Un cop fetes públiques les dades PISA, el debat exaltat, nerviós i a vegades poc fonamentat, va esdevenir un cicló perillós. S’han llegit molts arguments sense dades contrastades, molt tertulià parlant de sensacions i cap evidència. Posem-hi serenor i professionalitat.
Des de l’Associació de Mestres Rosa Sensat i el Col·legi de Docents (Col·legi de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya) vàrem iniciar un treball conjunt a mitjans de desembre per dissenyar un gran espai de diàleg sobre educació, on es facin visibles els punts forts, els invisibles i evidentment els més febles, per enfrontar-s’hi i marcar el que ha de ser un camí de millores consensuades.
Ens correspon fer-ho per responsabilitat i coherència històrica. El sentit de les nostres entitats és precisament aquest. Cal conèixer el recorregut històric de cadascuna d’elles per adonar-se que sempre hi hem estat: al servei dels docents, dels centres i d’una educació de qualitat.
Es tracta d’una proposta de treball del tot independent.
El Grup Impulsor de Mesures de Millores Educatives nomenat pel Govern treballa per confeccionar unes conclusions i unes actuacions concretes. Les dues entitats vàrem tenir l’oportunitat de proposar un membre d’aquest Grup Impulsor, que treballen a títol individual. Hi confiem plenament i hem de deixar que ho facin sense pressions. Des d’aquest moment les dues entitats ens situem com a observadores del seu procés.
Després d’unes sessions de treball imaginem com serà aquest diàleg d’educació i quins punts són essencials per nosaltres:
- Veu des de l’expertesa d’aula: necessitem professionals que coneixen de primera mà les problemàtiques i les solucions que s’apliquen dins dels centres. Mestres, docents, que anònimament trepitgen l’escola cada dia.
- Diversitat d’enfocaments, maneres d’entendre l’aprenentatge, l’organització d’aula, diferents metodologies… Veus, sempre respectuoses, que vulguin explicar les seves visions del sistema, amb arguments i amb experiència i sobretot, amb propostes de millora. Agents educatius diversos amb veus complementàries. Sense apriorismes, parlar amb intenció de comprendre.
- Desplegament territorial: cal sentir les veus i oferir l’espai a tot el territori. Perquè volem representar a tothom.
- La importància del procés: l’esforç no el posarem en les conclusions finals, ens interessa acompanyar el debat, el diàleg entre posicions diverses, escoltar tots els posicionaments per acostar realitats i contrastar arguments. És el procés el que ens ajudarà a trobar respostes i reflexions que aporten riquesa a la nostra realitat. Oferir solucions que responen només a uns resultats concrets ens limita la mirada: ampliem el focus i revisem tot el sistema educatiu.
- Donar-nos temps: volem garantir un debat reposat, sense presses, intens i profund. La possibilitat de fer-ho així ens permetrà incorporar les mesures dels experts en el procés iniciat. Això ens situa en una temporalitat entre gener i maig, almenys en una primera fase.
Ens cal consensuar quins seran els temes centrals, organitzar-nos en taules diverses i convidar a tots els agents educatius, qualsevol que cregui que el diàleg pot ajudar a posar sobre la taula aspectes que tot i ser incòmodes i poc parlats necessiten ser tractats. Generar una cultura de diàleg que s’extrapoli als centres educatius per tractar el que tenim, el que volem i el que projectem.
Continuem treballant per dibuixar el que ha de ser aquest debat. En els pròxims dies ampliarem i concretarem actuacions.