Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Pedagogies homologades, no gràcies

    Opinió
    Pedagogies homologades, no gràcies

    Jaume Martínez Bonafégener 9, 20183 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Dos nens juguen amb una de les estructures del pati de l'escola / SANDRA LÁZARO
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Dos nens juguen amb una de les estructures del pati de l’escola / SANDRA LÁZARO

    Després d’un interessant però esgotador treball de discussió amb la resta del claustre i les famílies, les mestres aconsegueixen transformar el pati d’esbarjo en un lloc que s’aproximi al que les nenes i els nens poden trobar en les seves excursions per la naturalesa. Amaguen el ciment i les línies rectes entre objectes diversos obtinguts de la seva recerca en el camp i la muntanya. Entre aquests objectes hi ha, sàviament apilats per facilitar el joc i l’aventura de les criatures, un grup de troncs d’arbre. Pocs dies després reben la visita del senyor inspector i elles l’acompanyen il·lusionades al pati d’esbarjo per mostrar la seva transformació.

    L’inspector, sorprès, les felicita i diu que ja Pestalozzi, entre altres insignes pedagogs, reclamava el desenvolupament integral de les capacitats de l’ésser humà en contacte i observació de la naturalesa, però adverteix, no sense certa preocupació, que aquells troncs apilats no estan homologats i recomana, per tant, comprar troncs homologats (que, per cert, pressupostava en uns 6.000 €). Les mestres li expliquen que van dedicar tot un cap de setmana per deixar-los ben nets i escatats i s’havien preocupat que els nens no poguessin fer-se mal amb ells. Sí, sí, insisteix l’inspector, però no estan homologats.

    Puc entendre que el senyor inspector, en la seva vista i consells, no fes més que complir amb el seu burocràtic treball, però el relat de les mestres em provoca una preocupada reflexió sobre l’escola, les seves seguretats i les pedagogies de l’homologació. Em pregunto què pensaria Freinet i amb ell tantes i tants mestres que no poden entendre l’educació sense el contacte, l’exploració i el descobriment en la naturalesa. La cura i l’atenció cap a la infància han estat sempre presents entre aquest professorat que pren a les seves mans amb afecte i responsabilitat l’educació integral de l’ésser humà. Però des de la cura i l’atenció, també la necessitat del risc, l’aventura, i el reconeixement de l’imprevist. Ja és pecat que l’escola hagi de disfressar-se de naturalesa quan no s’hauria de pensar sense el contacte diari i quotidià amb ella. Però demanar material didàctic homologat en aquest tipus d’iniciatives és precisament un símptoma de l’allunyament progressiu de l’escola com a institució de la vida activa, intensa, plena, en la qual el nen i la nena necessiten créixer.

    Quan començava la meva formació inicial com a mestre, encara en la dictadura, vaig tenir la sort de trobar-me amb un grup d’escoles i mestres que feien coses molt rares (si s’ha de jutjar per les anotacions que em dictaven i havia de memoritzar a l’Escola de Magisteri). En aquelles escoles no s’utilitzava el llibre de text, tenien una impremta per imprimir els creatius i imaginatius textos dels nens i les nenes (i algun clandestí pamflet dels mestres), feien assemblees, criaven conills i gallines, conreaven un hortet i es passaven més temps fora que dins de les quatre parets de l’aula, que per cert era una espècie de museu de les coses que les criatures trobaven en la seva sortida pels camps.

    En aquelles pedagogies em vaig formar i a elles agraeixo tota la felicitat que vaig trobar en la meva professió. Certament, ara m’adono, eren pedagogies arriscades, i clar, segurament avui poc o gens homologades. Però a aquelles pedagogies suposadament arriscades els acompanyava un aprenentatge entranyat, amb cossos que habiten intensa i vitalment un espai que es transforma en educatiu perquè es fa significatiu per a cada subjecte. Encara que de vegades el cos torni a casa adornat amb alguna tireta.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Freinet naturalesa opinió patis Pestalozzi
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    educa.Barcelona | “Com a nen, hi ha espais de Barcelona que t’expulsen”
    Next Article
    Opinió
    Esports de neu, educació i esforç
    Jaume Martínez Bonafé

    Related Posts

    Opinió
    Qui és el centre de l’educació, l’alumnat o el professorat?

    desembre 15, 2025

    Opinió
    Tecnocentrisme obscur versus  un nou antropocentrisme

    desembre 12, 2025

    Opinió
    Un congrés per reforçar la Coeducació contra la Violència envers les Nenes i les Dones

    desembre 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.