Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Aliança tecnològica per reinventar les aules (i en especial, la d’informàtica)

    Víctor Sauradesembre 22, 20165 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    1) Alumnes de l'escola Ramon Muntaner buscant informació per al projecte del skyline de les capitals europees (foto: Fundació Collserola)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    1) Alumnes de l'escola Ramon Muntaner buscant informació per al projecte del skyline de les capitals europees (foto: Fundació Collserola)
    Alumnes de l’escola Ramon Muntaner buscant informació per al projecte del skyline de les capitals europees (foto: Fundació Collserola)

    Quatre multinacionals tecnològiques, totes elles amb una línia de productes orientada a l’educació, s’han posat d’acord per llençar un programa a nivell mundial que han anomenat Reinvent The Classrom (RTC), i que com el seu nom indica té la pretensió d’aconseguir una reinvenció (alguns parlen de revolució) de les aules. I no en el sentit metafòric, sinó literal. Hi ha al voltant de seixanta centres educatius arreu del món involucrats en el programa i en el cas d’Espanya la primera experiència s’està duent a terme a l’escola Ramon Fuster, situada a Bellaterra i que forma part de la Fundació Collserola.

    Aquesta aula RTC de l’escola Ramon Fuster (centre que ofereix des de P-3 a batxillerat) es ve preparant des de la primavera i porta en funcionament des de l’inici de curs, però es va presentar en societat la setmana passada. Està equipada amb tecnologia punta: portàtils molt lleugers a les taules dels alumnes, òbviament internet, un panel interactiu a la paret que fa les funcions de pissarra digital… si bé l’estrella és l’ordinador-escàner3D que es comunica amb una impressora 3D. Però no tot es tecnològic. Les parets també estan decorades amb uns grans vinils on els alumnes poden escriure, dibuixar, esborrar o enganxar-hi el que necessitin.

    S’inspira en la filosofia Maker (o learning by doing: allò que l’alumne ha d’aprendre a fer, que ho aprengui fent), i el propòsit de la nova aula és que els seus diferents ambients contribueixin a dinamitzar tot el procés d’aprenentatge i de formació creativa i emocional de l’alumne. Des de la recerca i el pensament, passant pel disseny i la fabricació, fins arribar a l’exposició, és a dir, a aprendre a compartir amb els demés el que s’ha après. La idea menys obertament declarada és que, si més no, una aula d’aquestes característiques acabi desplaçant a les que encara avui són les aules d’informàtica de molts centres, amb rengleres d’aparatosos PC, pantalles i  cablejat que en el millor dels casos es van instal·lar fa deu anys.

    L'ordinador i la impressora 3D de la RHT, amb alguna de les figures que ja han fet els alumnes de 2on per a la seva ciutat sostenible (foto: HP)
    L’ordinador i la impressora 3D de la RHT, amb alguna de les figures que ja han fet els alumnes de 2on per a la seva ciutat sostenible (foto: HP)

    A l’aula RTC de l’escola Ramon Fuster estan treballat en projectes amb diversos grups d’edat. Un grup de 2n d’ESO té un projecte de ciutat sostenible; aquí els alumnes estan buscant, dissenyant i creant amb la impressora 3D aquelles instal·lacions que fan més sostenible una ciutat. Amb uns grups de 5è i 6è el projecte és sobre el skyline de diverses ciutats europees, i aquí els alumnes, a banda d’haver de localitzar els seus edificis més emblemàtics, estan aprenent a descompondre’ls en formes geomètriques per posteriorment poder fabricar-los. “Estem treballant al mateix temps competències digitals, socials, matemàtiques i plàstiques”, senyala David Hispano, responsable TIC de la Fundació Collersola. Aprofitant que al centre hi ha una alumna cega a 1er de primària, també en col·laboració amb l’ONCE s’ha muntat un taller on alumnes de 4rt d’ESO estan aprenent a retolar en llenguatge Braile. L’objectiu és que a final de curs bona part dels espais de l’escola estiguin identificats en Braile.

    “Nosaltres volem identificar les necessitats pedagògiques del centre i  acompanyar-lo en tot aquest procés de redefinició dels espais i millora de les solucions tecnològiques, volem fer vestits a mida”, senyala Carlos Alonso, responsable del negoci d’educació d’HP a Espanya. HP és una de les multinacionals que aporta bona part de la tecnologia al programa, juntament amb Microsoft, Intel i Smart. Conscients que la tecnologia de vegades espanta i crea rebuig al si dels claustres, Alonso assegura que s’ha tingut molt en compte la formació del professorat. “No venim, deixem les eines i marxem, sinó que passem mesos coneixent el centre abans de portar un sol aparell i molts mesos més acompanyant el seu funcionament”, afegeix.

    “La tecnologia s’ha d’usar quan t’aporta un valor afegit, quan afavoreix l’aprenentatge”, comenta David Hispano, per a qui tenir-la a mà no vol dir deixar de banda els materials de tota la vida. A la ciutat sostenible, per exemple, també hi haurà edificacions fetes amb plastilina. Per a Fran Criado, que és professor de tecnologia a un altre centre de Barcelona, però que com a ambassador d’HP va dinamitzar una sessió amb els alumnes del Ramon Fuster, “el que es busca no és només que els alumnes s’ho passin bé, sinó que surtin ben formats; és a dir, que s’ho passin bé aprenent perquè així aprenguin més i millor”. “El que més m’agrada del projecte RTC –afegeix– és que aconsegueix que els alumnes siguin els protagonistes del seu aprenentatge, i el fet que se sentin protagonistes ajuda a que tinguin més il·lusió i ganes, només cal veure’ls-hi la cara”.

    La Fundació Collserola està formada per tres centres educatius: el Frederic Mistral-Tècnic Eulàlia, a Barcelona; l’Escola Avenç, a Sant Cugat del Vallès, i l’Escola Ramon Fuster, a Bellaterra. El seu president, David Sierra, comenta que “l’escola d’avui no pot funcionar com la de fa cinc anys, som en un moment que s’obren molts reptes en el món educatiu i és impossible assolir-los sols”. Sierra es mostra satisfet que un dels centres de la fundació hagi estat triat per aquest programa, ja que “les competències i aprenentatges que desenvolupa són eines molt valuoses de cara a la formació dels nostres alumnes com a ciutadans del futur”.

    Alumnes de l'escola Ramon Muntaner buscant informació per al projecte del skyline de les capitals europees (foto: Fundació Collserola)
    Els alumnes interactuen amb els vinils que cobreixen les parets de l’aula (foto: Fundació Collserola)

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    “Tots els nens i les nenes del món necessiten una bona educació, i hi tenen dret, com les plantes necessiten l’aigua”
    Next Article
    Opinió
    De deures, plaers i imaginaris educatius
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}