Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Les vacances escolars s’escurçaran una setmana, una mesura anunciada aquest matí pel mateix president de la Generalitat, Pere Aragonès, i justificada perquè d’aquesta manera s’afavoreix l’aprenentatge dels alumnes (ja que hi ha menys temps de ‘desconnexió’), genera més igualtats d’oportunitats, tota vegada que “beneficia especialment l’alumnat que durant els mesos d’estiu no té recursos econòmics per poder participar d’activitats de lleure”, i afavoreix igualment la conciliació familiar.
Ara bé, les hores lectives seran les mateixes, per la qual cosa aquest avançament de calendari es compensarà amb una reorganització horària. Entre els dies 5 i 30 de setembre els centres d’infantil i primària (públics i concertats) faran jornada reduïda entre les 9 i les 13 hores, mentre que el servei de menjador tindrà el funcionament habitual. Durant aquestes setmanes, el Departament es compromet a assumir les despeses d’activitats que s’organitzin després del menjador fins a les 16.30h. La secundària mantindrà l’horari habitual durant el mes de setembre. També s’avançarà un dia l’aturada de les vacances de Nadal. L’últim dia lectiu, en comptes del 22 de desembre, serà el 21.
A més a més, el Departament d’Educació es compromet a avançar un mes els nomenaments de la plantilla estructural, que en comptes de fer-se al juliol es faran al juny, la qual cosa ha de facilitar la feina organitzativa dels equips directius. El Departament també ha editat una infografia per explicar els principals canvis.
En la roda de premsa, el conseller ha defensat les mesures assegurant que, d’una banda, “donem resposta a una demanda de les famílies per compatibilitzar i conciliar la vida professional i la familiar, sobretot durant els primers dies de setembre, quan la majoria d’adults no tenen vacances i els joves i infants encara no han començat les classes”; i de l’altra, amb la jornada reduïda del setembre, “s’afavoreix que la presència als centres estigui concentrada en les hores de menys calor i més confort tèrmic”. Amb tot, el principal argument pel canvi de calendari és reduir el “període de desconnexió”, ja que és “excessivament llarg i pot provocar la pèrdua dels hàbits i tenir efectes negatius sobre el procés d’aprenentatge”.
Reaccions en cadena
Les reaccions a aquest anunci no s’han fet esperar. Els sindicats de docents han estat molt crítics, ja que segons han subratllat les mesures no han estat consensuades. El que troben més negatiu del fet de començar dilluns 5 en comptes de dilluns 12 és que només tindran dos dies per preparar-se, dijous 1 i divendres 2. USTEC ha qualificat l’anunci de “despropòsit populista” i la seva portaveu, Iolanda Segura, ha demanat la dimissió del conseller; en una nota, també CCOO també mostrat la seva “absoluta disconformitat”; la Intersindical-CSC ha acusat el Departament de menystenir les direccions, els docents i els sindicats, i ha qualificat la mesura de “escandalosa”; UGT també ha lamentat la falta de voluntat de diàleg del Departament i ha recordat que ja van moltes mesures que s’assabenten per la premsa; USOC ha emès un comunicat demanant una rectificació, etc.
Per la seva banda, les cinc patronals i dues federacions d’associacions de famílies de l’escola concertada han emès un comunicat conjunt en el qual sobretot apunten que garantiran un horari de matí i tarda per als seus alumnes. “Amb aquesta organització horària del servei, l’escola concertada vol prestar especial atenció a l’alumnat en situació de vulnerabilitat, que podrà romandre a les seves escoles en l’horari habitual. Alhora, vol contribuir a la conciliació de la vida familiar i laboral de les famílies que han optat pels seus projectes educatius”, es diu a la nota.
També les escoles cooperatives han expressat que mantindran “els horaris de sempre” i que garantiran “l’atenció a l’alumnat matí i tarda, al setembre, des del primer dia”. En un comunicat, la federació EscolesCoop demana “una reflexió col·lectiva i participativa sobre el calendari escolar, els períodes de vacances dels infants i joves i les hores lectives per contribuir a la millora del model educatiu. Es tracta d’una qüestió necessària i important, però demanem encarar-la amb temps, amb la participació de totes les parts implicades i també amb serenitat”.
També hi ha hagut moltes reaccions individuals a les xarxes. Aquí hi ha una mostra.
Avui s’ha estrenat “La cortina de humo” En aquest magnífic curt s’expliquen les excel·lències de com la imposició sense negociació prèvia millora el sistema educatiu @PublicaCat @FETE_UGT @educaciocat pic.twitter.com/tjmLDDrbdd
— Jesus Martin (@jmartin_ugt) February 10, 2022
Avui tocava parlar (una mica) del nou Batxillerat LOMLOE però… el surrealista anunci del conseller i de tot un president Aragonès (saltant-se el Consell Escolar que ni Wert va fer mai)… s’ha solapat posant més llenya i preplexitat al foc.
⏩I enmig d’una reforma sistèmica… https://t.co/yrSzl8CdAg— Xavier.M.Celorrio (@xaviermcelorrio) February 10, 2022
No té cap sentit iniciar el curs el 5 de setembre (dilluns) i que els mestres comencin l’1 de setembre (dijous). Tots els mestres sabem que és impossible preparar un curs amb dos dies. És un despropòsit! @educaciocat
— Jaume Montsalvatge (@J_Montsalvatge) February 10, 2022
A la Bressol treballem amb infants fins el 15 de juliol. Els únics dies que tenim per preparar el curs (conèixer a les famílies individualment, reunions pedagògiques d’equip, formació, reflexió, revisió, preparació de materials, etc.) són les dues primeres setmanes de setembre.⬇️
— Aina Cabau Vallverdú (@AinaCabau) February 10, 2022
L’inici de la notícia era prometedor, però després s’esguerra, i com! I s’argumenta que és una mesura conciliadora i feminista. Que algú m’expliqui l’argument, sisplau… https://t.co/LdH3FnhqCY
— Xavier Bonal (@xavierbonal) February 10, 2022
Diran que no treballem, però les dues primeres setmanes de setembre serveixen per programar les matèries del trimestre, muntar activitats, gestionar sortides, coordinar-se amb els altres companys, preparar la tutoria…
— Cristian Olivé 🏳️🌈 (@xtianolive) February 10, 2022
Un @govern que no parla no avança, crea problemes
No és lícit, canviar el Calendari Escolar sense debat ni consens amb la comunitat educativa. Ho diu la Llei del Consell Escolar de Catalunya. Ho diu el sentit comú
Una vegada més unilateralitat i imposició de @educaciocat https://t.co/HW12aTWVne
— Joan Carles Gallego (@joancgallego) February 10, 2022
1 comentari
I algú s’ha posat a pensar en les necessitats del professorat? com preparar en molt menys temps l’inici de curs? I algú ha pensat en el professorat i alumnat de cicles formatius professionals ? els qui fem horari de tarda quins beneficis tenim? En ocasions aprofitem la primera i segona setmana per a que alumnat pendent d’acabar la FCT la pugui acabar abans d’inici del nou curs i pugui graduar-se el mateix any . Apart que s’exigeix un esforç notable a direccions i professorat que haurà de fer molta més feina i menys temps ..