En un moment en què la feina docent és sovint invisibilitzada, banalitzada o sotmesa a crítiques simplistes, sorgeix una iniciativa que posa llum allà on cal: en les trajectòries compromeses, honestes i transformadores de tants mestres i professors que, al llarg dels anys, han contribuït a fer de l’educació una eina de canvi social i de cohesió. Amb motiu del seu 15è aniversari, l’Associació de Mestres i Professorat Jubilats RELLA ha impulsat la creació del Premi Reconeixement a la Trajectòria Docent, el primer guardó d’aquestes característiques a Catalunya adreçat específicament a professionals de l’educació que es jubilen.
Aquest premi neix amb voluntat de continuïtat i, sobretot, amb una càrrega simbòlica i emocional molt potent: reconèixer la dedicació de docents que han viscut l’ofici com una vocació i que han deixat una empremta profunda en el seu entorn educatiu. La idea va sorgir arran d’una reflexió de la sociòloga Marina Subirats, que en una conversa al Diari de l’Educació, va remarcar la necessitat de posar en valor la bona feina de tants i tants mestres que, des del silenci i la constància, han estat clau per a la millora de l’educació al nostre país.
Un buit que calia omplir
Actualment, no hi ha cap premi específic adreçat a reconèixer les trajectòries de docents que finalitzen la seva carrera. Sí que hi ha guardons educatius institucionals o de bones pràctiques, però cap posava el focus, fins ara, en el comiat professional d’aquells mestres que han destacat pel seu compromís. RELLA ha volgut cobrir aquest buit tot lligant la iniciativa a una efemèride especial: quinze anys d’existència com a entitat de professorat jubilat que continua actiu, reflexiu i implicat.
Aquest premi vol ser més que un gest d’agraïment. Vol visibilitzar una manera de fer escola basada en valors com la renovació pedagògica, la catalanització de l’ensenyament, el treball en equip i la connexió amb l’entorn social. En paraules d’un dels seus impulsors: “No es tracta només de mirar enrere amb nostàlgia, sinó de projectar aquestes trajectòries com a referents per a les noves generacions docents.”
Qui pot optar al premi?

El Premi Reconeixement a la Trajectòria Docent s’adreça a mestres i professors de centres públics o concertats de Catalunya, de qualsevol etapa educativa de 0 a 18 anys, que es jubilin durant el curs en vigor (de l’1 de setembre de 2024 al 31 d’agost de 2025). Les candidatures no poden ser individuals: han de ser proposades per equips docents, claustres, consells escolars o entitats educatives, socials o culturals.
Els criteris que es tindran en compte són clars: el compromís amb la millora de l’educació, la implicació amb el territori i l’entorn, el treball col·laboratiu, la coherència i el lideratge pedagògic. Es busca reconèixer aquelles persones que han estat motors de canvi dins dels centres i que han sabut generar comunitat educativa.
Com participar-hi?
Les candidatures s’han de presentar a través del web de RELLA (www.rella.cat/premitrajectoria), on hi ha disponible un formulari específic i la informació sobre la documentació a adjuntar: memòria justificativa dels mèrits, adhesions d’altres entitats si escau, i consentiments de protecció de dades i drets d’imatge.
El termini per presentar propostes comença l’1 de setembre de 2025 i finalitza el 10 de gener de 2026. El jurat, presidit per Miquel Martínez, reconegut pedagog i membre fundador del GREM i integrat per tres membres designats per RELLA i un de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, valorarà les candidatures de manera col·legiada i farà públic el veredicte durant un acte previst pel mes de juny de 2026.
El premi consistirà en una obra gràfica original, dissenyada expressament per a l’ocasió, i un document acreditatiu. Però el més important, sens dubte, serà el reconeixement públic i col·lectiu d’una trajectòria exemplar.
Un homenatge col·lectiu
Amb aquesta iniciativa, RELLA no només homenatja els docents premiats sinó que fa un homenatge col·lectiu a tota una generació de mestres i professors que han viscut la seva professió com una eina per a la transformació social. És una forma d’enviar un missatge clar a la societat: l’educació no avança sola, ho fa gràcies a persones que, durant dècades, han posat el millor de si mateixes al servei dels infants i joves del país.
En paraules de Marina Subirats, que inspira el sentit del premi: “Sense mestres bons, persistents i compromesos, no hi ha ni país ni futur.”
Amb aquest primer pas, RELLA convida a tota la comunitat educativa a sumar-se a aquest reconeixement. A mirar enrere per entendre com hem arribat fins aquí i a celebrar la feina ben feta. Perquè educar no és només ensenyar, sinó deixar una petja que perdura.
Us animem a fer-ne difusió i a col·laborar activament per fer d’aquest premi un referent del reconeixement de la tasca, molts cops poc reconeguda, que fan molts docents del nostre país.