L’11 d’abril de 2019 aquest diari titulava: “Educació convocarà un concurs per les escoles especials que vulguin ser centres de recursos”. Ho acabava d’anunciar en una jornada organitzada per la Fundació Aspasim la subdirectora general d’Educació Inclusiva, Imma Reguant. Aquesta convocatòria s’ha publicat avui, tres anys després, al Diari Oficial de la Generalitat. Es convoca concurs perquè 28 centres d’educació especial sostinguts amb fons públics puguin esdevenir CEEPSIR durant un període de cinc anys. Els interessats tenen 15 dies per presentar la sol·licitud i el Departament resoldrà segons els projectes presentats en un termini de dos mesos.
Malgrat que ja era una figura que es contemplava a la LEC (2009), els CEEPSIR com a tals no han començat a existir fins al Decret 150/2017, on per primer cop s’articula la transformació dels centres d’educació especial (CEE) en centres de recursos (CEEPSIR). Aquests centres són un dels suports intensius previstos al decret, a fi que alumnes que antigament s’haurien escolaritzat en un CEE ara ho puguin fer en un centre ordinari.
Habitualment, els professionals del CEEPSIR es desplacen un cop per setmana al centre on està escolaritzat l’infant que necessita el suport intensiu, i col·labora amb els seus docents en el disseny de les estratègies i activitats d’aprenentatge. Un exemple el vam explicar fa només uns mesos en el cas de l’infant Aleix Mora, el qual, entre altres suports, compta també amb la d’una professional del CEEPSIR Sant Joan de la Creu, la qual explicava així la seva feina: “Consisteix a observar i fer propostes”.
En una primera fase, el Departament va atorgar aquesta condició (i el concert econòmic corresponent) a centres d’educació especial que ja tenien una llarga tradició de col·laboració amb escoles ordinàries mitjançant convenis amb el Departament, com Aspasim i El Niu a Barcelona, Jeroni de Moragues al Bages o l’Estel a Osona. A poc a poc s’hi van anar incorporant alguns CEE públics, i actualment hi ha 15 CEEPSIR reconeguts, dels quals 8 són públics i 7 són concertats. Els acords amb tots aquests centres s’havien de renovar, per la qual cosa se suposa que aquest procés regularitzarà la situació dels CEEPSIR actuals i n’incorporarà 13 de nous.
A banda, hi ha un nombre indeterminat de centres especials que col·laboren informalment amb escoles del seu entorn i que fa temps que esperaven aquesta notícia per formalitzar la seva situació. Fa dos anys, Dincat (la federació d’entitats de la discapacitat intel·lectual, que aplega la major part de CEE concertats) va presentar un pla pilot per acompanyar els centres d’educació especial que volguessin estar preparats per ser a centres de suport. A banda de Jeroni de Moragas-Ampans i l’Estel, hi van participar també Sants Innocents (Barcelona); Joan XXIII (Olot); Solc (Tarragona); Xaloc (Sabadell) i Crespinell (Terrassa).
La convocatòria estableix que hi ha d’haver com a mínim un CEEPSIR per cada servei territorial (que ara són 12, després que recentment se n’hagin desdoblat dos), i també diu que “es preveu una dotació de 65 professionals per a aquesta convocatòria”, si bé afegeix que “la dotació de plantilla de cada CEEPSIR es calcula en funció del projecte presentat i de les necessitats territorials”. Fonts consultades per aquest diari consideren que 65 és una xifra molt baixa si es té en compte els que hi ha actualment i les necessitats del sistema.