Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Catedrals, llibres de text i centres comercials

    Jaume Martínez Bonaféjuny 15, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    cc by-sa DarkoStojanovic (Pixabay)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Durant un viatge pels turons de la Toscana, visitant el Duomo de San Gimignano, vaig entendre un argument que vaig escoltar a Umberto Eco: les catedrals van ser els llibres de text de l’Edat Mitjana. En efecte, aquella impressionant col·legiata del segle XI conté, en els frescos que des del terra fins al sostre decoren el recinte, tot el que un ésser humà d’aquella època havia de conèixer (o estava obligat a conèixer si buscava la salvació): l’expulsió Adam i Eva del Paradís, el dolent de Caín, l’aventura de l’Arca de Noè, el bo d’Abraham… L’admirable vida de Crist i, en fi, les glòries del Paradís i les penes de l’Infern, la síntesi de l’Antic i el Nou Testament, guardats en forma de llibre de còmics.

    En una època en què la que la majoria de la població ni llegia ni escrivia, la didàctica pertinent era el relat basat en l’exageració del dibuix, la immersió en la immensitat gòtica gairebé sense llum natural i, òbviament, l’intèrpret/sacerdot que traduïa i feia assequible al profà la complexitat de la veritat revelada. Tot dins les quatre parets de pedra tallada, res a fora.

    Van passar els segles i les catedrals van deixar espai a les escoles, però la lògica del llibre de text roman inalterable a l’interior de la institució: aquí s’hi guarda la Veritat, amb majúscula i en singular, abans revelada; ara, després del Segle de les llums i l’empenteta de Kant, veritat demostrada, però sempre una veritat encapsulada en un text que requereix, com abans del sacerdot, ara del mestre intèrpret. En tots els casos, una veritat aliena a la vida, la cultura i l’experiència dels petits éssers humans.

    Bé, no els entretinc més amb aquest assumpte si no és per subratllar la miopia intel·lectual dels qui defensen com a progressista la gratuïtat d’un dispositiu pedagògic que regula i controla una forma de selecció i organització del saber molt allunyada de qualsevol discurs d’innovació o renovació pedagògica. No me’n vull anar encara. Senyors del currículum prescrit: ¿Com poden i volen vostès fer compatible això de la veritat revelada i la veritat demostrada? ¿Fragmentant el contingut en disciplines separades, i avui toca Religió i ja deixarem per demà la Física o la Història?

    Però jo vinc aquí a defensar una altra hipòtesi. Si les catedrals van ser els llibres de text de l’edat mitjana, les nostres contemporànies grans superfícies comercials són els llibres de text de la nostra època. El Centre Comercial és un text alfabetitzador, la nova enciclopèdia de la ciutat que ens educa. Imagineu que és divendres a la tarda i un grup d’adolescents es reuneix a les portes d’un gran centre comercial per passar junts una estona. Caminaran pels seus carrers i galeries mentre conversen, es toquen, juguen, es miren, s’empenyen, discuteixen i riuen. Durant unes hores tota la seva relació, la construcció de les diferents situacions per les quals travessen, estarà intervinguda per l’omnipresència de la mercaderia. I des de la centralitat de la mercaderia, un discurs, una teoria, sobre el cos, l’amor, el vestit, el consum, el viatge, l’habitatge, l’alimentació, la família, l’oci… En fi, la vida quotidiana. Mentre l’escola fragmenta, separa i disciplina la vida quotidiana, els carrers del centre comercial condueixen i posen en relació els diferents i múltiples dispositius d’un altre discurs pedagògic i de poder sobre la vida quotidiana.

    Com abans al Duomo de San Gimignano, també aquí un espai actua com a text en què persones diferents, entre escenaris mutants i efímers, aprenen conceptes, procediments i actituds valoratives sobre el món. Com en els altres currículums, els escolars, també aquí hi ha absències intencionades. El text que aprenem a llegir per aquests carrers està escrit pel capitalisme espectacular i l’hiperconsum. No obstant això, és possible una paradoxa: si d’una banda la hiperproducció de significants sobre la vida quotidiana està intervinguda per les cal·ligrafies del mercat i del consum –en una constant relació espectacular amb la publicitat i els mitjans–, per l’altre la possibilitat d’una alfabetització crítica que ens permeti una contracultura emancipadora. Heus aquí una nova possibilitat alfabetitzadora: treballar a l’interior d’aquesta lògica binària la lectura interpretativa del mercat i els seus límits; i la formulació, també, de les responsabilitats individuals i col·lectives a la creació i modificació del present i de les possibilitats del futur. Per a aquest procés, finalment, prendre el shopping mall com a estudi de cas pot ser una interessant proposta curricular en la qual s’identifiquen amb claredat els models socials en què es valora l’espectacle de la mercaderia governant la vida quotidiana, i en el qual es barregen diferents valors culturals i significats no per construir un discurs de pluralitat i reconeixement de la diferència, sinó tot el contrari, per homogeneïtzar estereotips en l’escenari de les relacions consum-lleure.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    “No estem sols, estem acompanyats per fer el canvi”
    Next Article
    Actualitat
    La calor a les aules encén docents i famílies de diverses comunitats autònomes
    Jaume Martínez Bonafé

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}