Cadires sobre els pupitres a la redacció d’El Diari de l’Educació. És el primer curs escolar sencer que completem l’equip d’aquest il·lusionant i esforçat projecte de periodisme inependent i compromès amb la comunitat educativa. Han estat exactament 318 dies de reportatges, entrevistes i informació i anàlisi sobre l’actualitat educativa, durant els quals hem consolidat un diari digital que ja llegeixen desenes de milers de persones. Un curs apassionant i agitat que va començar amb una mala notícia, la implantació de la LOMCE, i que es tanca amb un bon auguri, la proposta de la UNESCO de repensar els fonaments d’una educació que respongui a les necessitats dels ciutadans del segle XXI. Ni més ni menys.
Ha estat, també, l’any en què El Diari de l’Educació ens hem llançat a publicar un llibre i una revista. Educacions i Ed – La revista d’El Diari de l’Educació ens han servit per aprofundir en el debat sobre la relació entre l’educació i la societat, per una banda, i també per obsequiar tots els subscriptors que amb el seu compromís fan possible aquest projecte. El diari, ja ho sabeu, no és viable sense les aportacions dels subscriptors.
Subscriu-t’hi
És hora doncs, de fer balanç del curs. A El Diari de l’Educació creiem fermament en l’autoavaluació i la política del rendiment de comptes, així que a continuació posem a la vostra disposició les dades del curs perquè entre tots, subscriptors, lectors i nosaltres mateixos, valorem la feina del diari al llarg del curs 2014-2015.
Parèntesi informatiu per repensar el diari
Amb la mateixa intenció de l’any passat, El Diari de l’Educació es mantindrà inactiu des d’avui, 16 de juliol, fins al proper dia 1 de setembre. Potser som l’únic diari que es permet el luxe d’abaixar la persiana, però a la vegada devem ser també l’únic que aprofita per obrir un període de reflexió sobre la millora del projecte.
Més enllà dels canvis a nivell de disseny i tècnics que volem implementar, ens interroguem també sobre els continguts que hem publicat. Apostem per un equilibri entre la cobertura de l’estricta actualitat educativa i els reportatges en profunditat. Hauríem de decantar-nos més cap a un o altre? Entre els continguts, hem posat èmfasi en els relacionats amb l’equitat i les experiències de renovació pedagògica. Hauríem de potenciar-ne d’altres amb la mateixa intensitat? Ens falta una mirada més global? O potser més local? Són preguntes que ens podeu ajudar a respondre en els comentaris d’aquesta peça o enviant-nos un correu a redaccio@diarieducacio.cat.
Una comunitat que no para de créixer
Entre altres motius, aquest pic de visites respon a que març i abril han concentrat alguns dels articles més llegits del curs, com l’entrevista a David Bueno, l’opinió de Xavier Martínez Celorrio sobre la innovació a l’escola pública, l’anàlisi sobre per què no és necessari que el teu fill aprengui a llegir abans dels 6 anys o el reportatge sobre l’ocàs de les assignatures. Però no volem que els números ens facin perdre la perspectiva. Al mes de maig, per exemple, un mes més discret en aquest sentit, hem explicat el paper dels municipis en l’educació o la nova llei sobre Formació Professional, dues qüestions que han tingut una repercussió molt menor però que són cabdals per al futur de l’educació a Catalunya. La nostra vocació de servei públic ens obliga a no menysprear aquests temes, ans al contrari.
I pel que fa a la comunitat en termes qualitatius, també segueix creixent. Un bon indicador de la implicació de la comunitat educativa en el diari segueix sent la nostra xarxa de blogs. Aquest curs, per ordre d’arribada, s’hi han anat incorporant El blog de l’Educació Popular, Senderi, Famílies en Ruta, l’Observatori del Sistema Universitari, Rebels amb Causa, Aprenentatge Servei i Eduxarxa.
També ens enorgulleix destacar que a Facebook ja ens segueixen més de 5.000 persones i, a Twitter, més de 7.500.
Encara molt per fer
Igual com aquest curs hem publicat un llibre i una revista, de cara al proper estem ideant noves publicacions. Ens ha quedat pendent, en aquest sentit, fer més presentacions del diari i del llibre i la revista pel territori. Tan sols ens hem vist les cares a Barcelona i a Girona. Ens comprometem a la tardor a seguir la gira per tot el territori, i si voleu que vinguem al vostre poble o ciutat, només cal que ens envieu un correu a redaccio@diarieducacio.cat.
A El Diari de l’Educació ens apuntem a totes les aventures que tinguin a veure amb fer avançar en qualitat i equitat l’educació –l’últim exemple, la participació en El Diari de l’Escola d’Estiu dels 50 anys de Rosa Sensat–, així que ja podeu donar per fet que tornarem al setembre amb noves propostes i iniciatives.
Moltes gràcies per fer possible aquest projecte.
João França i Pau Rodríguez
Coordinadors d’El Diari de l’Educació
A El Diari de l’Educació cada cop som més, i no sabeu la il·lusió que ens fa. Que en un curs haguem doblat el nombre de lectors ens enorgulleix i, sobretot, ens avala com un mitjà de referència i amb projecció cap al futur. D’un inici de curs modest, amb vora 15.000 lectors al mes al setembre i octubre, hem arribat a superar els 40.000 lectors en els mesos d’abril i març.
Entre altres motius, aquest pic de visites respon a que març i abril han concentrat alguns dels articles més llegits del curs, com l’entrevista a David Bueno, l’opinió de Xavier Martínez Celorrio sobre la innovació a l’escola pública, l’anàlisi sobre per què no és necessari que el teu fill aprengui a llegir abans dels 6 anys o el reportatge sobre l’ocàs de les assignatures. Però no volem que els números ens facin perdre la perspectiva. Al mes de maig, per exemple, un mes més discret en aquest sentit, hem explicat el paper dels municipis en l’educació o la nova llei sobre Formació Professional, dues qüestions que han tingut una repercussió molt menor però que són cabdals per al futur de l’educació a Catalunya. La nostra vocació de servei públic ens obliga a no menysprear aquests temes, ans al contrari.
I pel que fa a la comunitat en termes qualitatius, també segueix creixent. Un bon indicador de la implicació de la comunitat educativa en el diari segueix sent la nostra xarxa de blogs. Aquest curs, per ordre d’arribada, s’hi han anat incorporant El blog de l’Educació Popular, Senderi, Famílies en Ruta, l’Observatori del Sistema Universitari, Rebels amb Causa, Aprenentatge Servei i Eduxarxa.
També ens enorgulleix destacar que a Facebook ja ens segueixen més de 5.000 persones i, a Twitter, més de 7.500.
Encara molt per fer
Igual com aquest curs hem publicat un llibre i una revista, de cara al proper estem ideant noves publicacions. Ens ha quedat pendent, en aquest sentit, fer més presentacions del diari i del llibre i la revista pel territori. Tan sols ens hem vist les cares a Barcelona i a Girona. Ens comprometem a la tardor a seguir la gira per tot el territori, i si voleu que vinguem al vostre poble o ciutat, només cal que ens envieu un correu a redaccio@diarieducacio.cat.
A El Diari de l’Educació ens apuntem a totes les aventures que tinguin a veure amb fer avançar en qualitat i equitat l’educació –l’últim exemple, la participació en El Diari de l’Escola d’Estiu dels 50 anys de Rosa Sensat–, així que ja podeu donar per fet que tornarem al setembre amb noves propostes i iniciatives.
Moltes gràcies per fer possible aquest projecte.
João França i Pau Rodríguez
Coordinadors d’El Diari de l’Educació