“Aquest espai és per compartir aprenentatges. No és una conferència tradicional. No hi ha un conferenciant que parla i el públic que només escolta. Aquí tots diuen la seva. Tots són experts en alguna cosa”. Raquel González és la coordinadora de l’Edcamp de Mataró que es va celebrar ahir a les instal·lacions del Tecnocampus de Mataró en el context de l’Escola d’Estiu del Moviment Educatiu del Maresme.
La trobada va reunir 288 persones, una xifra que va superar les previsions dels organitzadors que van haver d’ampliar els espais de treball previstos. Entre els assistents, hi havia mestres que participaven a l’Escola d’Estiu i d’altres que van venir expressament a l’Edcamp. “Molta gent vol tafanejar i veure en què consisteix, perquè encara no ho saben. Només n’han sentit parlar”.
Impulsat a Catalunya per la Fundació Bofill, la metodologia de l’Edcamp, originat a Estats Units, es basa en l’aprenentatge entre iguals, l’autogestió, la conversa i l’intercanvi de coneixements. No hi ha un programa definit per l’organització de la trobada, ja que són els participants els qui construeixen conjuntament el programa a partir dels temes que els interessen.
Pluja d’idees
A Mataró, la jornada va començar amb una pluja d’idees. Els assistents van apuntar en post-its de colors a una pissarra els temes dels quals volien parlar, que van ser distribuïts en 14 espais de treball acollits a diferents aules. Les temàtiques proposades eren àmpliament diverses: des del treball cooperatiu a l’educació emocional, l’avaluació, les intel·ligències múltiples, els ambients, el ioga a l’aula, la diversitat, el llenguatge oral, les TIC o l’art contemporani.
Cadascú va triar l’espai on volia participar i, en petits grups, van compartir de manera espontània els seus coneixements i experiències al voltant del tema i van generar coneixement a partir de la conversa.
“Us recomano molt que llegiu en Georges Laferriére. És un pedagog teatral i té moltes coses xules vinculades a com treballar les emocions a l’aula”, deia a l’espai dedicat a l’educació emocional, Jessica Pérez, mestra amb formació teatral de l’Escola Pública d’Infantil i Primària Antonio Machado, de Mataró. La resta de participants prenia nota i assenyalava altres referències: “a mi m’agrada molt el llibre ‘De què fa gust la Lluna’ i ‘Les paraules dolces’”, afegia la Lídia Toneu, mestra de l’Escola Pública d’Infantil i Primària Les Pruneres, de Martorelles.
Al grup es va parlar d’experiències que els mestres han comprovat que funcionen a l’escola per convidar els alumnes a expressar les seves emocions, com ara fer una rotllana abans de començar les classes, “on els nens poden verbalitzar si es troben enfadats, tristos o contents”. També es va mencionar “la bústia de sentiments”, on els alumnes poden deixar missatges al llarg de la setmana en relació a les seves emocions, i divendres, a l’hora de tutoria, obrir la bústia i compartir tot allò que ha quedat recollit.
Treball cooperatiu
Paral·lelament, al grup de treball cooperatiu, una de les assistents recomanava el llibre de Pere Pujolàs, ‘Cooperar per aprendre i aprendre a cooperar: el treball en equips cooperatius com a recurs i com a contingut’, on s’expliquen diverses tècniques per treballar de manera cooperativa. Com per exemple la lectura compartida: “jo llegeixo en veu alta i tu expliques a la resta del grup el que jo he llegit. Això és molt bo perquè l’alumne ha d’estar molt atent a la lectura del company”.
Els participants van valorar de manera positiva l’experiència de l’Edcamp. “Compartir coneixements és enriquir-se i quan comparteixes obres finestres a les quals no podries arribar de manera individual”- assegurava la Jessica, mentre que la Lídia indicava que “totes aquestes experiències i materials fan omplir el nostre bagatge professional. S’agraeix molt. Jo sempre dic que el món de l’educació és compartir”.
La tecnologia va tenir un pes important a la trobada, vinculat als orígens del moviment Edcamp, que va néixer a la ciutat de Filadèlfia l’any 2010 precisament en aquest àmbit. “Es va començar compartint codi obert, i després es va aplicar a l’entorn de l’educació”- va explicar Toni Aguilar, de l’equip organitzador. A cada grup, un participant es va encarregar de prendre acta a l’ordinador a un document col·laboratiu al qual tenien accés tota la resta de participants. A més, els assistents van compartir els seus noms i els seus comptes de Twitter, amb l’objectiu de crear vincles posteriors. “La trobada no acaba aquí. Continuarà a la xarxa”.