Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    Com cuidem els mestres?

    Joan M. Girona

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    L’evidència científica no arriba a un consens sobre els efectes de les pantalles en la salut mental dels infants i adolescents

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Per què cal que els nostres alumnes aprenguin a programar

    Opinió
    Per què cal que els nostres alumnes aprenguin a programar

    Artur Colloctubre 13, 20153 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Escola Carme Auguet, Pont Major—Girona. Projecte d'Escratch
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La robòtica educativa i la programació estan de moda; ara bé, són només una moda o aporten algun tipus d’aprenentatge significatiu als nostres alumnes?

    La Comissió Europea promou des de fa tres anys la setmana europea de la programació (codeweek.eu). La Sots-presidenta de la Comissió Europea i Responsable de l’Agenda Digital en el 2004, la Neelie Kroes, va fer aquest video animant a tota la població a aprendre a programar com a una nova alfabetització.

    Així doncs, cal que els nostres alumnes aprenguin a programar?

    La programació afavoreix la resolució de problemes ja que es fonamenta en un aprenentatge basat en reptes on els alumnes han de fer servir la lògica i el pensament crític per arribar a una possible solució. En aquest sentit el pensament estructurat i el disseny d’algorismes són dues habilitats clau que desenvolupen els alumnes amb la programació.

    El plantejament de reptes, tanmateix, permet diferents solucions per a un mateix problema, cosa que trenca totalment amb la tipologia de problemes als què els alumnes estan acostumats. Aquest aspecte, doncs, contribueix a obrir el seu pensament i a potenciar la seva creativitat. La programació i la robòtica educativa provoquen en els alumnes la materialització de noves idees: totes les idees són bones, no n’hi ha cap de descartable a priori.

    A més a més, la intrínseca motivació dels reptes fa que els alumnes posin tota la carn a la graella per mirar de superar-los. Tot plegat fa que els alumnes desenvolupin una gran tolerància a la frustració, que fa que no es rendeixin, tot i les barreres que s’hi puguin anar trobant. Aprenen a trobar nous camins.

    La programació a l’escola s’ha d’entendre com a una eina d’aprenentatge per competències que fomenta el treball cooperatiu. L’intercanvi d’idees a l’hora d’afrontar el plantejament d’un repte és fonamental per arribar a una solució de consens, on l’anàlisi de les diferents possibilitats i l’assaig-error són activitats imprescindibles.

    Així doncs, cal que els nostres alumnes aprenguin a programar?

    La promoció de la programació no té res a veure amb voler formar futurs informàtics. Així com no ensenyem als nostres alumnes a llegir i escriure amb la intenció de que siguin escriptors o periodistes, l’ensenyament de la programació als centres educatius està relacionat amb que la canalla desenvolupi diferents estratègies de pensament. Cal tenir en compte que països com el Regne Unit, Letònia o Austràlia han començat a introduir la programació en el curriculum escolar, potser és una cosa a tenir present.

    A hores d’ara ja hi ha més de 200 activitats donades d’alta a Catalunya per a aquesta edició de la codeweek, més de la meitat corresponen a activitats de centres educatius. Però encara hi ha molts centres i molts alumnes que no fan cap activitat de programació.

    Qui és el següent?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    codi opinió programar Scratch TIC
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Mares soles: la salut mental en les famílies monoparentals
    Next Article
    Actualitat
    Innovació escolar: tot és bo?
    Artur Coll

    Related Posts

    Opinió
    Indignació

    juliol 3, 2025

    Opinió
    L’avaluació en el sistema educatiu

    juliol 2, 2025

    Opinió
    Ens està tornant ximples el ChatGPT? Quan el sensacionalisme es disfressa d’evidència

    juliol 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}