Quatre multinacionals tecnològiques, totes elles amb una línia de productes orientada a l’educació, s’han posat d’acord per llençar un programa a nivell mundial que han anomenat Reinvent The Classrom (RTC), i que com el seu nom indica té la pretensió d’aconseguir una reinvenció (alguns parlen de revolució) de les aules. I no en el sentit metafòric, sinó literal. Hi ha al voltant de seixanta centres educatius arreu del món involucrats en el programa i en el cas d’Espanya la primera experiència s’està duent a terme a l’escola Ramon Fuster, situada a Bellaterra i que forma part de la Fundació Collserola.
Aquesta aula RTC de l’escola Ramon Fuster (centre que ofereix des de P-3 a batxillerat) es ve preparant des de la primavera i porta en funcionament des de l’inici de curs, però es va presentar en societat la setmana passada. Està equipada amb tecnologia punta: portàtils molt lleugers a les taules dels alumnes, òbviament internet, un panel interactiu a la paret que fa les funcions de pissarra digital… si bé l’estrella és l’ordinador-escàner3D que es comunica amb una impressora 3D. Però no tot es tecnològic. Les parets també estan decorades amb uns grans vinils on els alumnes poden escriure, dibuixar, esborrar o enganxar-hi el que necessitin.
S’inspira en la filosofia Maker (o learning by doing: allò que l’alumne ha d’aprendre a fer, que ho aprengui fent), i el propòsit de la nova aula és que els seus diferents ambients contribueixin a dinamitzar tot el procés d’aprenentatge i de formació creativa i emocional de l’alumne. Des de la recerca i el pensament, passant pel disseny i la fabricació, fins arribar a l’exposició, és a dir, a aprendre a compartir amb els demés el que s’ha après. La idea menys obertament declarada és que, si més no, una aula d’aquestes característiques acabi desplaçant a les que encara avui són les aules d’informàtica de molts centres, amb rengleres d’aparatosos PC, pantalles i cablejat que en el millor dels casos es van instal·lar fa deu anys.
A l’aula RTC de l’escola Ramon Fuster estan treballat en projectes amb diversos grups d’edat. Un grup de 2n d’ESO té un projecte de ciutat sostenible; aquí els alumnes estan buscant, dissenyant i creant amb la impressora 3D aquelles instal·lacions que fan més sostenible una ciutat. Amb uns grups de 5è i 6è el projecte és sobre el skyline de diverses ciutats europees, i aquí els alumnes, a banda d’haver de localitzar els seus edificis més emblemàtics, estan aprenent a descompondre’ls en formes geomètriques per posteriorment poder fabricar-los. “Estem treballant al mateix temps competències digitals, socials, matemàtiques i plàstiques”, senyala David Hispano, responsable TIC de la Fundació Collersola. Aprofitant que al centre hi ha una alumna cega a 1er de primària, també en col·laboració amb l’ONCE s’ha muntat un taller on alumnes de 4rt d’ESO estan aprenent a retolar en llenguatge Braile. L’objectiu és que a final de curs bona part dels espais de l’escola estiguin identificats en Braile.
“Nosaltres volem identificar les necessitats pedagògiques del centre i acompanyar-lo en tot aquest procés de redefinició dels espais i millora de les solucions tecnològiques, volem fer vestits a mida”, senyala Carlos Alonso, responsable del negoci d’educació d’HP a Espanya. HP és una de les multinacionals que aporta bona part de la tecnologia al programa, juntament amb Microsoft, Intel i Smart. Conscients que la tecnologia de vegades espanta i crea rebuig al si dels claustres, Alonso assegura que s’ha tingut molt en compte la formació del professorat. “No venim, deixem les eines i marxem, sinó que passem mesos coneixent el centre abans de portar un sol aparell i molts mesos més acompanyant el seu funcionament”, afegeix.
“La tecnologia s’ha d’usar quan t’aporta un valor afegit, quan afavoreix l’aprenentatge”, comenta David Hispano, per a qui tenir-la a mà no vol dir deixar de banda els materials de tota la vida. A la ciutat sostenible, per exemple, també hi haurà edificacions fetes amb plastilina. Per a Fran Criado, que és professor de tecnologia a un altre centre de Barcelona, però que com a ambassador d’HP va dinamitzar una sessió amb els alumnes del Ramon Fuster, “el que es busca no és només que els alumnes s’ho passin bé, sinó que surtin ben formats; és a dir, que s’ho passin bé aprenent perquè així aprenguin més i millor”. “El que més m’agrada del projecte RTC –afegeix– és que aconsegueix que els alumnes siguin els protagonistes del seu aprenentatge, i el fet que se sentin protagonistes ajuda a que tinguin més il·lusió i ganes, només cal veure’ls-hi la cara”.
La Fundació Collserola està formada per tres centres educatius: el Frederic Mistral-Tècnic Eulàlia, a Barcelona; l’Escola Avenç, a Sant Cugat del Vallès, i l’Escola Ramon Fuster, a Bellaterra. El seu president, David Sierra, comenta que “l’escola d’avui no pot funcionar com la de fa cinc anys, som en un moment que s’obren molts reptes en el món educatiu i és impossible assolir-los sols”. Sierra es mostra satisfet que un dels centres de la fundació hagi estat triat per aquest programa, ja que “les competències i aprenentatges que desenvolupa són eines molt valuoses de cara a la formació dels nostres alumnes com a ciutadans del futur”.