Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    “Com a substitut, vas perdut si comences el primer dia de curs”

    Xavier Puig i Sedanosetembre 16, 20153 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Imatge d'arxiu /EDU BAYER.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Encarar una classe d’entre 25 i 30 infants o joves per primer cop és un repte per qualsevol mestre, per molts anys de docència que acumuli a les seves espatlles. La dificultat s’accentua però, si abans no has tingut l’oportunitat de conèixer el centre on treballaràs, el curs on hauràs de fer la teva feina o els companys amb qui faràs equip. Aquest ha estat el cas, aquest any, de 5.192 professors substituts que s’han incorporar a la feina el dia 14 de setembre, coincidint amb l’inici del curs escolar, en comptes del dia 1, data en que els centres comencen la seva activitat preparativa.

    A en Gabriel, mestre d’una escola de Mataró, el van trucar el mateix dilluns al matí per incorporar-se al cap d’unes hores com a tutor a la que serà la seva escola en els propers mesos. “Entres a l’aula sense conèixer ni tan sols les instal·lacions. No he pogut veure com funcionen les programacions, el funcionament intern… entrar el dia 14 suposa un munt d’informació estressant“, lamenta aquest docent. “Cada centre és un món i cal una persona que enlloc de fer suport real a l’aula et va guiant”, afegeix l’Anna, una mestra d’educació especial i tutora que ja fa dos anys que es troba en aquesta situació al setembre. El treball conjunt amb altres docents és una de les coses que més es troben a faltar; “Als mestres ens representa un trasbals, no he pogut parlar amb les paral·leles [el tutor d’una mateixa línea], la gent del cicle… un cop comença el curs és més difícil i tot acaba repercutint en menys qualitat a l’hora de treballar”, conclou en Gabriel.

    La cobertura tardana de les baixes està amparada en un decret del Ministeri d’Educació de l’abril del 2012, que establia les substitucions a partir del desè dia de baixa amb l’objectiu de retallar despeses, una mesura a Catalunya s’ha aplicat de manera desigual. La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha reiterat en diverses ocasions que les baixes de mestres d’infantil, de centres d’educació especial o d’escoles en entors empobrits se substitueixen des del primer dia, mentre que els tutors, des del sisè.

    En aquest cas, el Departament d’Educació de la Generalitat va nomenar els substituts els dies 9 i 10 de setembre perquè, argumenten, “és quan sabem les baixes i les reduccions de jornada, fins que no les tenim totes no fem els nomenaments”. Ensenyament apunta que dels 5.192 substituts, 2.875 són reduccions de jornada. Els sindicats de professors, tanmateix, denuncien que bona part de les baixes sí que es coneixen en acabar el curs anterior i atribueixen aquestes assignacions tardanes a raons d’estalvi econòmic. “El departament sap les baixes que hi ha, però ho fan per estalviar […] Si hagués començat el dia 1 cobraria vacances”, exposa l’Anna.

    L’aterratge dels docents el primer dia de curs no només suposa un problema per als nouvinguts. Les tasques de preparació que aquests deixen de fer recauen sobre l’equip de mestres que sí que és al centre des del dia 1 de setembre. “Tot el tema organitzatiu, traspàs d’alumnat, materials, projectes d’escola… Aquesta gent no en sap res i els hem d’anar acompanyant; no tenen cap informació i això carrega la direcció” explica la directora de l’escola Bernat de Boïl de Barcelona, que afegeix que les mancances es cobreixen “posant hores extres”. Des del departament d’Educació s’afirma que el professor substitut no ha de realitzar la feina preparatòria perquè la fa el titular de la plaça, però, segons l’Ana “les programacions les acaben fent els substituts”. Són professors d’última hora: “Com a substitut, vas perdut si comences el primer dia de curs”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Montse Ros: “L’escola no ha caigut en picat gràcies al sobreesforç dels mestres”
    Next Article Vivències de la cerimònia per la pau d’Hiroshima
    Xavier Puig i Sedano

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Entrevista
    Belén López: “El sistema educatiu ha de millorar en tots els sectors, des de l’educació primària fins a la formació professional o universitària”

    abril 17, 2025

    Actualitat
    Eduardo Núñez, nou secretari general de la Federació d’Educació de CCOO Catalunya

    març 31, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}