La Prova d’Aptitud Personal (PAP), l’examen addicional a la Selectivitat que hauran de superar els estudiants que vulguin accedir als graus d’Educació Infantil i Primària a Catalunya, va prenent forma. Aquest dimecres 2.700 alumnes de primer curs d’aquests estudis s’han sotmès a una prova pilot que ha de servir per acabar d’ajustar uns exàmens que està previst que s’implantin el proper mes de juny. (Al final d’aquest text es poden consultar íntegrament els documents amb el contingut de la prova).
L’objectiu de la PAP és augmentar el nivell d’exigència en l’admissió dels estudiants a les carreres d’Educació Infantil i Primària de totes les facultats que les ofereixen, siguin públiques o privades. A més de superar les clàssiques Proves d’Accés a la Universitat (PAU) –la popularment coneguda com a Selectivitat, que inclou bona part de les matèries del Batxillerat–, els futurs mestres hauran de superar un exàmen que constarà de dues parts: una de competència comunicativa i de raonament crític (de dues hores de durada), i una de competència logicomatemàtica (de 1.30 hores de durada).
Pel que fa a la primera, inclou exercicis de comprensió lectora, capacitat de síntesi i expressió escrita –tot a partir de l’anàlisi d’un article–, i d’identificació i correcció d’errors de normativa lingüística. La segona part consta de 25 exercicis relacionats amb la competència logicomatemàtica. Per superar la prova els estudiants hauran de treure un cinc (sobre deu) de mitjana entre les dues parts, sempre que cap d’elles hagi estat suspesa amb menys d’un quatre.
El director general d’Universitats, Josep Pallaràs, ha expressat que amb aquests nous criteris d’accés als estudis d’Educació, a més d’apujar el llistó dels futurs mestres, es vol “emetre un missatge a la societat perquè col·labori a incrementar el prestigi de la professió docent, una qüestió essencial en qualsevol societat democràtica avançada”. Aquests canvis s’emmarquen dins el Programa de millora i innovació en la formació dels mestres (MIF), que des del 2013 busca actualitzar els estudis de Magisteri per millorar la professió docent.
De fet, aquesta no és la primera mesura que s’aplica per endurir l’accés als estudis d’Educació Infantil i Primària. Ja fa dos anys que als qui volen entrar a aquestes carreres se’ls exigeix que obtinguin un cinc de mitjana entre les proves de català i castellà de la Selectivitat (i un mínim d’un quatre en cadascuna d’elles).
Amb la prova pilot el que es pretén és ajustar el nivell o la durada dels exercicis en funció dels resultats d’aquest dimecres, que es coneixeran al novembre.