Aviat els nens i nenes que cursen Primària arribaran a casa amb les notes del primer trimestre, però les famílies no s’hi trobaran els clàssics “aprovat”, “suspès” o “excel·lent”. Tampoc no hi haurà notes numèriques de l’1 al 10. Els alumnes tindran quatre notes possibles: assoliment excel·lent, assoliment notable, assoliment satisfactori i no assoliment (que equivaldria al suspens).
El departament d’Ensenyament considera que aquests nivells s’ajusten més a una avaluació que tingui en compte les competències. “La diferència és que es concep l’avaluació com una part important de l’aprenentatge. La idea és que avaluem per aprendre, no només per qualificar”, ha expressat la directora general de Primària, Carme Ortoll, a Catalunya Ràdio.
Ensenyament també preveu que les famílies, al llarg o a final de curs, rebin també un butlletí amb més informació més detallada sobre l’assoliment de les competències. “A part de saber si en l’àrea de Llengua has tingut un assoliment o un altre, també sabràs si la comprensió lectora et va bé però no l’escrita, o si en Matemàtiques vas bé de resolució de problemes però no de raonament i proves”, posava com a exemple la consellera Meritxell Ruiz.
La consellera ha defensat que la mesura no consisteix només en “canviar de nom les notes”, sinó que respon a un canvi en la forma d’aprendre. “Avaluem per aprendre; l’avaluació no ha de ser un punt final, sinó part del procés formatiu”, a partir del qual els nens i nenes sàpiguen com poden millorar determinades competències, ha expressat.
Ensenyament també preveu que els mestres hagi d’explicar als seus alumnes els criteris d’avaluació de les diferents activitats. Les novetats podrien xocar amb la LOMCE, que per a Primària estableix les tradicionals qualificacions de “suspès” a “excel·lent” equivalents a puntuacions numèriques.