Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Quatre idees sobre educació i confinament

    xocaabril 6, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

     

    1/ L’educació on line no existeix!

    L’educació és una activitat eminentment social. En tots els mamífers l’adquisició dels coneixements, pautes i hàbits de conducta, i mètodes d’anàlisi i intervenció necessaris per al desenvolupament vital en el medi social i natural es transmeten dels individus adults a les cries, ja sigui directament a través dels pares, o de la manada. La clau d’aquesta transmissió és la interacció.

    En la majoria de les societats humanes, la col·lectivitat ha delegat el seu paper en una institució: l’escola. Així, família i escola comparteixen la més important de les responsabilitats per a l’espècie: educar els qui n’hauran de garantir la supervivència, és a dir, capacitar-los per a construir-se un futur, empoderar-los tan individual com col·lectivament, a partir d’uns determinats valors.

    L’escola és el lloc on es produeixen les interaccions tant entre adults (docents) i cries (alumnes) com, i sobretot, entre alumnes de característiques ben diferents, que són el mecanisme a través del qual d’una banda es pot facilitar l’adquisició col·lectiva i generalitzada de coneixements i, de l’altra, es poden interioritzar conceptes com la cooperació, l’empatia, la solidaritat i el sentit de comunitat.

    Ens imaginem mares i pares on line? Podem concebre els processos de formació integral, de la construcció de personalitats, d’empoderament i socialització prescindint de les emocions i de les relacions amb els altres? Potser sí, a Màtrix, o a una fàbrica de Terminators, però aleshores no ens enganyem: no estem parlant de persones!

    2/ La formació on line agreuja les desigualtats

    A partir d’un determinat nivell de desenvolupament personal que permeti una certa autonomia i capacitat d’autogestió de l’individu (és a dir, quan s’és adult o madur), la tecnologia permet l’adquisició de coneixements a distància. Ara a través d’ordinadors, i uns segles enrere a través d’uns estris sinistres anomenats llibres i uns llocs inquietants anomenats biblioteques. En l’edat adulta, la intensitat d’interaccions necessàries per fer possible l’aprenentatge es redueix, i aquestes poden produir-se ara a través del correu electrònic o el telèfon, i abans a través de relacions epistolars i coloms missatgers.

    Ara bé, què passa quan apliquem aquest mètode a persones dependents, com són tots els nens, nenes i adolescents? Què passa quan l’apliquem a persones amb dificultats afegides de comprensió lingüística? Què passa quan l’apliquem a persones amb necessitats educatives o socials especials? Doncs és ben clar: aquelles que disposen d’un entorn familiar i social procliu se’n surten, i la resta fracassen.

     3/ Ergo, el curs, en l’àmbit acadèmic, s’ha acabat!

     Assumim-ho i deixem de marejar la perdiu, les famílies, els estudiants i els docents: si realment creiem en els valors i principis en què diu inspirar-se el nostre sistema educatiu, en l’àmbit estrictament acadèmic i curricular, el curs s’ha acabat! I no passa res, ans el contrari, com abans ho assumim, abans podrem entrar a mirar qüestions com:

    • Quins són els criteris d’avaluació i promoció a partir de la feina feta durant els dos primers trimestres i els mecanismes de recuperació que es puguin habilitar.
    • Com caldrà adaptar les programacions dels cursos següents.
    • Quina solució puntual trobem amb els alumnes de primer de batxillerat (sembla clar que per als de segon passarà per adaptar les PAU a les circumstàncies, però cal tenir en compte que la curta durada del batxillerat provoca una intensificació de continguts curriculars que afectarà també durant el curs vinent als que ara fan primer).
    • Quins criteris objectius i universals establim pel que fa a les pràctiques inacabades en el cas d’alumnes de Formació Professional.

    4/ Els docents han d’orientar i donar suport a alumnes i famílies

    Així doncs, els docents han de gratar-se la panxa? En absolut! Els docents han de fer feines útils, no pas carregar les famílies amb la responsabilitat de realitzar dotzenes d’exercicis presumptament avaluables amb ridícules pautes adreçades tan sols a inventar-se una nota per al tercer trimestre.

    I ara és el moment de posar en valor una d’aquestes feines: la tutoria; és a dir, l’acompanyament, el suport, i l’orientació als alumnes i a les famílies. Els docents han d’aconsellar aquell conte, lectura, cançó, pel·lícula o activitat que ajudi els estudiants a descobrir, a imaginar, a crear, a dominar la llengua… Han de proposar aquells reptes que estimulin el raonament, l’estratègia, l’anàlisi.

    Els i les mestres poden i han d’orientar les famílies a l’hora de triar activitats lúdiques per als seus fills a partir del coneixement que tenen de cada alumne. Poden proposar i coordinar activitats en equip vetllant perquè tothom hi participi.

    I el més important: tenen unes setmanes pel davant per preguntar-se què és el millor per als seus alumnes, per aquelles petites persones amb les quals normalment conviuen cinc dies per setmana, sense la pressió d’haver-los de posar una nota.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    El confinament posa a prova el sistema educatiu
    Next Article
    Actualitat
    Blog de l’educació local: un viatge educatiu des de la proximitat a través de 100 articles
    xoca

    Related Posts

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}