Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    Podem fer servir la IA com a cercador? Desinformació i eines per fer una bona cerca

    Paula Miguel (Verificat)

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    Magisteri, ascensor social en crisi

    Josep Callís i Franco

    La Metamorfosi Educativa. Un canvi paradigmàtic cap a la transformació del sistema educatiu

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Havíem vingut a la universitat per a aprendre

    Lluís Forcadellmarç 15, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Facultat de Geografia i Història, Universitat de Barcelona. Dilluns, 8:30 del matí. Cafè abans d’entrar a la biblioteca, gener és el mes dels exàmens traïdors, aquells que t’enganxen encara amb els torrons en una mà i la copeta de cava a l’altra. El gener no és un mes que agradi a ningú.
    Esbufego mentre bec l’últim glop del cafè i em disposo a entrar a la biblioteca quan llegeixo en una pancarta de l’Assemblea de la Facultat que hi diu, en lletres majúscules, ben grosses i vermelles, “aprovar no és aprendre”. És llegir-la i somriure. Quantes vegades dec haver tingut aquell debat amb els companys i companyes de classe de “No sé per a què estudio tant, si una setmana després de l’examen ho hauré oblidat tot”? Quantes vegades dec haver escoltat als egressats dir “Això no et servirà de res quan comencis a treballar!”? És indiferent el grau o màster que cursis, la sensació aquella de “a la universitat no s’aprèn” és comuna entre tot l’estudiantat, si bé és cert que hi ha àmbits del coneixement on és més estesa.
    Per sort, el fet que l’estudiantat haguem de participar dels processos de qualitat ens dóna una oportunitat magnífica: tenim l’oportunitat de deixar el sistema universitari una miqueta millor del que l’hem trobat. Sempre des del compromís, sempre des del petit canvi, gràcies als processos de qualitat anem construint uns ensenyaments diferents. El punt de vista de l’estudiantat és imprescindible per tenir un sistema universitari d’excel·lència, modern i compromès amb la societat. La participació de l’estudiantat permet avançar cap a uns ensenyaments més adequats a l’interès de l’estudiantat, més propers i participatius, on es tinguin presents totes les inquietuds de l’estudiant.
    Els processos d’acreditació són un exemple magnífic: la diferència i el valor del procés és molt diferent en funció de si l’estudiantat s’ha implicat o no. Aquells centres que creuen en la participació dels qui millor coneixen l’ensenyament són els centres que més millores poden introduir als seus ensenyaments. Segurament tindran models d’aprenentatge centrats en l’estudiant i models d’ensenyament basats en el coneixement que tenim de la dimensió social de la universitat: diversos i enriquidors, crítics i reflexius.
    I si el fet que l’estudiantat participi de l’anàlisi dels ensenyaments ajuda a millorar-ne la qualitat, és indubtable que la implicació de l’estudiantat en el govern de l’Agència també farà que aquesta millori. És per això que estem convençuts que amb la nova Llei de l’AQU, que incorpora estudiants als òrgans de govern, l’Agència avançarà i millorarà. El fet que el nostre pas pels òrgans de govern acostumi a ser breu fa que els i les estudiants siguem sempre aire fresc, idees noves i propostes originals, però amb un denominador comú: per nosaltres participar a l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya és voler millorar el Sistema Universitari de Catalunya. Pot semblar una obvietat, però no ho és. Des del punt de vista de l’estudiant, un sistema universitari de qualitat ha de garantir, per exemple, que cap estudiant queda fora de la Universitat per raons econòmiques o socials; així que treballem per a que l’Agència incorpori indicadors que també avaluïn aspectes socials de la universitat. Un punt de vista diferent que cal tenir present per avançar i millorar.
    De vegades, en som plenament conscients, és complicat que l’estudiantat passi de la protesta a la proposta. Identificar problemes i mancances és més senzill que trobar millores i solucions. Aquí és on ha d’entrar el compromís de l’Agència amb l’estudiantat. Cal que aquesta brindi al col·lectiu d’estudiants l’oportunitat de formar-se bé en qualitat, i posar tots els mitjans que estiguin a l’abast per aconseguir aquest objectiu. Un curs d’iniciació a la qualitat està molt bé per tenir uns conceptes generals i transversals sobre què és la qualitat i els processos d’assegurament de la qualitat, però cal molt més! Cal tenir estudiants formats per a que s’impliquin en els processos interns de qualitat, que tinguin la formació per fer propostes de millora a partir dels resultats de l’informe de l’Agència. És imprescindible fer un pas més enllà en el procés d’apoderar l’estudiantat: cal que coneguin experiències d’altres mètodes i sistemes, cal que puguin arribar a ser experts.
    Ens agrada dir que la feina d’AQU Catalunya és una feina de valor afegit. Que algú extern, imparcial identifiqui les mancances és molt important per tal de millorar. De fet, cap de nosaltres ha vingut a la universitat a aprovar, sinó que l’objectiu va ser, és i serà aprendre. I què és el procés d’aprenentatge sinó el camí d’esmenar els errors i polir les virtuts? Què és, doncs, sinó un procés cap a la qualitat?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleEls exàmens tipus test
    Next Article Bolonia ha matado el asociacionismo
    Lluís Forcadell

    Related Posts

    Anàlisi
    Combatre l’oligarquia multimilionària amb l’educació

    març 5, 2025

    ‘Mestres de la nostra vida’, la nova revista de El Diari de l’Educació

    febrer 19, 2025

    Actualitat
    L’any 2025, celebrem el 15è aniversari de RELLA

    gener 22, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.