional o dues en funció de la participació. S’ubiquen a l’espai on es realitza l’activitat i donen suport en tot el necessari per a la realització de l’activitat.

    Materials: El material que es pugui necessitar, des d’agulles de mitja, agulles de cosir, pintura… el va facilitar el Centre de serveis.

    Avaluació

    A final del curs escolar es valora per part de tothom, les direccions dels centres, els usuaris dels centre de serveis i els alumnes de l’escola. Se’n fa una valoració molt positiva i es decideix  continuar l’activitat el pròxim curs.

    Conclusions

    Aquest projecte de relació intergeneracional es pot resumir dient que és un benefici mutu per molts infants i gent gran del municipi de Maials.  Nens i padrins es veuen reforçats i afirmats en la construcció del seu desenvolupament personal i d’un vincle emocional amb persones d’una altra generació.


    Bibliografia

    • Erikson, E. H. (2000): Ciclo Vital Completado.
    • Projecte d’educació intergeneracional (2018). «Compartir la infancia 2 (SACHI 2)», Grup d’Investigació i Formació Educativa i Social (GIFES), Universitat de les Illes Balears

    Olga Parés és mestra d’educació infantil i directora de l’Escola Otogesa / Susana Eres és la directora del Centre de Serveis El Tossal

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    avis Lleida opinió Projecte educatiu
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Beatriz Pont: “El director s’ha d’assegurar que el lideratge és compartit, així l’escola pot créixer”
    Next Article
    Actualitat
    Pauets: famílies unides en associació a la unitat de neonatologia
    Olga Parés-Susana Eres

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}