Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Tercer grau

    Marta Perxachsfebrer 19, 20203 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Una vegada més ens trobem amb el gran dilema: què fem amb aquells alumnes que literalment passen de tot? No parlem d’alumnes conflictius rebenta-classes, sinó d’aquells que realment vénen a passar el matí a l’institut i a escalfar la cadira, que malauradament, n’hi ha.

    Allà on jo treballo, entre col·legues, d’aquesta entomada de tema n’hi diem “fer un tercer grau”. Evidentment en to humorístic i sense cap pretensió d’ofendre ningú. S’ha demostrat en moltes ocasions que això de fotre quatre crits a un alumne en concret, davant de tota la classe, no funciona. El que aconseguirem serà que encara se’ns posi més de cul. Per tant, el que també s’ha demostrat que sí que funciona és el fet d’agafar-lo per separat, individualment i, ara sí, menjar-li el coco. En el bon sentit, és clar.

    El discurs que sol funcionar seria alguna cosa similar al següent:

    «Mira, jo com a professor teu tinc dues opcions: o passo de tu i et faig seure al final de la classe i almenys no ens molestem, o t’estic al damunt perquè realment penso que ets una persona molt vàlida i que val la pena estar-hi a sobre perquè treballis».

    I d’entrada, li deixes caure així: «Tu tries. Què prefereixes? El que em diguis, faré, si tots dos hi estem d’acord». Això, la veritat és que és força arriscat, segons l’alumne amb el qual parlem i, per sort, no m’hi he trobat mai però suposo que si em passés intentaria argumentar al màxim per acabar convencent-lo i portar-lo al meu terreny.

    Normalment, només amb això ja hi sol haver un breu silenci i després un «no, prefereixo que m’estiguis a sobre». Bingo! I és aquí quan tornes a reforçar-lo positivament: «Segur? ja et dic, si fossis una persona que no té capacitats o que no té voluntat ni esperança de res… doncs deixem-ho perquè no hi ha res a fer amb ella. Però és que no és el teu cas! Un nano maco, que té capacitats, que és intel·ligent, que és bon xaval, que quan s’hi posa triomfa…per favor!»

    Llavors, acordeu i li deixes ben clar que a partir d’ara «irás a por él», i ell ja interpreta que això es tradueix en «lluitaré perquè no tiris la tovallola».

    No intentem que ens expliqui l’origen del per què només ve a l’institut a escalfar la cadira,, sinó que simplement el missatge que li transmetem és: «D’acord: potser no t’interessa el tema. Parlem-ne. Estic aquí pel que necessitis. Ets capaç d’això i més i vals molt».

    Si a la propera classe està actiu, tot rutlla i el tercer grau ha funcionat una vegada més.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Què poden fer els municipis per millorar l’accés a l’educació infantil per a totes les famílies?
    Next Article
    Actualitat
    El ‘model Aitona’ per lluitar contra l’elevat fracàs escolar de l’alumnat d’origen marroquí
    Marta Perxachs
    • X (Twitter)

    Professora de llengua catalana i literatura

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}