Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Com cuidem els mestres?

    Joan M. Girona

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    Una reflexió sobre l’aprenentatge de les matemàtiques a Catalunya: Les competències bàsiques com a brúixola

    Laura Morera
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » 7 acudits gràfics per repensar la lectura en un món de pantalles

    Opinió
    7 acudits gràfics per repensar la lectura en un món de pantalles

    Jordi Jubanyabril 18, 20172 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquesta és una petita mostra de situacions humorístiques i propostes de reflexió al voltant de com estem canviant la nostra forma de llegir avui en dia. La lectura en digital ens posiciona sovint a favor o en contra, però a la pràctica la incorporem i no cal que la pensem en contraposició a la lectura en paper.

    1. La bona lectura ens ajuda a créixer, a aprendre, a viure… A obrir-nos a noves mirades i a noves perspectives que no teníem interioritzades. Només la lectura que fem en paper o també la que fem en pantalles?

    2. Llegim més avui en dia o llegim menys? Si ens fixem al nostre voltant veurem moltes persones llegint de forma habitual, però potser fan una lectura més dinàmica i menys pausada i lineal com la pensem habitualment.

    3. Podem llegir en pantalla les mateixes lectures que en paper, tot i que l’experiència lectora sigui diferent. El valor i els valors dels clàssics no caduquen, però cal adequar-nos al context actual per acostar-los als aprenents actuals?

    4. Alguns avantatges de la lectura en digital: permet accedir a molts títols des de diferents dispositius, aprofitar eines com diccionaris o traductors, gestionar l’hipertext, la multimodalitat i la socialització d’allò que llegim amb altres persones de forma pràcticament simultània.

    5. Desavantatges dels nous dispositius: alguns de tècnics, com la dependència de la bateria, de la wifi o la connectivitat. D’altres de perceptius, com l’olor que es desprèn al passar els fulls o el tacte que ens agrada quan n’acariciem el llom.

     

    6. Com s’usen les noves tecnologies a l’escola? Aprofita els avantatges estratègics o reprodueix els formats que ja coneixem? Introdueix nous llenguatges com la lectura de la imatge i dels mitjans de comunicació?

    7. Alerta amb els riscos de la digitalització com poden ser la propietat dels continguts, el seu accés limitat o bé sentir-se espiat pels nous nous oligopolis en la gestió de les estadístiques que generem (com poden ser el temps que dediquem a cada pàgina i quines frases hi subratllem).

    Segur que n’hi ha d’altres acudits gràfics que poden suggerir nous usos i debats al voltant de com aprofitar el millor de cada format, perquè poden conviure i complementar-se plegats. Bon Sant Jordi!

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    acudit lectura opinió TIC
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    educa.Barcelona: un portal per conèixer les experiències educatives de la ciutat
    Next Article
    Opinió
    Alfabetització científica en la formació de persones adultes
    Jordi Jubany

    Related Posts

    Opinió
    Sinonímies

    juliol 4, 2025

    Opinió
    Feliç estiu, aventures en l’horitzó

    juliol 4, 2025

    Opinió
    Indignació

    juliol 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}