Diumenge passat, envoltats de famílies i en plena natura, a la Granja escola de Santa Maria de Palautordera, vam celebrar els deu anys de l’Ofici d’educar fent un programa de ràdio, que podreu sentir diumenge vinent 13 d’octubre o recuperar a la pagina https://www.3cat.cat/3cat/lofici-deducar/
“Vivim en l’analfabetisme de la natura, desconnectats de la nostra essència, oblidant que també som natura; i desaprofitant el medi natural com a espai sagrat per aprendre, experimentar i créixer” van coincidir els participants del programa dels 10 anys: el doctor en Ciències Ambientals i geògraf Martí Boada, referent internacional de l’educació ambiental; la psicòloga experta en acompanyament familiar Lara Terradas; la formadora en escoles del bosc amb “viure silvestre” Vicky Mateu; la fundadora i directora de la Granja Ability Training Center, a Santa Maria de Palautordera, Cristina Gutierrez Lestón, experta en educació emocional i ambiental i escriptora, la doctora en biologia Katia Hueso; i tots els oients.
Va ser un programa festiu i molt coral en què també vam comptar amb la participació d’experts col·laboradors que eren entre el públic, com la psicòloga Alba Alfageme, el Dr. Francisco Villar; el psicòleg Joan Roa, l’educadora social Clara Darder, la psicòloga Silvia Palou, l’especialista en el joc Imma Marin, creadora de marinva, el psicòleg Jaume Funes, i la Nina, l’Ona i la Maia i l’Asier Àlvarez, representant de la tertúlia de joves PRO del programa. I la jornada va comptar també amb els TED’s de l’escriptor i mestre Jaume Cela, representant de la tertúlia de savis mestres; la terapeuta Gestalt i professora Marta Butjosa i el mestre Jaume Centelles. I tot plegat mentre les criatures estiraven els seus pares i mares per participar de les activitats amb els cavalls, el vaixell pirata o la visita dels animals de la Granja. Vam bufar espelmes pels 10 anys, vam estrenar la cançó dels 10 anys de l’Ofici d’educar i vam presentar també el llibre.
A L’ofici d’educar des de fa 10 anys donem veu als que més en saben d’educació i criança. I ho fem parlant del que és important per la vida: de cures, de criança, de mestres i professors, de diversitat, de famílies, de criatures i joves, de pantalles, de tabús, de salut sexual i mental, i de límits també, i ho fem de manera desacomplexada, sense alliçonar, revisant-nos i amb alegria.
El llibre de “L’ofici d’educar” recull una dotzena de les veus més rellevants que han passat pel programa: Pep Guardiola, Maria Nicolau, David Bueno, Alba Alfageme, Elena Crespi, Joan Turu, el grup Xiula, Francesco Tonucci, Carme Thio de Pol, Catherine L’Ecuyer i Xavier Melgarejo. Un llibre per aprendre i reflexionar sobre criança i educació amb frases com aquestes, que segurament molts compartireu “Què ho fa, que quan els fills ens treuen de polleguera i ens deixem arrossegar per les creences de com s’haurien de comportar, sentim que els escanyaríem i que són uns desagraïts? Sorprenentment, però, deu minuts després, només de mirar-te’ls, els perdones, els estimes a més no poder i donaries la vida per ells”. I la cançó dels 10 anys de l’ofici d’educar la podeu trobar a la pàgina https://www.loficideducar.com/l-ofici-d-educar-10-anys |
Us deixem 3 idees essencials que van aparèixer al programa de ràdio que vam gravar diumenge:
La natura és una gran aula per créixer i aprendre. Som natura.
“Vivim desconnectats de la natura i de la nostra essència, i perdem també la connexió amb el cos, que és la nostra natura, i el planeta”, va lamentar la psicòloga Lara Terradas. Els infants són pura natura, però amb l’educació i la cultura els focalitzem al cap, i cal també experimentar al cos: tocar, olorar, veure, sentir. La desconnexió del cos ens fa oblidar qui som, mamífers humans, i d’aquí neixen moltes malalties, va alertar la psicòloga. Terradas ens va proposar que revisem quina és la nostra relació amb la natura, perquè si els adults estem tot el dia amb el nas a la pantalla, és difícil que els fills s’interessin per un arbre o un ocell. La natura és una gran aula, sempre aprens, però amb les cultures actuals ens hem anat analfabetitzant, ja no coneixem la natura silvestre com els nostres avantpassats, amorrats a les pantalles, va denunciar el doctor en Ciències Ambientals Martí Boada. Al Montseny hi ha 1.300 plantes silvestres, i a Anglaterra només 1.200, guanyem per golejada, va advertir el biòleg sorneguer, que va afegir: “No és esotèric que el bosc és creatiu perquè cada arbre és una fabriqueta fantàstica que ens cura i ens ensenya.” La natura ho és tot: les coses boniques, però també les ”males herbes”, les plantes tòxiques, les amenaces i els riscos que hem de conèixer i entendre, va asseverar Boada, que ens va recordar que els humans també som natura.
Com llegir i entrar a la natura
“Els joves arriben a la granja escola accelerats i impacients, encara estan acaronant un conill i ja demanen ansiosos què faran després”, va exposar Cristina Gutierrez Lestón, directora de la Granja Ability Training Center, a Santa Maria de Palautordera. Al bosc prenen consciència de com se senten i treballen l’autonomia, l’autoestima, l’empatia, la coregulació i la resolució de conflictes, va relatar l’experta en educació emocional i ambiental. I al bosc els infants i joves hi respiren terpens, unes substàncies químiques que deixen anar els arbres, que augmenten un 35% les cèl·lules natural killer, que ens defensen dels virus, va afegir l’educadora. “Mai s’ha de cridar quan entrem al bosc”, va advertir el biòleg Martí Boada, perquè és com entrar en una catedral siguem o no creients. No s’ha d’entrar amb perfums a la natura, perquè els mamífers tenen un olfacte 20 vegades superior al nostre; ni tampoc anar de blanc, perquè és un senyal d’alarma per a la resta d’animals, va afegir el biòleg.
Beneficis de créixer en contacte amb la natura
“Les escoles del bosc ens recorden que la natura és el nostre hàbitat, on pertanyem i hem de créixer” ens va dir Vicky Mateu, formadora en escoles del bosc, que va assegurar que el currículum s’adapta perfectament a un entorn de natura. La natura és l’aula, però també és la mestra, perquè ofereix experiències boniques, però també moments de risc, imprevistos i reptes, que afavoreixen el creixement dels infants, va assegurar Mateu; que va proposar també naturalitzar els patis de les escoles de ciutat. El regal més important, l’herència que podem donar als nostres fills, són les experiències a la natura, perquè és on creixen i es fan persones, va reivindicar la psicòloga Sílvia Palou. La natura proporciona també grans lliçons, perquè implica aventures i perills, va assegurar l’educadora social Clara Darder. L’experiència adulta a la natura modela les criatures, va afegir el Dr. Francisco Villar, que ens va recordar que, quan traiem els mòbils als nostres menors, s’encén la vida. Conviure amb la natura de petits, ens ajuda a respectar-la, i a connectar-nos-hi de per vida, va apuntar el psicòleg Joan Roa. Els parts naturals van connectar la psicòloga Alba Alfageme a la natura més essencial, entendre qui som per decidir com volem que sigui el nostre part, va asseverar. La natura estimula les ganes de crear, imaginar i pintar, ens va explicar el psicòleg Jaume Funes; i la natura és el millor espai de joc, va assegurar la creadora de Marinva, Imma Marín, que va reivindicar millorar els parcs de la ciutat.
“El falcó pelegrí ha marxat del Montseny per la pressió dels caps de setmana, i s’ha instal·lat al Banc Atlàntic del carrer Balmes i a la “e” del Corte Inglés”, va assegurar el biòleg Martí Boada, que va concloure: “Hem de posar més verd a les ciutats, naturalitzar-les i estar-hi a gust.” Créixer en contacte amb la natura beneficia el desenvolupament, la salut física, mental, social, ambiental, i el rendiment acadèmic, va assegurar la doctora en Biologia Katia Hueso a “L’ofici d’educar”, i per tant no és un luxe, sinó una necessitat.