Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    7 acudits gràfics per repensar la lectura en un món de pantalles

    Jordi Jubanyabril 18, 20172 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquesta és una petita mostra de situacions humorístiques i propostes de reflexió al voltant de com estem canviant la nostra forma de llegir avui en dia. La lectura en digital ens posiciona sovint a favor o en contra, però a la pràctica la incorporem i no cal que la pensem en contraposició a la lectura en paper.

    1. La bona lectura ens ajuda a créixer, a aprendre, a viure… A obrir-nos a noves mirades i a noves perspectives que no teníem interioritzades. Només la lectura que fem en paper o també la que fem en pantalles?

    2. Llegim més avui en dia o llegim menys? Si ens fixem al nostre voltant veurem moltes persones llegint de forma habitual, però potser fan una lectura més dinàmica i menys pausada i lineal com la pensem habitualment.

    3. Podem llegir en pantalla les mateixes lectures que en paper, tot i que l’experiència lectora sigui diferent. El valor i els valors dels clàssics no caduquen, però cal adequar-nos al context actual per acostar-los als aprenents actuals?

    4. Alguns avantatges de la lectura en digital: permet accedir a molts títols des de diferents dispositius, aprofitar eines com diccionaris o traductors, gestionar l’hipertext, la multimodalitat i la socialització d’allò que llegim amb altres persones de forma pràcticament simultània.

    5. Desavantatges dels nous dispositius: alguns de tècnics, com la dependència de la bateria, de la wifi o la connectivitat. D’altres de perceptius, com l’olor que es desprèn al passar els fulls o el tacte que ens agrada quan n’acariciem el llom.

     

    6. Com s’usen les noves tecnologies a l’escola? Aprofita els avantatges estratègics o reprodueix els formats que ja coneixem? Introdueix nous llenguatges com la lectura de la imatge i dels mitjans de comunicació?

    7. Alerta amb els riscos de la digitalització com poden ser la propietat dels continguts, el seu accés limitat o bé sentir-se espiat pels nous nous oligopolis en la gestió de les estadístiques que generem (com poden ser el temps que dediquem a cada pàgina i quines frases hi subratllem).

    Segur que n’hi ha d’altres acudits gràfics que poden suggerir nous usos i debats al voltant de com aprofitar el millor de cada format, perquè poden conviure i complementar-se plegats. Bon Sant Jordi!

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    acudit lectura opinió TIC
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    educa.Barcelona: un portal per conèixer les experiències educatives de la ciutat
    Next Article
    Opinió
    Alfabetització científica en la formació de persones adultes
    Jordi Jubany

    Related Posts

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.