Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Reflexions sobre una nova pedagogia

    Francesc Imbernonnovembre 11, 20196 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: VS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Foto: VS

    A les xerrades del congrés IRED19 s’esmentava la recuperació del pensament i el coneixement crític, l’emancipació com a procés imprescindible a desenvolupar a l’educació, la lluita contra el colonialisme cognitiu, el patriarcat, la dominació epistèmica i ontològica de part de la humanitat pel poder del capitalisme sense tenir en compte la dignitat de les persones. També el retrocés ideològic reaccionari des de la revolució francesa amb les famosos conceptes de llibertat, fraternitat i igualtat. Retrocés que ens porta al retorn del que es va anomenar antic règim. Recordem que la Revolució francesa pretenia educar noves generacions en els ideals revolucionaris amb una escolarització obligatòria i gratuïta i l’accés de tots els ciutadans als beneficis de l’educació, i no únicament els que podien pagar-se l’ensenyament de forma privada. I el professorat era seleccionat a través de proves, basades en els mèrits intel·lectuals i no en els avantatges del naixement o la fortuna. Amb una perspectiva laica de l’ensenyament.

    I ara, aquest retrocés amb ideologies neoconservadores, o algunes de caire feixista, estan influint a l’educació, davant, moltes vegades, d’un silenci o d’una incomprensió quan no d’una complicitat d’alguns que poden veure l’educació com un negoci, com un gran mercat i com el desig implícit d’influència ideologia de dominació i submissió ciutadana.

    I em porta a pensar què podem fer per aconseguir un rearmament moral, ètic i intel·lectual des de postures educatives crítiques però constructives, per recuperar el que  anem somniant o que s’ha aconseguit amb les lluites i es va perdent a poc a poc. Però de forma implacable. Com recuperar les ganes de canviar a fons i potenciar el protagonisme que ens mereix el col·lectiu d’ensenyants.

    I no parlo d’estratègies innovadores, de la passió pel canvi metodològic o d’introduir novetats tècniques, sinó de ser capaços de veure més enllà dels nostres límits com a educadors. De sortir de la frontera on a dins podem estar ben instal·lats i fer moltes coses interessants però que es queden dins del nostre cercle.

    Parlem, com és va dir al congrés, sobre un nova comprensió del món per ajudar a transformar-lo (també va ser la paraula d’un excel·lent ponent); de com introduir-nos en l’anàlisi sobre les diverses formes de desigualtat i opressió que cada dia van en augment, tan a l’escola com a la societat. També plantejar-nos la militància pedagògica i l’acció solidària com un important repte per desenvolupar una nova cultura professional alternativa del professorat, per treballar per una nova pràctica educativa i social.

    Va aparèixer en el Congrés la referència (després de tanta referència i empatx anglosaxó) del treball de Paolo Freire i l’embat contra ell al Brasil. Freire sempre serà un referent que ajuda a analitzar la fal·làcia de la neutralitat escolar, per construir una noció de l’educació més polititzada, i per desenvolupar una pedagogia de la resistència, de l’esperança o de la possibilitat. La denúncia i l’anunciació de noves alternatives són dos processos inseparables a l’educació, segons Freire. Superar la por que deia un ponent i treballar l’esperança.

    Són temps d’analitzar les contradiccions i una determinada visió de l’educació mercantilista i productiva que reprodueixen els discursos, valors, i privilegis dels que tenen el poder real o mediàtic. I denunciar-les i cercar alternatives de canvi cap a una educació més alliberadora de ciutadans lliures i compromesos amb el canvi social i no súbdits.

    Però crear una forma diferent de veure l’educació és sortir, com esmentava abans, de les fronteres de la submissió a idees d’altres, d’anar més enllà dels nostres límits imposats, de vegades sense voler de forma implícita, per la formació o pel sistema educatiu que ens envolta, o per nosaltres mateixos. I sense oblidar la importància de fer-ho col·lectivament, convertir-se, com van dir diversos filòsofs, en intel·lectuals col·lectius i no en receptors passius de les idees acceptades sense rigor ni anàlisi crític. Fugir dels que pregonen tornar al que és bàsic –“s’ha d’ensenyar així”, “la democràcia és culpable”, “s’han perdut els valors”, “hem de separar a l’alumnat”, etc–, els quals han tornat aparèixer amb més força (polítics i intel·lectuals educatius orgànics ben situats de certs partits estatals, autonòmics o grans corporacions). Aquests s’enorgulleixen del seu elitisme academicista o del poder polític i econòmic, el qual els porta a considerar certes coses millors que unes altres: per exemple, la Universitat com a cim del coneixement formatiu, la desconfiança en el professorat, el menyspreu als moviments socials, el discurs teòric no rigorós com a parangó de l’intel·lectual i la tradició cultural occidental com a superior i única, obviant altres identitats i aportacions culturals.

    El congrés donava forces per un rearmament professional del professorat i de l’educació que s’ha d’oposar frontalment a qualsevol manifestació explícita o oculta de la racionalitat de certes polítiques educatives, de continguts curriculars o en les formes de gestió i control tècnic i burocràtic de l’educació. I revisar la legitimació oficial del coneixement escolar reaccionari avui dia, tan defensat per la dreta conservadora, i tractar de posar en contacte els estudiants amb els diversos camps i vies del coneixement, de l’experiència i de la realitat. En aquest sentit, és necessari ser sensible a les tradicions i valors de les minories ètniques i culturals.

    En fi, el congrés va obrir una finestra on entrava aire fresc, ja que va revisar la finalitat de l’educació avui dia i la possibilitat de trencar formes de pensar i actuar, que porta a analitzar el progrés d’una manera lineal i no permetent integrar altres identitats socials, altres manifestacions culturals de la vida quotidiana, i altres veus secularment marginades, provocant l’exclusió social i l’augment de pobresa de grans capes de la població.

    I continuar lluitant (la lluita també va ser un concepte que va anar apareixent) per cercar noves alternatives d’un ensenyament més democràtic i participatiu, on es treballa la dignitat com a instrument fonamental educatiu (justícia cognitiva i tracte com a humans). Una educació on es comparteix el coneixement amb altres instàncies socialitzadores que estan fora de l’establiment escolar. I noves alternatives menys individualistes i funcionalistes, sinó més basades en el diàleg, l’autoemancipació docent i col·lectiva entre tots aquells que tenen alguna cosa a dir a qui ensenya i aprèn.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La jornada intensiva i les interrupcions: el cavall de batalla del temps escolar
    Next Article
    Entrevista
    «Google vol ser la gran educadora; el tercer hemisferi cerebral de totes les persones»
    Francesc Imbernon
    • X (Twitter)

    Catedràtic de Pedagogia de la UB

    Related Posts

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}