Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    No abandonem, vosaltres ens vau abandonar

    Juana M. Sanchomarç 4, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Espanya és el país europeu que té una major taxa d’abandonament prematur de l’educació-formació (21,4% dels homes i 13% de les dones, davant de la mitjana d’Europa d’11,9 i 8,6 respectivament). (INE)

    Ens abandoneu quan no us preocupa la salut i el mínim benestar de les nostres famílies.

    Ens abandoneu quan els qui esteu en condicions de fer-ho no pagueu els impostos que us corresponen, quan alguns us aneu a «paradisos fiscals»/inferns socials i uns pocs us apropieu del que els honestos aporten.

    Ens abandoneu quan situeu els nostres habitatges o infrahabitatges en les zones més insalubres de les ciutats.

    Ens abandoneu quan ens col·loqueu en escoles segregades en les quals no podem albirar altres vides més enllà de les que ja vivim.

    Ens abandoneu quan aquestes escoles no compten amb les condicions mínimes requerides per un projecte de vida en comú per professorat i alumnat.

    Ens abandoneu quan, com ja assenyalava Basil Berstein el 1970 (Education cannot compensate for society. New society, 26, 344-345), ens obligueu a deixar la nostra identitat -el que som- a la porta de l’escola.

    Ens abandoneu quan no tenim la sort de trobar “la mà afectuosa” que a Albert Camus li va tendir el seu mestre, el Sr. Germain, i que segur que molts altres afortunats també van poder i poden trobar.

    Ens abandoneu quan no mireu les nostres ferides vitals, perquè considereu que el vostre treball és només ensenyar continguts.

    Ens abandoneu quan ens veieu com a subjectes mancats i no pareu esment als nostres sabers i experiències.

    Ens abandoneu quan ens col·loqueu, pel nostre origen, en la casella dels que no poden i no saben, i etiqueteu les escoles a les quals assistim com de “alta complexitat”, en comptes d’acostar-vos i ajudar-nos a desenvolupar el nostre potencial.

    Ens abandoneu quan doneu més valor a la norma de la llengua que desconeixem i no teniu en compte les nostres llengües i maneres de veure i sentir el món.

    Ens abandoneu quan no proporcioneu al professorat la formació requerida per entendre i abordar la diversitat dels bagatges biològics, socioculturals i econòmics de l’alumnat i les seves implicacions en les nostres maneres d’aprendre.

    Ens abandoneu quan accepteu que hi hagi escoles i instituts de primera, de segona i de tercera. I no feu res perquè totes siguin bones escoles i instituts.

    Ens abandoneu quan deixeu que les grans corporacions digitals ens converteixin en consumidors addictes a les seves aplicacions desenvolupades amb tecnologies persuasives que entorpeixen el nostre desenvolupament amb les seves pantalles (els mirallets i adorns d’una nova i potent colonització).

    Ens abandoneu quan no teniu en compte que, com profusament documenta el neurocientífic Michel Desmurget a l’obra eloqüentment titulada La fábrica de los cretinos digitales (2020, Península), la infància i la joventut econòmica, social i culturalment més desfavorida és la que més temps i amb menys supervisió i interacció amb adults utilitza tot tipus de pantalles.

    Ens vau abandonar, una vegada més, durant el confinament xungo, com denominen alguns estudiants el tall sobtat de tota activitat lectiva entre març i juny de 2020. Quan molts ens quedem pràcticament aïllats, en habitatges sense condicions per passar el dia sencer amb tots els membres de la família, sense un lloc tranquil on concentrar-nos, sense els equipaments necessaris i sense poder comptar amb el suport pedagògic.

    Ens vau abandonar quan es va començar a dir que la pandèmia havia posat de manifest la desigualtat del nostre sistema educatiu i social. De veritat que ningú se n’havia adonat abans?!

    Ens abandoneu quan passeu a l’escola la responsabilitat d’afrontar i pal·liar els desafiaments de la societat actual, perquè no continuï abandonant-nos.

    Ens abandoneu quan no voleu adonar-vos que, encara que el professorat, els equips directius i la comunitat educativa poden marcar la diferència en l’experiència escolar de l’alumnat, no actuen en el buit, ni disposen d’una vareta màgica. Constitueixen un node, clau, però són només un dels nodes del complex entramat de la societat en la qual s’insereixen. I arriben al centre i a l’aula amb el seu propi bagatge vital i formatiu en el qual molts altres han tingut responsabilitat. I, sovint, es troben amb condicions de treball difícils de transformar.

    Ens abandoneu quan poseu per davant les vostres agendes polítiques i econòmiques i sou incapaços d’arribar a un acord sobre l’educació escolar.

    Nosaltres no volem abandonar i no volem que ens abandonin. Però necessitem un punt de suport, un lloc des d’on poder pensar-nos i contribuir a una millor societat. Però hem de començar a transformar els sistemes econòmics, socials i educatius ja, amb la vista posada en quina mena de societat volem per viure en comú.

    Perquè, com li va dir un alumne de P5 a la seva mestra: “Avui ja és demà”. El món serà demà el que fem (o no fem) avui.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    abandonament escolar opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Punt i a part en el Primer Congrés d’Educació Pública
    Next Article
    Reportatge
    Les nenes d’altes capacitats són invisibles al sistema
    Juana M. Sancho

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}