La jornada va convidar tota la comunitat educativa a debatre i a reflexionar sobre les següents qüestions clau que han d’orientar la tasca com a educadors i educadores:
– És la personalització de l’aprenentatge una estratègia pedagògica de l’Educació 360, educació a temps complet?
– Quines metodologies cooperatives de dins i fora de l’aula contribueixen a l’èxit educatiu en clau d’equitat?
– Quin és el rol dels adults fent que els alumnes siguin els protagonistes del seu aprenentatge?
– Com generar l’empoderament de les persones en el seu procés educatiu i com les acompanyem?
– Quin és el reconeixement que hem de donar als aprenentatges de dins i fora de l’escola i com els alineem/coordinem?
– És necessària una comunitat que educa perquè sigui possible la personalització de l’aprenentatge?
Es va iniciar la jornada amb una taula institucional composta per Rafael Homet, diputat delegat d’educació de la Diputació de Barcelona, Pilar Gargallo, presidenta de la FMRPC, Carles Barba, director de l’Aliança Educació 360, Manuela Rubio, inspectora d’educació dels serveis territorials de l’Hospitalet i Jaume Graells, tinent alcalde d’educació de l’Ajuntament d’Hospitalet.
L’acte va continuar amb una primera part de blocs de coneixement que va combinar el marc teòric i les aplicacions pràctiques, on es va comptar amb les intervencions dels següents ponents:
César Coll, doctor en Psicologia i catedràtic de Psicologia Evolutiva de la Universitat de Barcelona, va iniciar la secció afirmant que la personalització de l’aprenentatge és un pas més enllà de les propostes que hem treballat fins ara, a escala teòrica i pràctica, d’atendre la diversitat i oferint una educació de qualitat que s’ajusta a les característiques dels aprenents i va remarcar tres precisions conceptuals:
1. La personalització és el conjunt d’estratègies que permeten avançar a diferents nivells, des del sistema fins a l’aula, per aconseguir que els nostres alumnes donin sentit i valor a allò que aprenen.
2. Avui en dia sabem les característiques dels processos d’aprenentatge que ens faciliten a aconseguir que el que s’aprèn tingui un sentit per l’aprenent. Però això per si sol no funciona. Ens hem d’ajustar a les necessitats de l’aprenentatge i per fer-ho, necessitem temps. Temps per reflexionar, temps per establir els objectius, temps per fer el seguiment als alumnes,...
3. Si es vol treballar en una educació 360 és necessari conèixer les experiències d’aprenentatges que té l’alumnat fora del centre educatiu, ja que el focus passa de l’aprenentatge escolar a l’educació des d’una visió holística, centrada en l’infant i jove i, per tant, més global.
Per finalitzar, va llençar la proposta d’elaborar plans educatius que poden proporcionar oportunitats per aprendre, però per aconseguir-ho és condició necessària la connexió dels diferents actors educatius. I, per això, va donar tres elements:
– treballar en xarxa
– treballar intersectorials (tots els sectors implicats) i internivellats (tots els nivells implicats)
– treballar adaptant el projecte al territori i a uns recursos específics
Raül Manzano, mestre, membre de la FMRPC i director de la revista Guix, va exposar la part pràctica de l’aprenentatge personalitzat, a partir d’un projecte que s’ha dut a terme des de la Diputació de Lleida i l’IEI. En aquest treball es va fer una crida a diferents entitats del territori i se’ls va demanar agafar una pràctica que estiguessin realitzant i transformar-la per acostar-se a la personalització de l’aprenentatge.
Per aconseguir-ho, va destacar quatre elements:
1. Gestió d’interessos, necessitats i capacitats de l’alumnat.
2. Opcions d’elecció a l’alumnat per incidir més en què i com aprendre.
3. Tenir en compte els aspectes que no es donen en l’àmbit escolar.
4. L’ús de les activitats quotidianes que fa l’alumnat que tenen un valor d’aprenentatge.
Per finalitzar, va destacar la importància de tres aspectes:
– Tenir un marc teòric que acompanyi a la pràctica.
– El valor autèntic de treballar en xarxa.
– L’acompanyament no es pot fer sol, s’ha de fer acompanyat.
Assun Llena, professora del Departament de Teoria i Història de l’Educació a la UB, va donar “La visió comunitària de la personalització de l’aprenentatge”. En primer lloc, va fer referència a la reconstrucció del concepte de comunitat on hem de qüestionar-nos el sentit que té avui parlar de la comunitat i va ressaltar la importància que hauria de tenir la comunitat en els processos d’aprenentatge. En aquesta línia, va afegir que la dimensió comunitària hauria de poder-se treballar com una triple dimensió:
1. Com espai d’oportunitats on es poden oferir espais d’aprenentatge.
2. Com espai de construcció individual i col·lectiva.
3. Com espai a aprendre i del que es forma part.
La doctora en Pedagogia va finalitzar explicant el cas de Dinamarca on existeix una vinculació entre l’escola i els espais comunitaris i, va indicar que és el camí a seguir, generant i dissenyant espais d’accions compartides.
Per últim, Ricard Vicente, director del Club d’Esplai Pubilla Cases-Can Vidalet, i Xavier Castellano, director Club d’Esplai Bellvitge-Gornal, van compartir “Experiències educatives comunitàries i la seva vinculació amb el temps lectiu”. Ricard Vicente va assenyalar la idoneïtat de l’espai del lleure per l’aprenentatge de l’infant i del jove i va destacar la importància de ser transversals i no quedar-se en centrar l’aprenentatge en l’àmbit formal. D’altra banda, Xavier Castellano va explicar quatre experiències que faciliten la personalització de l’aprenentatge, que van des de les aules d’estudi assistit, la vinculació dels joves amb el barri, els curtmetratges i la importància de l’acció comunitària i la responsabilitat social a través de la campanya de donació de sang.
En acabar aquest bloc es va iniciar la part de co-creació amb diferents dinàmiques amb l’objectiu d’identificar i reflexionar sobre quin és el rol dels adults en la personalització de l’aprenentatge i quins en són els condicionants. Aquest bloc de coneixement i co-creació el destinarem a un nou post al bloc, un cop finalitzats els següents seminaris de co-creació que realitzarem pròximament.