Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Segregació escolar: una dotzena de dubtes

    Jordi Badiellagener 16, 20185 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Escola d'educació primària Sant Roc, Olot. / © Carles Palacio
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    segregació Olot
    A Olot l’Ajuntament ha impulsat polítiques contra la segregació / © Carles Palacio

    La proposta de pacte contra la segregació escolar a Catalunya del Síndic de Greuges posa la llum a la necessitat de trobar solucions a aquesta qüestió, recomana l’elaboració d’un nou decret d’admissió d’alumnes, evidencia la insuficiència d’actuacions com ara la reserva de places, destaca la manca de transparència sobre el pagament de quotes i lamenta l’escassa consciència col·lectiva per preservar l’equitat. Aquest document de treball m’ha portat una dotzena de dubtes que adreço, principalment, als seus autors, i que exposo tot seguit. 

    1. Sobre el pacte contra la segregació escolar a Catalunya.

    L’equitat dels ciutadans socialment desfavorits, l’ha de resoldre només l’escola?

    2. Mesures del pacte: desenvolupament d’un nou decret d’admissió d’alumnat.

    Regular el deure de publicació de les quotes i el seu règim legal, cosa que ja es fa en alguns o en molts casos, vol dir que es partirà d’un finançament just i equitatiu del cost de la plaça dels alumnes?

    3. Elaboració d’un document d’instruccions del Departament d’Ensenyament.

    Quan suggereixen promoure l’ús de les reduccions de ràtio en centres públics amb una composició social desfavorida, no s’obliden d’una part del conjunt de centres que formen el Servei d’Educació de Catalunya?

    4. Desenvolupament d’un protocol per a l’aprofitament de la reserva de places.

    Quant al fet de garantir la dotació de professionals suficient als EAP per tal de fer detecció de l’alumnat amb necessitats educatives específiques, vol dir que aquests alumnes arribaran amb la resolució de necessitats educatives específiques que els centres reclamem al Departament quan se’ls assignen per tal de gestionar els dèficits econòmics que suposen?

    5. Promoció de pactes locals entre centres dins d’una mateixa zona o municipi per a l’escolarització equilibrada de l’alumnat.

    L’escolarització ha de néixer d’un pacte? Per què el dret a l’educació del ciutadà s’ha de limitar a una zona? Estan segurs que això impediria la guetització?

    6. Promoció de bones pràctiques relacionades amb la informació a les famílies sobre la qualitat i l’equitat del Servei d’Educació de Catalunya.

    Quan diuen que cal garantir que els centres públics i privats concertats informin sobre el règim legal de les quotes, especialment del seu caràcter voluntari, no hi afegirien l’adjectiu “imprescindible”?

    7. Adequació del finançament dels centres públics i concertats per garantir la gratuïtat de l’ensenyament i la supressió de quotes com a factor de desigualtat.

    Quan insten a valorar la possibilitat de graduar el concert (mòdul de despeses de funcionament, per exemple) en funció de la corresponsabilitat en l’escolarització d’alumnat socialment desfavorit, han ponderat els efectes d’aquesta mesura?

    Els consta feafentment que els infants siguin coneixedors del problema d’impagament, quan es produeix, i que se’ls responsabilitza, culpabilitza o discrimina si els pares no paguen? A què es refereixen, a les mesures empreses per alguns centres en relació al servei de menjador?

    Per què només cal garantir la gratuïtat de l’activitat complementària a l’alumnat assignat d’ofici als centres concertats amb el suport del Departament d’Ensenyament? I les altres despeses?

    No seria més idoni eliminar completament les cartes de compromís que eliminar, com diu l’informe, de les cartes de compromís educatiu dels centres que signen les famílies, el compromís de les famílies de pagar les quotes voluntàries?

    8. Definició de projectes educatius i projectes de direcció compromesos amb l’equitat del sistema educatiu.

    Quant al suggeriment que cal vetllar per tal que els centres educatius públics i concertats estableixin projectes educatius compromesos amb la inclusió de la diversitat social del seu entorn, no hauríem de partir d’una obligació més que d’un compromís?

    9. Consolidació dels itineraris de primària a secundària al sector públic.

    Aquest no és un punt segregador en ell mateix?

    10. Desplegament de mesures de suport als centres amb una composició social desfavorida.

    Quan diuen que cal introduir “mecanismes d’incentius o d’altres” per garantir que els professors més qualificats per a la tasca docent prestin servei als centres públics i concertats amb una complexitat més elevada, el terme “incentiu” el podem imaginar, però el terme “d’altres” ens el podrien explicar?

    11. Seguiment del pacte contra la segregació escolar a Catalunya.

    L’anunci de reunions semestrals convocades pel Departament d’Ensenyament i el Síndic de Greuges a la seu del Síndic de Greuges, la creació d’una unitat interna –l’adjectiu és ben significatiu­– al Departament d’Ensenyament per garantir la implementació del pla, i el compromís del Síndic de Greuges a realitzar un informe bianual del balanç mentre el pacte estigui vigent, com els hem d’interpretar?

    12. Per acabar.

    Havent llegit el document de treball de la proposta de pacte contra la segregació escolar a Catalunya, tinc la impressió que s’intenta de posar una aixeta a una font de muntanya –entenent que quan dic font, dic escola. Malgrat les aixetes, l’aigua de les fonts de muntanya es continua escolant per on més li convé, perquè, de fet, el responsable de la igualtat d’oportunitats dels ciutadans no és la font, que només és una part, sinó la muntanya, que és el tot. Ara bé, aquesta impressió no obeeix a cap convicció,  és més aviat un altre dubte.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    EAP equitat guetització opinió segregació escolar Síndic de Greuges
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La Troca, l’escola comunitària que dóna la volta a la formació d’adults
    Next Article
    Opinió
    Pla de convivència després dels atemptats de Barcelona i Cambrils
    Jordi Badiella
    • X (Twitter)

    Filòleg i professor de secundària a l'escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop.

    Related Posts

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}