Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Autonomia o control: en què quedem?

    Jaume Carbonellmaig 11, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’Administració educativa catalana propaga a tort i a dret les excel·lències de l’autonomia dels centres escolars. I fins i tot disposa d’un decret que, malgrat les crítiques dels sindicats del sector, conté elements prou valuosos per construir i dinamitzar projectes educatius innovadors i alternatius. Ara bé, aquest discurs s’esvaeix a l’hora de regular la lletra petita i d’imposar altres mesures educatives. Les proves obligatòries i homogeneïtzadores a Tercer de Primària en són un exemple força eloqüent. No explicaré els detalls -ja s’han comentat recentment a tota la premsa- d’aquestes revàlides primerenques contemplades a la LOMCE, per molt que la conselleria d’Ensenyament les justifiqui al·legant que es tracta només d’unes proves de diagnòstic com les que s’han aplicat altres cursos.

    Pel que s’està veient, Ensenyament ha mostrat una ferma i lògica oposició a la deriva centralitzadora de la llei Wert -amb el corresponent menypreu vers el català-, però aquí s’acaben les resistències. Amb la qüestió de l’ensenyament de la religió, en la perdua de competències per part dels consells escolars, amb les revàlides, amb la política de subvencions a l’escola concertada, amb els procesos de privatització dels serveis públics i amb les retallades, per posar uns exemples, sembla que hi ha força sintonia amb la reforma i la política del Partit Popular, tret d’alguns lleus matisos.

    I no cal oblidar que, sobre el tema que ens ocupa de l’avaluació, no només representa un pas enrera respecte la LOE i la LOGSE -aprovades en plena democràcia- sinó fins i tot en relació a la LGE (Ley General de Educación) -la darrera llei franquista-. Qui tingui certa edat i memòria recordarà que en el Llibre Blanc d’aquesta reforma es feia una crítica contundent i molt ben raonada sobre el fracàs de les revàlides, així com de la necessitat d’aplicar l’avaluació continuada, tot confiant en el professorat.

    Ningú no discuteix que l’avaluació és una peça clau i inseparable del procés d’ensenyament i aprenentage. Però, si en nom de l’autonomia, s’utilitzen diversos formats o estratègies metodològiques, per què no es permet, també, avaluar d’una altra manera, sense interferències externes? Quin sentit té impulsar el pluralisme pedagògic i, al mateix temps, imposar l’homogeneïtat avaluadora? Pel que sembla es vol prioritzar el control de l’Administració pel damunt de la confiança amb el professorat.

    A principis dels anys noranta vaig fer un reportatge en una escola de San Francisco amb una forta presència d’alumnat immigrant. Recordo amb nitidesa la preocupació d’una de les mestres de Primària perquè, des de feia un parell de setmanes, havia interromput totalment la manera habitual de treballar per dedicar-se a preparar amb els alumnes les proves externes estandaritzades. Sí, estava preocupada i indignada perquè ho veia com una interrupció absurda del projecte pedagògic i del ritme d’activitat; i també ho estava perquè es temia que els resultats mostrarien unes xifres baixes sense explicar el context sociocultural de l’alumnat. Això, naturalment, els faria baixar en el rànking comparatiu d’escoles i quedaria com un centre estigmatitzat. També comentava que, malgrat les promeses de l’Administració, els resultats no servien per introduir cap mena de millora.

    Han passat uns quants anys i el valor i l’utilitat d’aquesta mena de proves ha generat als Estats Units un fort debat i, en molts casos, s’han qüestionat i fins i tot eliminat. Aquí, en canvi, som desmemoriats amb la nostra propia història i no aprenem del què passa a altres llocs. El món de les idees és un desert.

    Una darrera pregunta. No disposem ja de prous eines per saber com funciona un centre, quin nivel de qualitat ha assolit i quin és el rendiment dels alumnes? No ens podríem haver estalviat aquest enrenou i aquesta despesa, i dedicar els diners a retallar les retallades?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Programadors des de la infància més tendra
    Next Article L’equitat educativa importa
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}