Les noves oportunitats curriculars que ofereix la LOMLOE i l’anunci de la progressiva gratuïtat del 0-3, començant pels 2 anys, del curs passat van posar de nou el focus a l’Etapa 0-6. Durant el curs 2021/2022, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC) va crear diversos espais per reflexionar i debatre sobre l’etapa educativa de la primera infància. És el moment de repensar els reptes de futur, consensuar el model, definir les condicions pedagògiques, així com les característiques de la primera etapa educativa; aspectes cabdals per avançar cap a l’equitat en l’accés a l’educació.
Els Seminaris Educar a l’etapa 0-6, organitzats per la FMRPC, duts a terme a l’Escola Industrial de Barcelona durant aquest trimestre, han permès posar sobre la taula elements prioritaris i conceptes clau a l’hora de planificar l’etapa educativa de la primera infància.
El nou DECRET 21/2023, de 7 de febrer d’ordenació dels ensenyaments de l’Educació Infantil emmarca els dos cicles com una sola etapa amb identitat pròpia i intencionalitat educativa. En aquest context, durant la primera jornada del Seminari, el passat 25 de febrer, el focus es va posar en la mirada integral de l’Educació Infantil, dels 0 als 6 anys.
Infantesa, tinguem-ne cura. Una visió des de la neuroeducació
La Carme Trinidad, especialista en Neuroeducació, va aportar evidències científiques sobre la rellevància de la cura i l’educació a la primera infància. Ens va donar claus a tenir en compte sobre com aprenen els infants en aquesta primera etapa educativa.
“Tenir cura, és una postura ètica, és una qüestió de responsabilitat, especialment en aquesta etapa”. Aquest va ser el punt de partida de la seva intervenció. La psicòloga va destacar: tot el que passa al voltant d’un infant, incideix en les connexions neuronals que es van construint, no pot no aprendre, està preparat per fer-ho. L’aprenentatge es dóna quan es produeix un canvi: es connecta el que tenim amb la nova informació que l’infant rep a través dels sentits. Cada persona elabora xarxes neuronals diferents, úniques, irrepetibles i dinàmiques.
Als 6 anys és quan una persona arriba a la màxima densitat de connexions neuronals. El joc i l’experimentació són les fonts principals d’informació per tal que el cervell elabori aquestes connexions. La consolidació d’aprenentatges està directament relacionada amb la repetició d’accions que generen plaer o satisfacció. Aprendre i experimentar en entorns on s’estableix un vincle sa i saludable amb l’adult que en té cura afavoreix i promou aprenentatges significatius. A mesura que el cervell va consolidant aprenentatges realitza processos per establir noves connexions de forma més eficient i sostenible que han de ser guiades mitjançant la col·laboració i proporcionant seguretat a l’infant en el seu entorn amb un vincle saludable.
El 0-6, una etapa educativa reconeguda amb un mateix marc curricular
Montserrat Payès, cap de Servei de Currículum d’Educació Infantil i Primària del Departament d’Educació, va donar claus sobre la intencionalitat i la implementació del nou Currículum d’Infantil. Va explicar que el nou Decret vol ser un Currículum de vida adequant a les noves finalitats educatives vinculades als reptes socials actuals.
Va assenyalar una sèrie d’elements com a principals novetats. Principalment que el nou Decret defineix l’Educació Infantil com a etapa única, amb identitat pròpia i intencionalitat educativa que inclou 10 idees clau: L’infant al centre, Globalització, Benestar, Joc, Autonomia, Família, Quotidianitat, Emocions, Curiositat i Creativitat i, finalment, Inclusió.
També va fer esment a l’estructura curricular on es parteix de les competències clau, directrius que venen de la UNESCO, que tenen una mirada transversal i dibuixen un recorregut. Sota l’enfocament globalitzador, on no hi ha jerarquies en les competències, el Nou decret s’organitza en 4 eixos de desenvolupament i aprenentatge són:
– Un infant que creix en autonomia i confiança
– Un infant que es comunica amb diferents llenguatges
– Un infant que descobreix l’entorn amb curiositat
– Un infant que forma part de la diversitat del món que l’envolta.
Les situacions d’aprenentatge, segons aquest enfocament, esdevenen situacions amb sentit, funcionals, significatives i contextualitzades. Parteixen des del respecte dels diferents ritmes dels infants, faciliten el joc i l’experimentació tot potenciant l’autonomia, la curiositat i la creativitat mentre s’estenen ponts per generar diàleg, participació i confiança amb les famílies. És important l’observació del procés de l’infant, personalitzant l’aprenentatge i sense etiquetar, respectant els ritmes i la diversitat. També s’ha de donar un paper rellevant a les famílies en el procés de creixement personal de l’infant.
Per concloure la primera jornada es va convidar a mestres i professionals de l’etapa a participar a una taula d’experiències. L’EBM de Vic i l’Escola de L’Estany de la ZER Moianès Llevant van compartir els seus projectes educatius per exemplificar una presa de decisions al voltant dels processos d’aprenentatge que dissenyen vinculats al que explicaven tant la Carme Trinidad com la Montserrat Payés. La Mia Agramunt va explicar el projecte sobre modelatge 0-6 impulsat des de l’ICE de la UAB; un projecte que porta anys contribuint a la coherència i mirada integral de l’etapa d’Educació Infantil.