Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Qui tem l’OCDE a Catalunya

    La signatura de l'acord entre la Generalitat i l'OCDE ha deixat un estrany sabor de boca a la comunitat educativa. El Parlament, de fet, va aprovar demanar al Govern català que el descarti
    Pablo Gutiérrez de Álamofebrer 3, 20258 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Pol Rius
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fa unes setmanes, l’Executiu del socialista Salvador Illa donava la sorpresa amb l’anunci d’un acord amb l’OCDE amb què es pretén fer un diagnòstic del sistema educatiu català, així com la implementació d’una sèrie de millores, si més no, durant quatre anys.

    Però, no hi ha prou diagnòstics sobre la realitat educativa catalana? «Sí que n’hi ha», assegura per correu electrònic Pepín Beltran Bertomeu, secretària de Millora Educativa de la Generalitat. Però, com explica, «el conveni amb l’OCDE ens permetrà aprofundir aquests diagnòstics i disposar de la comparativa amb tots els països» de l’organització.

    Els resultats del darrer informe PISA han estat el detonant d’aquesta situació. Catalunya, com a bona part de la resta dels països i economies que hi participen, ha baixat, sense descans, des de fa diverses edicions. Però la caiguda catalana ha estat molt important.

    Tant ha remogut aquesta decisió, malgrat les paraules de la secretària de Millora Educativa, que el Parlament va aprovar divendres demanar-li al Govern català que descarti el conveni, segons informava Europa Press. La moció, presentada per la CUP, va tirar endavant amb els vots a favor de Junts, ERC, Comuns i les mateixes CUP, el vot contra PSC-Units i Vox i l’abstenció de PP i Aliança Catalana (AC).

    Motius

    Per a docents com Andreu Navarra, avui portaveu adjunt del sindicat de Professors de Secundària (Aspepc – sps) el problema fonamental, clarament, és el paradigma de les competències bàsiques amb què es treballa des de fa anys tant des de la UE com en les proves estandarditzades internacionals com a PISA. «S’han d’abandonar les competències», comenta per telèfon.

    «No exagero si dic que el 99% dels instituts no treballen de manera competencial. A les escoles de primària de fa més anys», assegura Mar Hurtado, presidenta de l’Associació de Mestres Rosa Sensat. En això concorda Mònica Nadal, directora de recerca de la Fundació Bofill, quan sentencia que «el sistema educatiu català és molt poc competencial».

    En qualsevol cas, Beltran assegura que l’OCDE «compta amb una gran experiència en haver posat en marxa moltes millores a països diferents i saber quins han funcionat i en quins entorns». «Ens ajudaran a tenir una abstracció amb la seva visió mundial i contrastada de quins factors ajuden i com ens portaran a la millora educativa».

    Per a Hurtado, així com per a molta altra gent, la notícia del conveni, no li va caure bé. Va deixar la sensació que es busca fora una solució que ha de sortir del sistema mateix. Creu que se’ls ha tractat malament des de l’Administració educativa.

    Mar Hurtado, una clàssica de la renovació pedagògica catalana, creu que la decisió es relaciona amb l’anunci de la consellera d’enfrontar les dades de PISA. «Em va semblar que tindria conseqüències ràpides», assegura, encara que, afegeix, «si poses el focus només a PISA, t’equivoques de camí»

    Mónica Nadal creu que respon a una recerca per part de la Generalitat d’una legitimitat més gran de les seves polítiques, sobretot, en el «context català de molta crispació» en què «es fa difícil posar proposta sobre la taula que no siguin contestades» .

    “El diagnòstic està fet”, sentencia Nadal. A PISA «ens vam veure vells, deformes, però no eren coses que no sabéssim. Les dades no paraven d’arribar, però no s’ha fet res».

    Infrafinançament i desigualtat

    Mentre que alguns col·lectius atribueixen la situació de l’educació catalana, en certa mesura, a les competències o a determinades metodologies, tant Hurtado com Nadal miren un sistema infrafinançat i amb reptes enormes.

    Des de la Funcació Bofill, Nadal assegura que només ara s’estan recuperant determinats indicadors després de les retallades del 2008. «El pressupost ha augmentat un 37% els últims anys, però està en nivells del 2009», recorda.

    A aquesta manca d’inversió s’hi afegeix el repte de la diversitat a les aules. Hurtado explica que encara que l’arribada de grans quantitats de joves migrants a les aules es rep com una riquesa, no deixa de suposar una complexitat a l’acollida. També per continuar adquirint coneixements per les diferències d’origen, idioma o nivell educatiu previ.

    “Coincideix amb un creixement de la complexitat social a Catalunya”, explica Nadal. La investigadora insisteix que hi ha un nivell important de desigualtat, molta diversitat cultural i d’origen ètnic, a causa d’una migració «intensa i més heterogènia que en altres llocs», comenta.

    També assenyala cert assenyalament per part de sectors més conservadors de la comunitat catalana que han criticat amb duresa la situació del sistema, fruit de la forta polarització social que es viu.

    Unes crítiques que han ajudat a crear un cert desprestigi cap al professorat i a algunes metodologies. «S’ataca part del professorat que segueix al peu del canó i que es posa a la defensiva», assegura.

    A la manca de recursos s’hi suma l’escassa formació. «El govern ha cuidat poc la formació del professorat», diu Hurtado qui continua: «Les escoles estan sobrevivint com poden. Cansades i poc reconegudes», afirma.

    Una idea que subscriu Nadal quan explica que a l’anuari que van publicar el 2015 ja avisaven que el sistema estava aguantant, malgrat les retallades i gràcies «al sobreesforç dels docents i els centres. No era sostenible». I d’aquells fangs, aquests fangs.

    A això, explica la responsable de la Fundació Bofill, se suma que el model de finançament de centres no hi ajuda. Es tracta d’«un model lineal, tots reben el mateix segons la mida del centre. Sobre aquest finançament es fan pedaços relacionats amb l’alumnat migrant, les aules d’acolliment, etc. No és una política d’atenció a la diversitat» sinó que és una situació que cal lluitar any rere any, amb molta burocràcia i amb uns «recursos que no sempre estan disponibles».

    Per Nadal, s’identifica massa tard on són els problemes, on hi ha alumnat que necessita més recursos. «Fem una autòpsia», assegura.

    Fa un any es va presentar un document elaborat per docents i altre personal del sistema educatiu català. Prop de 80 mesures de millora per poder abordar la situació que s’està vivint a la Comunitat. «Es va invertir temps i talent», defensa Hurtado.

    Nadal explica que hi van treballar 20 persones: professionals, docents, directors, pedagogs, gent d’aula… I el resultat de la seva feina, «apuntava al mateix: atenció preferent als centres de mals resultats amb mesures de xoc i intensives -tenim 400 centres amb uns nivells d’AET molt elevats, de fracàs, de baixos resultats; més docents i altres perfils que alleugereixin la càrrega de professorat perquè pugui concentrar-se en garantir aprenentatges. Millora de les didàctiques, amb grups reduïts en esmaixades o llengua».

    Des d’Educació asseguren que ja s’han implementat algunes mesures del document esmentat. Beltrán afirma que “les millores implementades el curs 2024-2025, abans apuntades, estan fonamentades en les propostes d’aquest grup d’experts, que ha ajudat molt, però pensem que la visió global que aporta OCDE ens pot ajudar encara més”.

    Document de mesures

    Un dels problemes més preocupants del sistema és l’alt índex d’abandó escolar prematur, situat al 17%. Per combatre’l, el document Mesures per millorar l’educació a Catalunya plantejava estratègies com l’ampliació de les Aules d’Acollida, que permetran millorar la integració de l’alumnat nouvingut. També la implementació de xarxes de treball entre centres educatius i serveis socials per detectar i donar suport als estudiants en risc d’exclusió. A més, apostava per un reforç del personal docent i no docent, amb un increment del nombre de professors per reduir les ràtios a les aules i fomentar la codocència, especialment en aquells centres situats en entorns de més complexitat social.

    Donat el paper del professorat, el document advocava per la millora de la seva formació inicial i contínua, per assegurar que comptin amb eines eficaces per a l’ensenyament de competències fonamentals com ara la lectura, l’escriptura i les matemàtiques. També es defensava la baixada de la càrrega burocràtica dels equips directius i docents, perquè es concentressin en la tasca pedagògica. En aquest sentit, es planteja una reorganització horària a secundària per facilitar la coordinació entre els professionals sense augmentar la jornada laboral.

    L´estabilitat dels equips és un altre dels eixos prioritaris. L’alta rotació a centres d’alta i màxima complexitat dificulta la consolidació de projectes educatius efectius. Per pal·liar aquesta situació, es proposava la creació d’incentius que fomentin la permanència, així com la implementació d’un percentatge màxim de renovació de plantilla per garantir una continuïtat més gran en l’ensenyament. Complementàriament, es buscava avançar cap a un model d’educació a temps complet que garantís l’accés de l’alumnat a activitats dins i fora de l’horari lectiu, i s’assegurés que els estudiants més vulnerables no quedessin exclosos per raons econòmiques.

    Una altra de les mesures era l’augment de la inversió fins a un 6% del PIB abans del 2029, en compliment del que estableix la Llei d’Educació de Catalunya (LEC). També es parlava de l’accés universal al servei de menjador escolar per a tot l’alumnat en situació de vulnerabilitat. Es plantejaven noves línies de beques per a estudis postobligatoris: una adreçada a estudiants que necessitin suport financer per continuar la seva formació i una altra destinada a cobrir despeses de desplaçament a zones on l’oferta educativa és limitada.

    L’informe subratllava que la millora de l’educació a Catalunya passa per un esforç coordinat que combini mesures immediates amb reformes estructurals a llarg termini. L’aposta per la inclusió, l’estabilitat docent, el reforçament d’aprenentatges essencials i una inversió adequada en el sistema educatiu són elements clau per garantir que cap estudiant no quedi enrere i que l’educació a Catalunya avanci cap a un model més equitatiu i de qualitat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    OCDE PISA
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Deu consells que cal tenir en compte abans d’escollir escola
    Next Article
    Opinió
    Joan, semper fidelis!
    Pablo Gutiérrez de Álamo
    • X (Twitter)

    Periodista especializado en educación. Director de El Diario de la Educación. Antes en Periódico Escuela

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    Infrafinançan l’escola pública i aquí no passa res

    maig 26, 2025

    Opinió
    La Metamorfosi Educativa. Un canvi paradigmàtic cap a la transformació del sistema educatiu

    abril 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}