Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Professionals de 50 centres educatius demanen estabilitzar els equips socials a escoles i instituts

    Ana Basanta

    Sobre las competències bàsiques a Catalunya. Què està passant?

    Francesc Imbernon

    El temps a l’escola, una paradoxa

    Pere Vilaseca Canaleta

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    Educateca (15): Llibres sobre educació per a aquest estiu

    Ferran Aquilina, Adelina Escandell, Laia Lázaro, Quim Lázaro i Montse Vallès del Grup d'Educació de RELLA
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Observació entre iguals: què és i per què 9 de cada 10 docents que ho proven voldrien repetir

    Anàlisi
    Observació entre iguals: què és i per què 9 de cada 10 docents que ho proven voldrien repetir

    Maria Ojuel Solsonanovembre 14, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Dos mestres de l'Escola Josep Baltà i Elias, durant la gravació del vídeo sobre l'observació entre iguals | XC
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Dos docents han consensuat entrar a les respectives aules, amb la finalitat d’observar discretament com cada ensenyant gestiona la classe –focalitzant en algun aspecte prèviament acordat– i després compartir les reflexions amb vistes a la millora. No és una pràctica habitual en els centres catalans, però el 90% dels docents que ho han experimentat, repetirien. Aquest és un dels resultats provisionals de la recerca del professor de la UAB David Duran, presentada el passat dijous 3 de novembre al Departament d’Educació, en la qual també va intervenir Matt O’Leary, professor de la Universitat de Birmingham i expert internacional en observació entre iguals.

    Matt O’Leary va plantejar la seva conferència per respondre la qüestió: ¿com es pot fer un bon ús de l’observació entre iguals per ajudar els docents a comprendre i millorar els processos d’ensenyament i aprenentatge, sobretot en contextos, com és el cas del Regne Unit, en què s’ha generalitzat un model instrumentista de l’educació basat en sistemes de mesurament de resultats? O’Leary va insistir en la necessitat de trencar amb el model d’observació docent basat en l’avaluació de resultats i potenciar el model basat en el diàleg professional, sense judicis. La persona observadora esdevé un “parell d’ulls extra”, que ajuda l’observada a reflexionar sobre la pròpia pràctica. Només així, l’experiència de l’observació pot tenir impacte en la millora de la docència.

    Matt O’Leary també va animar les direccions i la inspecció a relaxar el control de dalt cap abaix, per transferir el lideratge cap al professorat i estimular perquè se sentin “agents” del seu desenvolupament professional, un salt en l’ethos des d’una inspecció o direcció jeràrquica cap a un model de recerca col·laborativa. Això només és possible si es creen espais de confiança que permetin la discussió reflexiva a partir de l’anàlisi de les observacions a l’aula. O’Leary va proposar diverses formes d’estructurar la pràctica, que també pot incloure la veu dels alumnes, i va insistir en la necessitat d’invertir en formació sobre habilitats reflexives i d’autoconeixement.

    David Duran va explicar el model d’observació docent –basat al seu torn en la proposta del professor O’Leary– que s’ha desenvolupat en el marc dels centres que formen part de la Xarxa de Competències, modalitat de formació entre iguals del Departament d’Educació, des del curs 2019-20. Aquest model consisteix en què parelles de docents, amb graus d’experiència i estatus similars, acorden observar-se mútuament un o diversos aspectes pedagògics de la seva acció a l’aula, per mitjà d’instruments de recollida d’evidències de la pràctica docent a l’aula que s’utilitzen, posteriorment, per oferir-se feedback o retroalimentació constructiva mútua que permeti la reflexió i la concreció d’objectius de millora de la pràctica d’ambdós docents. Els docents han rebut formació i recursos per implementar la pràctica, a partir d’un model senzill però estructurat, que cerca minimitzar les resistències inicials.

    Alhora, David Duran, com a coordinador del GRAI (Grup de Recerca d’Aprenentatge entre Iguals) de la UAB, lidera un projecte de recerca, conjuntament amb la Universitat de les Illes Balears, en què participen 400 docents (227 dels quals de la Xarxa de Competències), amb l’objectiu de cercar evidències de la utilitat d’aquesta pràctica com a forma d’aprenentatge i col·laboració docent. Dels resultats preliminars de la recerca es desprèn que els dubtes o resistències inicials dels docents participants disminueixen al final del procés i que millora la percepció de “proximitat” professional del company o companya observat. La recerca també analitza elements qualitatius relatius al diàleg professional que s’estableix entre la persona observadora i l’observada i l’impacte a curt i llarg termini que té aquesta pràctica.

    Durant l’acte, Maite Oller, membre del GRAI, va presentar un vídeo, enregistrat a l’escola Josep Baltà i Elias (Vilafranca del Penedès), en què s’exemplifiquen les fases del model d’observació entre iguals, amb l’objectiu que ajudi altres centres a implementar la pràctica.

    A la Xarxa de Competències, l’observació entre iguals ha vingut per quedar-s’hi, i ha esdevingut cada cop més una pràctica habitual. En altres àmbits de la formació i de l’acompanyament pedagògic, comença a despertar-se interès per aquesta pràctica, la qual cosa fa preveure implicacions positives en la cultura relacional i en el benestar docent, i en la qualitat dels aprenentatges dels i de les alumnes.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Observació entre iguals professorat Xarxa de Competències Bàsiques
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    L’educació sexual…
    Next Article
    Opinió
    L’escola: sistema pedagògic i filosofia personalista
    Maria Ojuel Solsona

    Related Posts

    Opinió
    Sobre las competències bàsiques a Catalunya. Què està passant?

    juliol 10, 2025

    Actualitat
    La Xarxa de Competències celebra els aprenentatges del curs 2024-25 en la 24 edició de la Jornada

    juliol 7, 2025

    Opinió
    Tancar la bretxa entre l’aula i acadèmia

    juny 27, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}