Aquesta ha estat una setmana amb notícies que generen grans debats: l’informe Pisa i l’aire condicionat, la rebaixa de certs impostos en detriment dels de cultura, tot i la crisi dels sectors que aplega, que de ben segur els podrem reprendre perquè portaran cua. Per això, la meva primera col·laboració en el Diari la volia destinar a parar atenció a feina de la mestra bibliotecària, en un mes que ja s’ha batejat com el mes dels llibres i la lectura, trepidant d’esdeveniments, tant a dins com fora de l’escola, i que culmina amb la diada de Sant Jordi.
Moltes són les tasques de les mestres bibliotecàries: seleccionar els textos per fer les obres de teatre a l’escola, coordinar els Jocs Florals, ajustar el pressupost per la compra de llibres i fer-ne la selecció després d’haver consultat guies i recomanacions d’especialistes, i assistir a presentacions de llibres a llibreries i biblioteques. I consensuar totes aquestes tasques amb l’equip de mestres.
I més: estar al cas de les efemèrides per reflectir la realitat cultural de la que parlen els diaris, i dels gustos i interessos dels nois i noies per poder estirar el fil del creixement lector; suggerir-los lectures i fer-ne recomanacions a les famílies; coordinar les visites dels autors dels llibres que s’han llegit des de l’aula de llengües; mantenir el caliu del club de lectura; proporcionar a la comunitat educativa el material que necessita pels projectes, treballs de recerca i lectures; afavorir lectures incloent els llibres de coneixements, els còmics, els àlbums, la poesia, la narrativa, el teatre i el cinema.
Totes aquestes iniciatives i moltes més giren al voltant d’una voluntat educativa que és fer nois i noies lectors, incidir en l’hàbit de llegir proporcionant experiències plaents entorn dels llibres, teixint un ordit entre llibres i infants que els fa créixer i no únicament com a lectors, generant cadenes d’interessos amb la lectura com a baula. Són experiències que fan estimar els llibres i a qui els escriuen i il·lustren i a qui els expliquen i llegeixen. Experiències que potencien el desig de participar de la lectura, parlar-ne, investigar i provar, i, per què no? escriure i il·lustrar. I el desig de voler sumar a la biblioteca personal aquell llibre que s’ha llegit a l’escola i que tant ha agradat.
Però la llista de tasques no s’acaba amb el mes del llibre i la lectura, i el temps de dedicació tampoc. El que sí s’acaba, i aviat, és l’horari que la mestra bibliotecària ha aconseguit gràcies al consens del claustre i la participació de l’AMPA. És trist que aquest sigui el context d’un debat crònic ara que sortirà la segona fornada de mestres amb la menció de biblioteca escolar, una menció que, malauradament, sembla que no tindrà continuïtat.